Har planterat om en lönn. Flera på förhand problematiska faktorer.

Tog en lönn ur en skuggigt skogsläge. Lönnen var ca 3 m hög och smal. Planterade den på öppen gräsmatta.

Problemet är skillnaderna i jord. Dungen den stod i var mullrik eller om man kan kalla det torvlik jord och lätt medan jorden i gräsmattan är betydligt tätare och leraktig. På pluskontot får lönnen en extremt mycket bättre växtplats vad gäller utrymme och sol, men för etableringen kan jordmånen givetvis bli förödande i värsta fall. Har lyckats med att plantera om andra men mindre lönnplantor.

Till min konkreta fråga. Efter några dagar ser bladen lite molokna ut. De är blekta ute i ändarna. Beror det på att de nu tar upp för lite vatten eller beror på min ordentliga vattning vid planteringen? Dvs att växten fick stå i väldigt mycket vatten några dagar? Några vettiga gissningar?

Mitt minne av de tidigare planteringarna är att de kan ha gett samma effekt, kanske till och med att bladen fallit av men att växten redan under säsongen acklimatiserade sig och sköt nya blad. Men ändå nyfiken på vad som påverkar bladen.
 
Hoppas det inte är en tysklönn du satt ner ...

Men de finns förhoppningsvis inte i Norrbotten.
 
Det är "vanlig" lönn. Planterad i södra svealand kan man säga ungefär.
 
BirgitS
Känns bladen mjukare än vanligt?
Det är oftast ett tecken på vattenbrist.

Oavsett om det är vattenbrist eller UV-skador och med tanke på att solen tar hårt nu kan det vara bra att försöka täcka trädet med något typ säckväv tills rötterna har läkt och börjat fungera bättre samt bladet vant sig vid mer UV-ljus och vind.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Claes Sörmland
AxelAxel skrev:
Till min konkreta fråga. Efter några dagar ser bladen lite molokna ut. De är blekta ute i ändarna. Beror det på att de nu tar upp för lite vatten eller beror på min ordentliga vattning vid planteringen? Dvs att växten fick stå i väldigt mycket vatten några dagar? Några vettiga gissningar?

Mitt minne av de tidigare planteringarna är att de kan ha gett samma effekt, kanske till och med att bladen fallit av men att växten redan under säsongen acklimatiserade sig och sköt nya blad. Men ändå nyfiken på vad som påverkar bladen.
Du har kapat en del av rotsystemet så nu nu har växten svårt att försörja sig med vatten. Den kommer att försöka bygga nya rötter. Blir vattenstressen akut så fäller den bladen.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.