Hej,

Jag har ett hus med lite speciel form på fasadbrädorna och nu när jag bygger et uterum vill jag ha samma panel på tillbyggnaden. Så för att rättfärdiga några verktygsinköp tänkte jag utgå från standardpanel och fräsa/hyvla fram rätt form själv :) Panelen ser ut som bilden nedan visar:

panel.JPG

Underbrädorna (16x70) räknar jag med att få tag på från bygghandeln, så de har jag inte tänkt hyvla själv, utan brädorna jag tänkt hyvla är "överliggarna". Min plan är att utgå från 22x120 och sedan hyvla/fräsa/såga fram profilen. Jag överväger tre alternativ:

1) Såga fasningen med Cirkelsåg (som jag har redan) och sedan hyvla urtagen (20x5 mm) på baksidan med elhyvel (som jag i så fall skall köpa).

2) Använda elhyvel och bygga någon form av fixtur/hyvelrigg som gör att jag kan få till fasningen (22.5 grader). Därefter hyvlar jag sedan ut "urtagen på baksidan av panelen

3) Fräsa fasningen med handöverfräs och fasfrässtål (22.5 grader) och sedan hyvla med elhyveln uttagen på baksidan

Ett fjärde alternativ vore att se ifall jag får tag på 16x120 panel från bygghandeln och då strunta i urtagen på baksidan. Jag vet inte hur mycket roll det spelar ifall brädorna är 16 eller 22 (eller 21) mm tjocka. Ni får gärna kommentera detta med.

Den handöverfräs jag kollat på är följande:

https://www.toolab.se/produkt/POF-1400-ACE-Bosch-Handoverfras

med detta fräsverktyg:

https://www.toolab.se/produkt/Fasfras-45-grader-med-styrlager-fas-28-225-grader

och elhyveln jag kikat på är denna:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../elhyvlar/elektriska-elhyvlar/elhyvel-030212/

Så, vilket av alternative skulle ni rekommendera?

/Joakim
 
Jo, jag kollade faktiskt på den men problemet är att mellanrummet mellan brädorna blir mycket smalare än vad jag är ute efter.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga att det inte är speciellt många brädor jag behöver. Utan att ha räknat speciellt noga ännu så tror jag det rör sig om i princip 25 st á 3.60m
 
Både fasen och urtaget går ju att göra på en bordssåg/klyvsåg som man kan luta klingan på. Det går mycket fortare än att fräsa eller hyvla.

Med ett högt anhåll sågar man först urtaget på baksidan med brädan först på högkant och om det behövs sedan med brädan på platten. (Eventuellt är det så tunn bit kvar efter första snittet att man kan riva bort det. Det beror på hur tjock klinga du har.)

Faserna sågar du lätt med lutande klinga.
 
Du kan också beställa din profil av en såg/hyvleri.
 
Hej Eld,

Tack för bra förslag! Min tanke var ursprungligen att anlita ett hyvleri för att få fram panelen, men när jag inte hittade något i närheten vid en snabb googling så började jag överväga andra alternativ. Dock skall jag ta och leta lite mer grundligt efter helgen.

Bordsågen/klyvsågen låter som ett intressant alternativ. Prislappen för att köpa en ny sådan verkar ju vara relativt hög (och den tar dessutom en del plats att förvara), men jag skall kolla ifall jag kan hyra någon.
 
Alt. 1 kommer att fungera. Du behöver en elhyvel med både sido- och djupanslag. Jag har en Festool EHL 65 som du kan få låna om du står för eget skär, mot deposition motsvarande värdet på maskinen. You break it - you buy it. Skicka PM.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.