Sticker in en fundering, man vill ju att väggen skall vara torr, dom flesta verkar tycka att väggen idag ska ha öppet både ut och in sida, typ silkat färg på insidan och bara slammat på utsidan. Sen en isodrän eller en podrän i ett eller 2 lager. Om men sen skulle göra bästa möjlig förutsättning för få torr vägg borde man inte då sätta plast utanför isodrän? Man hindrar då fukt från att komma från mark till isodränen och det som kommer från ovansidan eller från väggen ska då enligt tanken rinna ned till dräneringsröret som ligger under isodränen. Vad tror ni om det? sen kunde man kanske stoppa i det som ts frågade om utanför plasten för att få mer isolering om det nu inte blir för blött..
 
smurfen72 skrev:
Likvärdiga ? Bewi cellplast S80 av billigaste typen har den Byggmax säljer har lamba 0,38 isodrän har 0,42 går man på lite hårdare cellplast så har den ännu bättre lamba. Jag skulle lagt cellplasten närmast väggen och isodrän + markduk utanför då bör man kunna skippa singlet och återfylla med befintliga massor är isodränet så bra som vissa påstår kommer cellplasten inte få mycket fukt på sig.
Ja du smurfen , mina öron är 0,38 o 0,42 likvärdiga. . Sätter du xps 200 är det ju dessutom lika dyrt som isodrän. För att förtydliga skillnaden mellan isodrän och vanlig cellplastisolering så kan ju nämnas att du kortar ner torktiden på plattan upp till 40% genom att köra isodrän närmst betong istället för frigg.. Man kan tänka sig en likvärdig skillnad i fuktutjämning på källarvägg. Att sätta en frigolit mot vägg är en broms, och det är inte bra..

Har man väldigt mycket problem med fukt använder man specialduken utanför isodrän. Har inte använt denna själv men vet att både ISO och pordrän har såna dukar som helt stoppar fukten. Men även en vanlig n2 fiberduk sätts igen med åren och blir en rätt bra broms för vätska.
 
Det skiljer ca 10 % i isolervärde dvs 9 cm cellplast motsvarar 10 cm isodrän och priset skiljer en hel del till.
 
Ok. Vi kan dividera hur länge som helst om hur mycket skillnad dessa 0,04 i lambda gör.
Min poäng har varit/ och är att jag anser att det är tämligen korkat att sätta cellplasten närmst vägg och isodrän utanpå denna. Jag har jobbat i branschen i 16 år, dränerat och värmeisolerat många hus, rivit upp oräkliga kvadrat med blöt cellplast ( både eps och xps) på bjälklag mm. Det finns som man säger många vägar som bär till Rom. Det som funkar som en smart kostnadseffektiv lösning på ett hus kan också vara förödande på ett annat hus med andra förutsättningar.
För 10 -15 år sedan var det i stort sett ingen som isolerade med mer än 10 cm. Då körde många 6 cm's skivor isodrän. Folk ifrågasatte när jag satte 20 cm isodrän och det är bara 7 år sen. Ändå tycker jag det är mycket viktigare att fokusera på att få ett bra klimat i källaren.
För att återgå till grundfrågan. Hade jag samma förutsättningen med gratis eps skulle jag köra isodränskiva närmst, blästra bort kallasfalt och ev putsa med Cementbruk innan. Sätta epsskivorna. Fiberduka, (ev superduken om utsatt läge med fukt)ja fasiken vem vet kanske diffplast också om jag hade tillgång till det billigt, innanför duken. Och sen fylla med täta lermassor. Framförallt upptill. Ej makadam då jag riskerar att leda vatten mot skivor och dränering. ....
Men det finns säkert andra vägar att gå också//��pette
 
Redigerat:
Det är inget att dividera om hur mycket skillnaden i lamba gör det är ca 10% Mycket tveksam till att du rivit upp blöt xps isolering den tar upp minimalt med vatten. Jag har en flotte med fabriksbyggda pontoner fyllda med xps isolering och den har legat i havet i 6 år utan att flyta sämre så det tar upp minimalt med vatten. Att lägga cellplasten mot lermaterialet är antagligen ett effektivt sätt att få det att ta upp fukt från marken då är det nog lika bra att hoppa över det och köra enbart med isodrän.
 
Ja du verkar ju veta bäst.:x.. Och du påstår att jag ljuger,?Vi har rivit upp åtskilliga garagebjälklag då tätskikten på dessa fallerat .dessa xpsskivor har legat horisontellt som en tänkt värmeisolering direkt på tätskikt. Idag lägger man oftast styvare isodrän( röda skivor) eller en dräneringsduk som heter Encadrain på dessa tätskikt. Ecoprim, jackofoam mm har alla varit olika mättade med vatten. Inte alla-märkbart det har jag inte sagt. Sedan gissar jag på att exponeringstid och vattentryck spelar in. Jag är inte direkt professor Detta vatten dunstar sedan bort relativt fort vid förvaring ovan mark och jag har faktiskt återanvänt ganska mycket under våran lilla utbyggnad. Du verkar inte riktigt vilja förstå min grundtes så jag tar den igen.
Varje dag 365 dagar om året sker ett ångutbyte mellan in och utsida yttervägg då fuktigheten inne och ute alltid är olika och fukten alltid vill utjämna. Ska du ha ett sunt klimat i källaren så vill du låta väggen andas så bra som möjligt.
Självklart är 2 lager isodrän bättre en 1 + isolering av samma anledning som ovan nämnt. Ts har gratis frigg som han kan ta till. Skulle friggen bli lite fuktig sabbar inte det andningen på väggen. Jag har ingenstans nämnt att dessa skivor kommer bli dyngblöta och framförallt inte då de ligger vertikalt . Sen- Lera är den effektivaste naturliga formbara materialet vi har och ses som det bästa att ha utanför en grundmursisolering pga av sin sin täthet. Visst hade ett lager makadam också kunnat funka. Dock rätt svårt att åstadkomma utan att tillverka en utvändig stenkista på huset. Sedan finns ju som sagt täta dukar att lägga utanför om man tror det behövs..
 
Jag påstår inte att du ljuger men det låter osannolikt enligt mina erfarenheter eftersom jag har xps isolering som legat i vatten 6 år utan problem xps isolering används överallt i mark på tung industri där kostnaden för isolering är försumbar. Vanlig cellplast är diffusions öppen så ångutbytet kommer ske genom den. Lera vet jag inte om nån rekommenderar men jordhaltiga massor vill isodränn ha medans många andra vill ha lite dränerande massor iblandat vilket det ofta blir om man återfyller med befintliga massor. Finns ju en del firmor som kör med platon + cellplast och sen singel utanpå fast inte sista biten mot mark.
 
Jag känner inte heller till nån cellplastflotte som sjunkit. Är varken flottbyggare eller professor i fysik, men man kan ju tänka sig att det skulle kunna ha med vattenpelare att göra.
Cellplast= diffusionsöppen . ? Nja relativt sett kanske. Hittar ingen bra källa att kolla/jämföra . Jag vet bara att om jag lägger en isodränskiva på marken och häller en liter vatten så ligger 99% av vätskan på marken under en sekund efter. Vad händer om jag gör samma sak med xps-skiva ? Frågan är hur lång tid det tar innan 1% gått igenom ...
Jag är absolut ingen motståndare till cellplast, tvärtom. Däremot skulle jag hellre ha en värmeisolering bestående av en isodränskiva än 2 eps/xps liggande diktan mot källarvägg. Alla faktorer inräknade.
 
Redigerat:
Jag vet några bryggor byggda på cellplast som flyter dåligt efter ett antal år så cellplast tar upp vatten om den ligger i året runt. Cellplast är diffusions öppet men inte så att vatten rinner igenom om du häller med hink. Det beror ju på vart vattnet kommer ifrån inifrån kan det omöjligt komma nån mängd vatten utifrån kan det komma vatten vid kraftigt regn ska då skivorna släppa igenom vatten ? Platon matta är ju en lösning som är tät.
 
Ja, alltså menar jag att det är risk att ytan mellan vägg o cellplast alltid är fuktig. med cellplast vill man ha en luftspalt tex Platon som du nämner.
 
Redigerat:
Googlade lite på youtube efter bilder på upptagning rikligt vattenmättad cellplast. .. Men hittade nada. Det ser lite småkul ut när en kille har problem att bära en cellplastskiva. :) hittade tyvärr inget..
 
Hej igen och kul med lite diskussion i "min" tråd. Jag har nu läst ifatt och lärt mig en hel del. Egentligen är det inte så "viktigt" för mig att använda gratisfrigoliten jag bara frågar i god tid innan projektet så jag kan börja samla på mig om det nu skulle vara en bra idé.

Jag personligen är av åsikten att om jag gör något själv så ska jag försöka göra det så bra som jag kan. Går det att försöka efterapa en fackman, så försöker jag det, även om mina färdigheter kanske inte är på en fackmans nivå och då är det viktigt att använda rätt material, iaf på arbeten man inte vill göra om igen och gräva fram källaren vill jag INTE göra om igen.

Så jag kanske helt enkelt ska budgetera för två lager isodrän/pordrän/"riktig cellplast" för detta isoleringsprojekt?

Jag tycker dock debatten har varit givande och jag är glad att min fråga för ovanlighetens skulle inte var så självklar att jag borde listat ut den själv. en tanke dock som inte ännu tagits upp i tråden, förutom diffusionsöppenhet hade jag den mekaniska stabiliteten i åtanke när jag ställde frågan, men den har ännu inte tagits upp? En tanke och det främsta skälet till att en lekman som jag tänkte ´"frigolit innerst" var för att den helt enkelt inte skulle stå pall för återfyllnaden av schaktet efteråt, men jag är kanske ute och cyklar?

Jag vill dock lära mig mer om dränering/isolering så jag tar gärna till mig av mer läsning i ämnet om det finns tips.:)
 
Isodrän är ju ett koncept och en helhetslösning. Egentligen inte så svårt att greppa å då få koll. Läs på deras hemsida.. Vad gäller styvhet på skivorna så tror jag inte det är problem. Egentligen ska man ju växla upp isodränet också ( som inte alls är styv heller ) vid djupa källarväggar. Det som kan vara problem är vid packning med vibbra närmst fasad. Men det kanske inte ens ska packas med tung vibbra under uppbyggnadsfasen. ?
 
Men om jag förstått saken rätt så är det här med helhetslösningar en grej som man marknadsför på det viset för att få merförsäljning? Det är väl inte så att en isodränplatta blir obrukbar för att man kombinerar den med andra fabrikat, eller följer en annan installationsanvisning? Jag tog bara isodrän/pordrän som namn på den typ av cellplast som är avsedd för ändamålet. Jag kan inte beteckningarna XPS/EPS osv, för jag inser att det är frågan om cellplasttypen, men jag är alltså ännu inte bekant med terminologin och facktermerna. Om du menar att jag ska läsa på deras hemsida för att förstå principen är jag med på noterna. Jag har just börjat bekanta med mig diverse källor på nätet för att förstå hur man går till väga rent principiellt när man dränerar, sen återstår det att se var jag köper material och vad för fabrikat det blir och mer på detaljnivå hur jag går till väga.

Av samma anledning som ovan, vad menar du med att "växla upp"? Är det att återfylla schaktet försiktigt, eller vad avses?

Behöver man inte alltid vibbra vid uppbyggnadsfasen? Jag förstod det som att det var viktigt att schaktbotten var slät och har korrekt fall. Finns det "genvägar"? Som gör att man slipper hyra vibbra, eller menades något annat?

Men varianten "platonmatta" och gratisfrigolit, är ingen metod som kan anses som okej kompromiss på ett gammalt fritidshus oavsett, eller?

Tacksam för alla svar! :)
 
Platonmatta och frigolit är det en del som kör med men då återfyller dom med drännerande material närmast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.