Jag behöver anskaffa isolering av 90 graders krökar. Har köpt sådana på Biltema med de passar inte, vilket framgår av bifogad bild. Ett alternativ är ju att kapa vanlig meterlång isolering med jag tycker att det är besvärligt. Finns passande större krökar och i så fall var?
Scan_20160604_121139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använder gärna Armaflex men problemet är att hitta färdiga krökar. Tycker det är besvärligt att själv kapa till sådana.
 
M
Ta den isolering du tycker är lämplig, böj den längs med röret och lägg några snitt just i böjen så den inte korvar sig. Montera isoleringen och tejpa med isolertejp för att få det snyggt och täckande.
 
M
Eller ta den böjen du har där, skär upp den längs med hela på insidan så du kan vika upp den, då går den nog på röret rätt fint. Sen tejpar du med isolertejp (eller annan tejp för allt i världen :) ) så den sluter snyggt om röret.
 
Marcussjogren
Tack för snabbt svar. Om jag inte får tag på färdiga böjar kan jag göra som du beskriver. Det behöver ju inte se så elegant ut, bara det fungerar.
 
M
Ja att tejpa och hålla på är väl inte enligt tillverkarens rekommendation precis, men det löser iaf problemet om inget annat gör det :)
 
Krilleman
Redigerat:
Med tanke på ev kondens ska man inte isolera kallvatten med nått som inte är diffusiontät, dvs har slutna celler. Då är fiber kanske inte det man ska använda.
 
Kallvattenröret på bilden är i stängt utrymme under trappa till andra våningen. Problemet är kondens som gör att röret är väldigt vått. Då kanske jag ska undvika isolering med fiber. Vad ska jag då köpa (fabrikat eller beteckning)?
 
Med armaflex behöver du inga lösa böjar. Med den stora radien på böjarna, så klarar du böja isoleringen. Ska du använda andra isolerskålar så får du ta såna med aluminium-ytskikt och tejpa alla skarvar, så det blir difftätt. Men då får du skära egna böjar. Ev funkar det med de som krilleman länkar till, men skarvarna måste ändå tejpas.
 
Redigerat:
Krilleman
elmont skrev:
Med tanke på ev kondens ska man inte isolera kallvatten med nått som inte är diffusiontät, dvs har slutna celler. Då är fiber kanske inte det man ska använda.
Jodå, vanlig rörskål men någon typ av stenull är standard på alla rör i vanliga VVS-installationer. Precis som lordi skriver ska skarv tejpas med alu-tejp så det blir helt lufttätt. Helst ska det vara spoltråd på också om inte man plastplåtar isoleringen.

Armaflex används mest på kyla. Men kan fungera i TS fall med.

Personligen så skulle jag nog kört med rörskålar på KV eftersom det är mer standardmässigt.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
I kylinstallationer använder vi uteslutande den svarta Armaflexen (sen finns en blå brandklassad variant). För vvs finns en grå armaflex som är styvare. Den svarta varianten finns som färdigklistrad också. När du isolerar en böj så skall man se till att skarven hamnar på insida eller utsida böj och inte på sidan. Varför? Isoleringen blir ful och det spricker upp i skarven pga två olika dragkrafter. Genom att lägga sig utvändigt eller invändigt undkommer man detta fenomen.
 
Krilleman
Putten skrev:
I kylinstallationer använder vi uteslutande den svarta Armaflexen (sen finns en blå brandklassad variant). För vvs finns en grå armaflex som är styvare. Den svarta varianten finns som färdigklistrad också. När du isolerar en böj så skall man se till att skarven hamnar på insida eller utsida böj och inte på sidan. Varför? Isoleringen blir ful och det spricker upp i skarven pga två olika dragkrafter. Genom att lägga sig utvändigt eller invändigt undkommer man detta fenomen.
Jo det var ju precis det jag skrev! :wow:
 
kulle
krilleman_215 skrev:
Jo det var ju precis det jag skrev! :wow:
Men andra kan väl få uttrycka sina åsikter ändå ? :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.