Hej,

har ett dilemma, snickaren kommer på måndag (ja, jag vet att det är röd dag).

Har ett uterum på ca 40 kvm. Har ingen uteplats utanför detta. Uterummet är byggt på en gjuten platta ca 15-20 cm. Nu behöver uterummet renoveras, reglar bytas, packningar till kanalplasten läcker etc. Planen var att riva halva uterummet, ta de hela delarna av taket till den del som är kvar, bila bort plattan och bygga ett trädäck istället, som skulle totalt bli ca 30kvm. Har iaf kvar ca 20 kvm uterum.

Alla som varit på besök sista månaderna har dock varit förvånade att vi vill riva uterummet. Problemet är att vi idag inte har en uteplats i anslutning i huset, och bygger vi en altan utanför uterummet så blir det för lite gräsmatta kvar, i princip ingen på den sidan huset då vi har ca 8 meter till grannarna). Men jag vill ha en uteplats. Sen är uterummet i grunden fint, har en 8,5m limträbalk med skjutdörrar (dvs helt öppningsbarti i det parti som försvinner, samt att det torde vara rätt många kg betong som skall bilas/skäras upp (armerat platta).

Uterummet går idag bara att öppna i ena änden dvs. den 8 meter stora öppningen. Är helt oanvändbart under sommaren då det blir kokhett där inne. Om man sätter skjutdörrar i övriga väggar som idag är fasta - får man ned temperaturen såpass att det går att använda som "uteplats"?

Hur mkt jobb är det för 2 man med bra verktyg att bila upp en armerad platta på 20 cm armerad betong?

Vad tycker ni - 40 kvm uterum, eller 20 kvm uterum och 30 kvm altan?
 
Jag kan väldigt lite om just uteplatser så jag kanske är ute och snurrar, men varför bila bort plattan? Min dröm är att slippa min tråkiga trätrall och istället ha t.ex. frostsäkert klinker. Om ni känner att ni inte vill ha ett stort uterum så självklart ska ni göra något åt det, 20kvm uterum räcker gott och väl (särskilt om man i ert fall knappt använder det).
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Plattan är uppgjuten ca 15 cm ovan marknivå och i nivå med innergolvet dvs. ingen höjdskillnad när man kliver ut. plattan är inte gjord för att vara utan tak - vid regn och blåst så skulle allt vatten blåsa in mot huset, fallet är inte direkt bra. Sen tänkte vi göra uteplatsen större med ca 10 kvm och att gjuta upp ytterligare en betongkoloss kändes inte så lockande. Jag har haft en en uteplats i klinker och gillade det inte =) Blött, smutsigt och grusigt, leker barnen med vatten så halkas det omkring etc. Antar att smaken är olika =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.