Hej!

Jag och min fru har precis köpt och flyttat in i vårt i övrigt underbara hus. Ganska omgående märkte vi att brunnen sinade väldigt lätt, det räcker med ett uttag på runt 200 liter så är vi utan vatten för flera timmar framöver. I frågelistan som mäklaren fått från säljaren så har de uppgett att de inte misstänkt några problem med vattenförsörjningen, och därför undersökte vi inte det innan köp.
Det är en borrad brunn på ca 35-40 meter djup när jag nu lodade, och tillrinningen verkar vara på runt 20 liter i timmen.
Nu undrar vi om det är möjligt att hävda dolda fel för detta, och hur funkar en sådan process?
Vi vill såklart försöka trycka brunnen så fort som möjligt, som det är nu får vi dela upp altantvätt på flera dagar osv. Om vi gör tryckning nu, kan vi då "kräva" ersättning från säljaren i efterhand
 
Redigerat:
Börja med att söka rätt på er brunn här så ser ni vad den "ska" ge.

http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html

Om det är en tillrinning på 20 L / min så ger det ca 1200 timliter, med andra ord borde det gå mycket fortare att få vatten efter ett uttag på 200L
 
Vilken typ av vattenpump har ni?
 
Oj, skrev visst fel! 20 liter i timmen ska det vara och inget annat. Får skylla på att jag skurat altanen i solskenet utan att kunna ta en svalkande dusch efteråt ;)

Det är en ejektorpump. Pumpen ser riktigt fräsch ut, så tror inte den är jättegammal
 
Brunnen finns inte med i sgus karta, skulle tro att den är borrad någon gång tidigt 60-tal. Innan dess var det nog en grävd brunn på tomten.
 
Börja med att ta dit en brunnsborrare som får titta på det hela. Vatten måste ni ju ha oavsett vem som ska betala. Att få rätt kring "dolt fel" är inte lätt, det är en snårig väg med oviss utgång. Att driva den processen är inte värt besväret ens om ni tvingas borra en helt ny brunn.

Däremot så kan ni förstås hoppas på säljarens goda vilja, eller helt enkelt kräva denne på summan och hopps på det bästa.
 
O
Säljarens frågelista har inget större värde... De kanske inte hade några problem... Tvättade inte altanen eller bilen. Duschade bara snabbt...
Om inte säljaren är pigg på att betala ett dolt fel så måste man stämma människan. I en rättegång kan saker sluta sluta lite hur som:) förlorar man så står man där med bådas juristkostnader. Men man kan vinna, då står säljaren för hela notan. Eller så får man stå för sina egna kostnader men får en viss ersättning för felet. Då är frågan vad det kostar att åtgärda det hela. En ny brunn kostar runt 60000:-
 
Ett långskott från en nybliven "egna-vatten-ägare", men har du ingen dagvattenbrunn där du kan samla vatten för altantvätt och annat? Har själv en sådan med en pump i. Jurist är jag inte heller, men processen känns inte glasklar då huset/brunnen är så pass gammal och de facto kan brunnar sina.

Har du otur så frågar du fel jurist som bara är ute efter sitt arvode.
 
Är de en bit till närmsta granne kan man ju spränga i brunnen, ett kostnadseffektivt sätt för bättre tillrining :)
 
Börja med att säkerställa så att pumpen verkligen funkar som den skall...
 
mexitegel skrev:
Börja med att ta dit en brunnsborrare som får titta på det hela. Vatten måste ni ju ha oavsett vem som ska betala. Att få rätt kring "dolt fel" är inte lätt, det är en snårig väg med oviss utgång. Att driva den processen är inte värt besväret ens om ni tvingas borra en helt ny brunn.

Däremot så kan ni förstås hoppas på säljarens goda vilja, eller helt enkelt kräva denne på summan och hopps på det bästa.
Absolut, så här går det inte att ha det en längre tid. Vatten måste finnas.
Nä, jag har förstått att det här med "dolda fel" är en riktigt luddig historia. Självklart hade jag kunnat bett om att få testa att vattna gräsmattan innan köpet, men det var väl inte det första man tänkte på 😂
Japp, jag får nog helt enkelt höra med säljaren hur han ser på saken. Det verkar vara en bra kille, så ska nog inte vara helt omöjligt. Räcker det med en tryckning för 5-10k så struntar jag såklart i det, det är värre om det behövs borras en ny brunn...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Säljarens frågelista har inget större värde... De kanske inte hade några problem... Tvättade inte altanen eller bilen. Duschade bara snabbt...
Om inte säljaren är pigg på att betala ett dolt fel så måste man stämma människan. I en rättegång kan saker sluta sluta lite hur som:) förlorar man så står man där med bådas juristkostnader. Men man kan vinna, då står säljaren för hela notan. Eller så får man stå för sina egna kostnader men får en viss ersättning för felet. Då är frågan vad det kostar att åtgärda det hela. En ny brunn kostar runt 60000:-
Då var frågelistan ungefär lika värdefull som jag misstänkte alltså.
Precis, kommer inte bråka om en tryckning och/eller spolning, värre om det är en ny brunn som måste till.
 
Robert63 skrev:
Ett långskott från en nybliven "egna-vatten-ägare", men har du ingen dagvattenbrunn där du kan samla vatten för altantvätt och annat? Har själv en sådan med en pump i. Jurist är jag inte heller, men processen känns inte glasklar då huset/brunnen är så pass gammal och de facto kan brunnar sina.

Har du otur så frågar du fel jurist som bara är ute efter sitt arvode.
Jodå, har en dagvattenbrunn som skulle kunna gå att använda till sådant och det skulle kunna funka så länge. Men känns mer som en nödlösning med tanke på placering av brunnar och att man är beroende av nederbörd på ett helt annat sätt än om man har en väl fungerande brunn?

Nej jag håller absolut med om att det inte känns som en säker sak att processa om ifall det skulle behövas. Brunnen är ju trots allt förmodligen snart 60 år gammal, och mycket kan ha hänt med grundvattendepåer osv på den tiden.
 
Kaboff skrev:
Är de en bit till närmsta granne kan man ju spränga i brunnen, ett kostnadseffektivt sätt för bättre tillrining :)
Haha, ja det är ju faktiskt lite avstånd till närmsta... 😄
Men kör nog hellre på hydraulisk tryckning om det är det som behövs 😄
 
Zixten skrev:
Börja med att säkerställa så att pumpen verkligen funkar som den skall...
Pumpen funkar som den ska, det var det första jag kollade. Problemet är att brunnen blir torr och att det rinner till mycket sakta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.