RH_Dreambox skrev:
Var det inte att ena hjulet gick tungt? Det har ju inget med moderkortet att göra. Hade han en motivering som lät vettig eller chansade han bara på moderkortet?
Det som möjligen kan hända med moderkortet är att en säkring går på grund av hjulmotorns överbelastning.
Om klipparen fungerar som den skall fast drar iväg snett i stället för att gå rakt så är det hjulmotorn man skall titta på.

Jag skulle plockat ur hjulmotorn för att kolla kolen och gjort rent i fösta hand. Kolen skitar ned inuti motorn så en rengöring är ett måste. Märk upp kablarna så att de hamnar på rätt plats sedan. annars går klipparen baklänges.

Kolla sen om motorn fortfarande går trögt innan du skruvar ihop allt. Kanske var det gräs mellan hjul och chassie som gjorde att det gick tyngt. Finns det tecken på att vatten kommit in i motorn?

Skall bli intressant att höra vad våra duktiga "experter" här på forumet har att säga.

Edit:
Jag läste nu ditt tidigare inlägg om att ett hjul inte snurrade. Att det går tungt är är ju en relativ känsla. Visst går det tungt att dra runt hjulet med den stora utväxlingen till motorn. Men var det extremt tungt?
Att ett hjul inte snurrar kan också bero på dålig kontakt (flatstiften) eller möjligen kabelbrott. Koppla ur kablarna och resistans-mät mellan kabeländarna.
Dålig kontakt och stillastående motor var precis vad jag själv råkade ut för efter "vinterservicen". Det var bara en kabel till motorn som hade lossnat.
Har ej kollat något, ska hämta maskinen imorgon men han har felsökt sa han, han säger också att han provade byta motorn, kol är bytta. Känslan är att han inte direkt har något bra koll, så jag plockar hem maskinen och försöker lösa det själv istället.

tusen tack för tipsen, ska kika imorgon så återkommer jag med lite bilder också så kanske någon i liknande situation kan få lite hjälp.

Men det känns som att modekort, eller om någon komponent gått sönder på moderkortet borde bli billigare.
 
Moderkorten är dyra ja, men jag tror inte heller att det är det som är problemet. Men jag förutsätter att mekanikern testat med ett annat innan han häver ur sig en sådan sak.
 
Han har ej testat med ett nytt han hade inget att testa med sa han .
 
G
Hej!

Farsan har en 524S, installerad maj 2015, som har börjat bråka lite. Flera gånger om dagen står den på gräsmattan och piper, indikerar "Stötfel". Ingenting har ändrats på tomten sedan installation och felet har aldrig uppstått förut, den har gått helt perfekt i nära 1000 timmar.

Spiralklippningen, som tidigare blivit helt perfekt ser nu katastrofal ut. Klipparen klarar inte riktigt att hålla radien vilket leder till ett snygg tunn lämnad spiralsträng varhelst den kör en spiralklippning.

Vad behöver jag göra för att få den att må bra igen?
 
Förra säsongen hade jag massor med "Stötfel" på min 527S. I mitt fall berodde stötfelen på att damm samlades under huven uppe vid de tre lagrade plattorna som fäster huven mot chassiet. Till slut kärvade lagringen av allt damm så när klippare stötte emot ett hinder så fastnade huven i ett läge så att stötsensorerna förblev aktiverade.

Så skruva bort de tre skruvarna på huvens ovansida så att du kommer åt att rengöra mellan de tre lagrade runda plattorna. Jag testade att torka med en trasa indränkt i bilvax för att få mindre friktion mellan plattorna. Fortsätter problemen så skall jag placera en tunn teflonfolie mellan plattorna som reducerar friktionen.

Om klipparens mjukvara inte uppdaterats på ett tag så gör det. Jag tror att man i den senaste mjukvaran försökt minska problemen med stötfel.
Dessutom har man rättat till ett fel som gjorde att klipparen i vissa hörn backade ut utanför områdestråden. I mitt fall backade den ett flertal gånger ut i gruset vid parkeringen så att stenar flög åt alla håll. Till slut fick jag lägga en stor sten där som förhindrade klipparen att "rymma".
Detta gällde mjukvaran 2015 och problemet fanns inte 2014 och har heller inte upprepats i år 2016.
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Ena laddpolen på klipparn har gått av och nu laddar den inte. Är det någon som vet om det finns reservdelar till detta? Besvärligt då man inte kommer åt skruvarna när man tagit bort display-locket.
 
Vart kan jag beställa enbart armen? Technord säljer hela mikrobrytaren för 432:-
 
Jag lyckades inte hitta enbart "armen", fick köpa hela mikrobrytaren (artnr 1126-1190-01). Priset minns jag inte....
 
Hallå
Jag har en 523 som jag tycker är lite "hård" i bumpsensorn. Den knuffar iväg stolar och håller på att välta en rododendron(till min frus frustration). Går den att mjuka upp?
Vilken är den senaste firmwaren till 523?
 
G
RH_Dreambox skrev:
massa bra text
Rengöring gjorde susen. Inga mer stötfel sedan dess - stort tack!

Klipparen måste iväg till handlaren för att få mjukvaran uppdaterad på dessa va? Isf är det kört, brukade hjälpa honom med datorerna förr i tiden :D
 
Hej!

Jag får knivfel vid start. Öppnade upp motorn och fann inne i metallhöljet där turbinen sitter en massa plastbitar. Vad är det som har smält? Tror jag klippte för lågt under dagen och att motorn jobbat sönder sig.

Visa bilaga 186528

Var kan jag köpa denna?
 
Hej Boltis och alla andra experter, ska uppdatera och meddela att det VAR fel på modekortet, skickades till en firma i skövde och kom tillbaka och fungerar nu. Men han som hade hand om ärendet var totlat vrickad tyvärr, tog 7v att få tillbaka den. mycket handklippnign :(

Nu till problemet, laddar fungerar, det enda problemet är att den går medsols när den ska gå tillbaka och ladda, jag har lagt kabeln så att den ska gå motsols, med andra ord hamnar den helt fel vid ingång till laddstationen.

Går det ändra riktning den går när den ska tillbaka och ladda?
 
Ojdå. Tråkigt att höra! Tyvärr kan du inte ändra riktningen. Den går alltid medurs till stationen. Däremot beroende på årsmodell så kan man få den att gå med eller moturs till eventuella sekundära områden.
 
boltis skrev:
Ojdå. Tråkigt att höra! Tyvärr kan du inte ändra riktningen. Den går alltid medurs till stationen. Däremot beroende på årsmodell så kan man få den att gå med eller moturs till eventuella sekundära områden.
Den går moturs nu ska det stå, den går alltså åt fel håll. Innan gick gen medurs. Jag har inte ändrat kablar eller nåt, så förstår inte varför den går åt fel håll? Är det bara att byta tåtarna eller? verkar ju konstigt att den går åt fel håll nu iaf.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.