Vi kikar på köksblandare, och jag har fastnat för en variant som heter strand barbara BA1101, den ska vara rostfi, ha låga emissioner av bly och annat (enligt ett test av blandare som gjorts så ligger strands bäst till) och om jag förstått saken rätt vara helt i metall och inte en massa förkromad plast. Kvalitetskänslan på utställningsmodellen kändes bra.

Dock har den sidomonterad spak, jag har dubbla lika stora hoar, jag antar sidomonterad spak framförallt är för de med en enda stor ho? Jag har inte jobbat så mkt med dessa sidomonterade spakar, tycker det känns lite bakvänt. Är det bara en vanesak?

Finns det andra kommentarer om kvalitet och funktion på strands blandare?
 
BirgitS
Sidomonterad spak gör att man är tvungen att använda högerhanden för att ställa in, vilket kan vara opraktiskt ibland oavsett om man är höger- eller vänsterhänt. Min svägerska har en sidomonterad spak med dubbla hoar och det hon har klagat på är att det är svårt att ställa in lagom volym, man tycker att man bara rör spaken lite åt höger men det blir mycket mer vatten.
 
Ok, bra feedback!

Jag ska kolla om Strand har någon som pipen känns lika bra på som den ovan som har frontmonterad spak.

Vissa av strands modeller hade, enligt mig, en pip som gick att rucka på, jag vill gärna att den upplevda kvaliten skall vara så att pipen känns att inte glappa... Iom att de är nästan ensamma om att köra rostfritt rätt igenom så känns det som ett bra val (om det ÄR det vet jag inte).

Vi kommer ha ett klassiskt kök i ett sekelskifteshus, så jag vill inte ha nån supermodern stil på blandaren. Jag vill heller inte ha en blandare med krusiduller så den ska se gammal ut, det blir pastisch av det tycker jag.

Vill ha en ganska "rena" mjuka linjer och en halvcirkelformad pip.

Själv hade jag kunnat tänka mig en mora classic (i stil) - jag gillar att man är säker på att bara få kallt när man ska ha kallt vatten... men frugan vill ha engrepps. Och diskmaskinsavstäning inbyggt i kranen är dessutom ett krav. Även om mora classic är -lite- för mycket retro-prålig för mig...

sv-21007.png

mora_classic_high.jpg

En FM mattson kunde duga kanske... Även om jag tycker "spaken" är ful...
9000e_kok.jpg
 
Redigerat:
BirgitS
BirgitS skrev:
Sidomonterad spak gör att man är tvungen att använda högerhanden för att ställa in, vilket kan vara opraktiskt ibland oavsett om man är höger- eller vänsterhänt. Min svägerska har en sidomonterad spak med dubbla hoar och det hon har klagat på är att det är svårt att ställa in lagom volym, man tycker att man bara rör spaken lite åt höger men det blir mycket mer vatten.
Vi har en Strandblandare med sidomonterad spak. Det går alldeles utmärkt att använda vänsterhanden för att ställa in den även om det kan kännas lite avigt från början men man vänjer sig. Det var inget vi tänkte på när vi köpte den men om jag valt idag hade jag valt samma blandare. Vår är en utdragbar variant, helt fantastisk funktion som jag inte begriper att jag klarat mig utan innan (y).
 
Redigerat:
Y
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har en sån här i mitt kök från 40-talet, tycker den smälter in väldigt bra i det gamla köket
 
Y
Min erfarenhet av FMM är att spaken snart blir trög och att man då får byta servicepaketet onödigt ofta ifall man nu inte vänjer sig med trög spak. Kan dock bero på elakt vatten i området.
Gustavsberg hade problem med läckage men tror dom är inne på sin 3e förbättring av servicepaketet. (ser man på servicepaketets kulör)
- Ifall man tittar på en gustavsbergare i butik och tycker att det är blä med sparavattenfunktionerna så är det lätt att ta bort dessa.
 
BirgitS skrev:
Jag är tillräckligt gammal för att ha växt upp med tvågreppsblandare och det var ju underbart när engreppsblandarna kom och man slapp hålla på och använda båda händerna för att ställa in önskad temperatur och volym.

[länk]
Jodå, jag har också växt upp med tvågreppsblandare på några ställen, på ett ställe i mitt barndomshem fanns till och med ett handfat med separata kranar (en i varje hörn) för varmt och kallt. Det tvättstället användes sällan och även om det kanske ser snyggt och tidstypiskt ut är det ju ohyggligt opraktiskt.

Just nu har vi tvågreppsblandare i köket, jag lider inte av det... Men för barnen är det kanske lite bökigt...

Länken till kökstråden var intressant, men vi har redan beställt och fått hem alla snickerier, diskbänk, vitvaror etc - det är i princip bara blandare, kakel, tapeter och säkert några andra saker jag glömt... plus massor av jobb...

Det blev ett "åraslöv" (helt i trä, även stommar). Jag har försökt satsa på tidsenliga material och "klassisk" stil, även om det självklart aldrig sett ut så här i ett kök när huset byggdes. Det är inte ett jättestort kök, så vedspis har tex fått utgå för att få in normala moderniteter...

Jag får nog ta en runda till och kolla på blandare, bra iallafall att vissa tycker man vänjer sig med sidomonterad spak...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.