Nu är det dags!
Har haft en ryobi multisåg med sågbord i några år nu. -Inget utdrag, satans tung och otymplig och sågbordet har bara varit i vägen. Har svurit många gånger åt den klumpen, men det har fått jobba ändå.
Nu har jag flyttat till ett ställe utan garage och att kånka det åbäket in och ut ur nån förrådshylla kommer inte fungera.

Så nu letar jag nytt. Budgeten är runt 2000:- och den ska helst vara hyffsat smidig att flytta och förvara, men fortfarande stabil att använda.
Har hittat Bosch PCM8S och DeWalt DW770 till bra pris.
Har försökt hitta jämförelser mellan de två, men har bara hittat GCM8S (vad är skillnaden mellan GCM och PCM?) och DW700/707. Mellan dem verkar GCM'en föredras över DW, men gäller det fortfarande mellan PCM och 770'an eller har DW bättrat sig?


Två andra eventuella alternativ är Metabo KGS216M och Makita LS0815FL, men är mer sugen på någon av de andra två tror jag, då båda finns på ett ställe där jag kan få bra rabatt med. Metabo vet jag inte om de gör bra sågar(?) och Makitan är egentligen en bra bit över budget, så det får vara något speciellt för att jag ska välja någon av dem, tror jag

Vad säger ni? Vilken av dessa är vettigast att satsa på? Har inte känt och klämt på någon av dem ännu, så vet inte hur de är att hantera.
 
Det finns ett tiotal trådar om detta med hundratals inlägg och slutsatsen blir alltid att man ska satsa på Boschen eller Metabon.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det finns ett tiotal trådar om detta med hundratals inlägg och slutsatsen blir alltid att man ska satsa på Boschen eller Metabon.
Och då är det GCM8an som avses med Boschen. :)
 
  • Gilla
kurre_kul
  • Laddar…
Jag har faktiskt precis samma fråga. Var nyss och klämde i affären.

Vilka av dessahar motorstyrning för mjukstart och stopp? Jag har fått gärning att det är bra att ha.

Jag skulle vilja ha en lätt och kompakt modell för att kunna ta fram och tillbaka till sommarstugan tex

Jag kommer både såga lister inomhus och bygga lite altan, borde man skaffa två klingor på en gång?

Mvh

Mvh
 
Jag har bytt ut min utslitna PCM8s mot Makita LS0815FL och det var ett riktigt lyft. Tystare och "mjukare" i gång samt bra mycket mer portabel.
 
Redigerat:
PCM är ju ett rent jävulskap att låta och leva om, skulle absolut inte rekommendera den i alla fall.
 
axn skrev:
Jag har bytt ut min utslitna PCM8s mot Makita LS0815FL och det var ett riktigt lyft. Tystare och "mjukare" i gång samt bra mycket mer portabel.
Ja Makita såg fin ut med mina lekmannaögon. Vad är skilnaderna?

Min sommartugegranne har en Makita LS0714 som ser superkompakt ut, men kostar också ännu mer. Erfareheter av dessa?
 
Metabon (som för övrigt kostar ca 1200kr på bolist nu) har ingen motorbroms.

Däremot är det en riktigtt bra såg för den pengen. Hittar inget att klaga på alls (sysslar inte med finsnickeri utan fasadbyte, altan, staket etc)
 
E
Jag köpte en Dw770 till häromveckan och är riktigt nöjd. Har både dewalt och bosch i jobbet och väljer dewalt alla dagar i veckan. Smidiga och lätta att hantera. Bosch är enligt mig otympliga och yviga.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Så dagens sammanfattning: Fortfarande ingen aning :D
Recap:
Finndjävel skrev:
Det finns ett tiotal trådar om detta med hundratals inlägg och slutsatsen blir alltid att man ska satsa på Boschen eller Metabon.
Som jag och FredrikR sa: Det är GCM som jämförts, inte PCM.

axm skrev:
Jag har bytt ut min utslitna PCM8s mot Makita LS0815FL och det var ett riktigt lyft. Tystare och "mjukare" i gång samt bra mycket mer portabel.
Makita är bra grejor, men som sagt, utanför budget. Inte borta ur matchen om det visar sig vara riktigt prisvärt, men hittar helst något billigare.
Var du nöjd med din PCM innan?

Stefan N skrev:
PCM är ju ett rent jävulskap att låta och leva om, skulle absolut inte rekommendera den i alla fall.
Ett Nej för Boschen alltså.

F_man skrev:
Metabon (som för övrigt kostar ca 1200kr på bolist nu) har ingen motorbroms.
Däremot är det en riktigtt bra såg för den pengen. Hittar inget att klaga på alls
Ett Ja för Metabon, men samtidigt ett (ganska stort) Nej för den p.g.a. avsaknad av motorbroms (Vill man ju gärna ha)

epw skrev:
Jag köpte en Dw770 till häromveckan och är riktigt nöjd. Har både dewalt och bosch i jobbet och väljer dewalt alla dagar i veckan. Smidiga och lätta att hantera. Bosch är enligt mig otympliga och yviga.
Ett Ja för DeWalt och ett Nej till för Bosch.


Tidigare utlåtanden som jag hittat när jag sökte visade att Bosch PCM var övervägande favoriserad över DeWalt 700. Hade jag grundat ett köp utefter de utlåtandena hade jag tveklöst valt Bosch. Men kan det ha svängt så mycket sedan tidigare alltså?
Sedan vet jag fortfarande inte skillnaden mellan GCM och PCM, men antar att PCM är en högre prisklass?
Tidigare utlåtanden om Metabo (snabb koll) tyder på tveksamheter kring Metabos inriktning. Jättebra skruvdragare, "OK" sågar. Allmänt plastiga(?)

..Känner att jag behöver mer kött på benen innan jag går till affären..
Fler utlåtanden/erfarenheter/tips emottages tacksamt!
 
Redigerat:
kurre_kul skrev:
Sedan vet jag fortfarande inte skillnaden mellan GCM och PCM, men antar att PCM är en högre prisklass?
Tidigare utlåtanden om Metabo (snabb koll) tyder på tveksamheter kring Metabos inriktning. Jättebra skruvdragare, "OK" sågar. Allmänt plastiga(?)

..Känner att jag behöver mer kött på benen innan jag går till affären..
Fler utlåtanden/erfarenheter/tips emottages tacksamt!
Nej, pcm är Bosch billigare serie. Mer för hobbybruck. Gcm är den dyrare/bättre.

Jag har en kgs 216 och är väldigt nöjd med den. Den sågar rakt, snabbt och har tillräckligt sågdjup :)
 
Jag har en DW770 som står i garaget, den vart utbytt mot en GCM 8 vilket va ett rejält steg uppåt.
 
Motorbroms på en kap/ger - varför är det en viktig funktion? Klingan täcks ändå av klingskyddet när den saktar in. Mjukstart är däremot ett krav, i min värld.

Hade tidigare en Metabo KGS 216 Plus (varianten med mer avancerat spånutsug bl.a.). Det är en riktigt trevlig såg, med några få nackdelar. Den tar hemskt mycket plats, och har en tveksam sågkapacitet jämfört med andra sågar med 216-klinga.

Nu är jag inne på att skaffa en KGS 18 LTX 216 för att motionera mina batterier lite mer.
 
PCM och GCM hit och dit, för en icke införstådd kanske det blir snabbare och enklare genom att bara säga att det handlar om Grön vs. Blå Bosch vilket ingen lyckats klämma ur sig.

D.v.s ska det vara en vettig såg från Bosch så ska sågen alltså vara blå till färgen(GCM 8'an då förslagsvis).
 
Ok! Tack för lite klarhet kring bosch- modellerna, mrVoodoo och Frustrator! :)

PCMen är väl mer eller mindre ute ur leken nu, med tanke på era kommentarer.
Kvar är Metabon för 1800:-, DW'n för 2500:- och Makitan för 2800:-.
De två sistnämnda är egentligen båda två lite utanför budgeten (men kan få rabatt på DWn med). I DW- prisklassen finns ju då t.ex. KGS 254 MZ också som alternativ och i Makita- klassen finns t.ex. Hitachi att välja på..
(Tänk att man ALLTID bara måste sitta och titta ett par prisklasser över vad man har råd med, slutar alltid med att man köper något för dyrt)

Just nu lutar det åt Metabon eller DWn för prisets skull. Båda verkar vara omtyckta här. Ska åka och klämma på dem i morgon och se hur de känns storleksmässigt.

EDIT:
Kikade lite närmare på specen för de tre:
Metabo och Makita har laser och arbetsbelysning, inte DW.
Metabon är något lättare än de andra två (som är 0,5 resp. 0,6kg tyngre).
Metabo och Makita har utdragbara stöd för plank, inte DW.
DW saknar uppsamlingspåse (går att ordna på annat sätt iofs)
Ljudeffekt/Ljudtryck: DW: 103/92 dB, Makita: 110/87dB, Metabo: Info saknas.
Max sågdjup vid 90°/90°: DW: 270/60, Metabo & Makita: 305/65.
DW något mindre än de andra: DW: 560x460x430, Makita: 750x450x483, Metabo: 760x475x340

Så på papperet ligger DW efter lite, bortsett från storleken.


tacho skrev:
Motorbroms på en kap/ger - varför är det en viktig funktion?
nej, när jag tänker efter är det nog inte så noga.. Vet att jag i vissa lägen har stört mig på att klingan inte stannat, men då har det varit något annat strul som gjort att jag måste vänta på den (trasig kåpa eller att jag inte kan höja klingan eller så). Den jag har nu har inte heller motorbroms, så jag får erkänna att jag tänkte fel där, det är inte så viktigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.