Hej,

Har byggt ett litet varmförråd om 12m^2, som kanske kommer att användas som gäststuga i framtiden. Vill därför sätta in ventilation under tiden jag har väggarna öppna och fria från isolering. Det är alltså bara ett rum, om 12m^2 med två fönster och en dörr. Det blir ett element under ett av fönsterna, för att hålla som lägst 5-8 plusgrader där inne.

Hur sätter man ventilation på ett sådant rum? I vanliga fall brukar man så sätta tilluft ovanför fönsterna i sovrummen, ska det vara så i detta fall också? Det är isolerat yttertak med luftspalt mellan råspont och isolering, ska jag sätta frånluft så högt på väggen det går?

Några fläktar blir alltså inte aktuellt...

Tack på förhand
 
Det bästa är väl att ha tilluft lågt ner under/bakom värmelementet och som sagt frånluft högt upp så långt bort som möjligt från tilluftsventilen.
 
Ok, det känns ju naturligt. Men varför skulle man göra skillnad i detta fallet och i ett sovrum i en normal villa? Där föreslår man ju att sätta tilluft ovanför fönstret?
 
Lite inne på samma problem med en gäststuga på 15 kvm, jag har satt upp en frech 90 högt på väggen enligt anvisningar, men vad ska jag ha för frånluft? fick inget bra svar när jag frågade i butik.
Den är väl isolerad o plastad med underhållsvärme enligt konstens alla regler, kan man sätta frånluften diagonalt uppe på väggen med eller ska man ha den lågt?
Behövs det frånluft ? eller räcker det med tilluft?
Tacksam för svar om ngn vet eller hur ni gjort för att få till det så det funkar.
MVH

TexasTaz
 
Hej, jag har pratat med lite kunnigt folk och bestämt hur jag gör i alla fall. Anledningen att man inte sätter tilluft lågt i ett bostadsutrymme är bara för den enkla anledningen att man inte vill ha kalldrag kring golvet och fötterna. Sen finns ju ett praktiskt problem också på utsidan fasaden om ventilen sitter för långt ner, oftast finns det inte något naturligt skydd i form av takutsprång eller midjebrädor som skyddar för regn.

Jag kommer att sätta en fresh tilluftventil på en långsida i ovankant på ett fönster. Sen sätter jag frånluft (vanlig tallriksventil) så högt upp på väggen som möjligt (högre upp än tilluft). Sen får man reglera med tallriksventilen så att det blir lagom drag. Kommer ju inte att bli mycket till självdrag under vissa delar av året när det är varmt ute och inne, men i mitt fall ska vi inte laga mat eller dusha så det blir "låg" fuktbelastning.
 
Hej!

Lyfter tråden igen då jag har en liknande situation. Håller på att göra om förrådsdelen i garaget till biorum/gäststuga, ca 15 m2. Har isolerat med 70 mm, satt diffusionsspärr samt osb + gips. Nu blir ju väggen till garagedelen helt stängd och därmed försvinner också all ventilation. Har funderat på att köpa en billig luftvärmepump och leda ut frånluften i garaget alternativt en passiv tilluftsventil och en oljeradiator under. Frågan är om det blir tillräckligt med den billigare och enklare lösningen. Kanske skulle sätta en paxfläkt mellan biorum och garage?

Synpunkter?

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.