Jag ska byta en droppande kökskran på sommarstället. Har aldrig gjort det tidigare men tänkte göra ett försök.

Jag undrar om det finns standarder på anslutningar. Jag har köpt en sån här: http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/koksblandare/rogen/rogen/rogen-tvarattsblandare/
Det står att den har en anslutning av typen Soft PEX®-rör med anslutning lekande G3/8. Nu undrar jag om det är nån slags standard och om jag kan förvänta mig att det lätt och ledigt går att ansluta den där den gamla kranen var ansluten. Jag har bara nedanstående bild att tillgå just nu. Kan den säga er något om vad det är för typ av anslutning och vad det ställer för krav på att jag införskaffar någon slags övergång etc.

Screen Shot 2016-06-05 at 23.00.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Suddig bild. Men det finns bara två alternativ i din installation.

Antingen är det 3/8" eller 1/2" på dina anslutningar.

Men jag gissar på att ser ut som 3/8". Alltså borde din nya blandare passa utmärkt! (y)
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Ok! Om det nu visar sig vara 3/8 - är det något jag behöver tänka på när jag skruvar på de nya kopplingarna? Gängtejp eller liknande?
 
Krilleman
Nej, du har fabrikspressade utvändiga övergångar på slangarna som kommer från vänster i bild.

Bara dra åt dom nya muttrarna "lagom" det är en gummipackning som sitter i slangarna från FMM-blandaren som tätar.

(Med förutsättningen att det är 3/8!)
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Strålande ju! Bara att hålla tummarna att det är just 3/8 mm. Får reda på det först nästa helg när vi åker upp. Tack för snabba svar!
 
Krilleman
(y)
 
Krilleman
Vad fick du betala för en "gammal" blandare?
 
Cirka 1100 riksdaler. Känns som ett bra pris!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.