Vår familj har "växt ur" huset och eftersom vi har en stor fin tomt med bra läge så har vi funderat på att helt enkelt bygga det nya huset brevid det gamla och sen riva det sistnämnda när allt står klart.
Är det någon härinne som gjort såhär och kan komma med lite råd, tips och erfarenheter?
 
Snailman
Har läst här, att om du inte river det gamla huset först, så får du inte den reduktion av fastighetsskatten som nybyggda hus får. Så du kanske skulle räkna på vad det betyder ekonomiskt för er.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=53221

Du bör nog kolla upp detta ordentligt, finns nog fler trådar på forumet men hittade inte dem.
 
Jag kan inte tänka mig att reduktionen av fastighetsskatt faller bort...
Om du bor i ett hus på en annan tomt får du reduktionen.
Jag har ett par bekanta som byggde det nya bredvid, det tog närmare 2 år innan de flyttade in och de är ännu inte helt färdiga, efter 4 år.
Men! Reduktionen för det nya huset startar inte förrän vid inflyttning, så var det för oss, vi bodde i husvagn under tiden eftersom huset skulle stå på samma plats som den gamla sommarstugan. Under denna tid var det den gamla fastighetsskatten som gällde, trots att huset var borta.
mvh
greenbay
 
Vi ska också göra så, vi bor idag i ett litet hus som vi river när det nya är färdigt på samma tomt.

Jag ringde skatteverket och frågade för säkerhets skull, och de sa att det är absolut ingen fara. Skattelättnad gäller när det nya huset är färdigt för inflyttning och det gamla rivs.

*phew* blev lite nervös där :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.