Tjena, för att spara på ftx aggregatets finfilter så monterade jag en extra filterbox på inluften på aggregatet. Allt står på kallvinden, så det måste isoleras...

Det är denna box jag har:

FLK_stor.png

Frågan är hur man isolerar den smart så att det går utan allt för stora problem byta filter osv...?
 
Enklast är väl att linda in allt utom locket med glasfibermatta med papp. Kommer inte ihåg den korrekta benämningen, men det är glasfibermatta med ett lager tjockt papper på ena sidan. Säljs på rulle i olika tjocklekar på byggvaruhus. Lägg sedan en lös bit på locket till filtret.
 
K
Den boxen "måste" kondensisoleras, inte värmeisoleras i första taget, eftersom uteluften är kall som den är, om den står på kallvind.
Har dock inget bra svar på hur den skall kondensisoleras för att samtidigt möjliggöra enkla filterbyten,

Var själv sugen på en box, men gav upp eftersom jag inte kom på någon bra lösning i stundens hetta, får se om jag kompletterar med ett i framtiden.
 
Armaflex?
 
Det hjälper inte att isolera om det inte finns nån tillförd värme. Varför måste den isoleras överhuvudtaget om den sitter på luftintaget utifrån?
 
K
@Ropia, hur tätt ska man få det? Man vill ju kunna byta filter/dammsuga filter hyffsat enkelt tänker jag..

Har för mig att du kör förfilter, har du bilder på ditt bygge?
 
Jag har en liknande förfilterlåda, men på frånluft i tvättstugan då det blir mycket textilfibrer därinne med torktumlaren. Den sitter alltså i varm miljö och behöver ej isoleras. Men i ditt fall skulle jag använt armaflex då den är riktigt bra och lättarbetad, den är ganska tunn och smidig, det går ganska lätt att få på den så att man täcker metallen på ett bra sätt, se till att köpa den förklistrade så är det bara att skära till och trycka dit, Du kan sätta en bit på "luckan" och sedan på själva filterhuset, det brukar inte vara något problem att öppna filterlådan efter man klätt den med armaflex. Dock brukar det vara enklare att klä lådan med armaflex innan man monterar den. Har du möjlighet att demontera den så är det en enkel match att klä med armaflex.
 
Redigerat:
Tjena & tack för svaren!

Jo jag har både på inluften och avluften till aggregaten så det är två st filterboxar.

Har en rulle armaflex som jag skaffat för annat... tar och isolerar locket med det och resten bullar jag in med den "vanliga" isoleringen... Tar några lager så det blir lite tjocklek på isoleringen :)

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.