Hej!

Jag och flickvännen har under en period kollat efter ett gemensamt boende då både hennes lägenhet och mitt nuvarande hus känns lite trångt som en långsiktig lösning.

Då bostadsmarknaden känns lite trög i dem områden vi är intresserade och vi inte hittat "nyckelfärdiga" hus som vi direkt fallit för så har drömmen om att planera och bygga ett hus blivit mer och mer aktuell.

Många timmar har gått åt och åtskilliga skisser har skrotats under resans gång. Men har nu börjat bli nöjd med mina idéer, men till slut blir man blind och det tar stopp.

planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem saker jag fastnat på och inte känner att dem är riktigt okej är alla vinklar och vrår som blir runt WC/Kontor/Hall för att få till förvaring.

Sen har jag en fundering om jag skulle hoppa över garderoben till vänster och istället sätta ett fönster där för att få ett naturligt ljusinsläpp där, då jag är rädd att det kan kännas mörkt och instängt i korridoren annars.

Så kom gärna med ris och ros angående mina idéer, bifogar även en bild på tomten så är det lättare att få en uppfattning om placeringen.

tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tanken är att huset kommer att placeras antingen längs med den övre kortsidan eller vrida det 90 grader medsols och placera det längs med den högra tomtgränsen.

Det är skog norrut på tomten och "öppet" mot öster, söder och väster ut så som jag funderar att placera huset på tomten.

//Daniel S
 
Det ser inte ut som att du uppfyller tillgänglighetskraven, har du koll på dom?

Du tycker inte det blir korridorkänsla med så lång hall?
 
Vad är det ni inte gillar med alla kataloghus som finns och som i många fall har riktigt trevliga/smarta planlösningar utan mörka korridorer som bara tar yta och gör huset trist?
 
Anlita en arkitekt innan ni lägger ner mer tid. Värt varenda pesetas och behöver inte kosta skjortan.
 
huggan skrev:
Det ser inte ut som att du uppfyller tillgänglighetskraven, har du koll på dom?

Du tycker inte det blir korridorkänsla med så lång hall?
Vad gäller tillgänglighetskraven så har jag försökt läsa på och även ställt fråga till kommunen vad som gäller. Där fick jag bara svaret att det är samma regler som gäller över hela Sverige och hänvisade mig till http://www.sis.se/.

Är det några speciella krav du tänker på som jag missat och inte är uppfyllda?

Angående korridorskänslan så har den tanken slagit mig, det är därför jag funderat på att ta bort garderoben i änden och sätta antingen ett fönster från golv eller en altandörr där för att få mera ljusinsläpp, hallen är även ca. 160cm bred så det borde inte kännas så trångt.
 
Asson skrev:
Vad är det ni inte gillar med alla kataloghus som finns och som i många fall har riktigt trevliga/smarta planlösningar utan mörka korridorer som bara tar yta och gör huset trist?
Det är klart att det finns många fina kataloghus, har dock många gånger fastnat på utformning av kök/matplats som jag inte är nöjd med. Jag gillar stora rymliga kök och gärna en köksö och det har jag inte hittat möjlighet till i många sådana hus i vettig storlek.
 
Jonatan79 skrev:
Anlita en arkitekt innan ni lägger ner mer tid. Värt varenda pesetas och behöver inte kosta skjortan.
I nåt skede kommer det att behövas, men känns bättre att komma med lite idéer och ha lite på fötterna innan man knallar dit och säger "Hej, jag vill ha ett hus".
 
Det är väldigt mycket att tänka på, rekommenderar dig att skaffa dig 91 42 21 från svensk standard. Kostar en slant men att få avslag flera gånger på bygglov kostar också.
 
Bättre att göra det nu så ni får tips och råd att ta med er innan så ni slipper en massa onödiga mindre bra lösningar och kommer snabbare i mål! Speciellt om ni inte har någon erfarenhet av att rita eller bygga sedan tidigare.
 
huggan skrev:
Det är väldigt mycket att tänka på, rekommenderar dig att skaffa dig 91 42 21 från svensk standard. Kostar en slant men att få avslag flera gånger på bygglov kostar också.
Det är sant. Hittade den, ganska saftigt att betala 855kr för en PDF på 23 sidor, men som du säger är det billigare än avslag och göra flera bygglovsansökningar. :)
 
Jonatan79 skrev:
Bättre att göra det nu så ni får tips och råd att ta med er innan så ni slipper en massa onödiga mindre bra lösningar och kommer snabbare i mål! Speciellt om ni inte har någon erfarenhet av att rita eller bygga sedan tidigare.
Ok, får kolla vad vi har för alternativ här runt omkring. :)
 
Är det ca 155m2 boyta ni behöver? Hur många barn har ni och planerar ni? Jag har en bra planlösning att bjuda på om du är snäll. Var kommer altan/altaner ligga?
 
Microkatten
Det må inte se så svårt ut, men att få till en bra planlösning är inte helt lätt! Men jag tycker ändå att man, om man har intresse, absolut inte skall vara rädd att försöka. Antingen finner man att det inte blir bra och att det blir bättre att ett proffs gör jobbet, eller så kör man envetet på tills det faktiskt blir bra ( inte förr! ).

Som en del påpekat är korridoren inte så lyckad. Inte bara för att den kan bli korridorlik och mörk ( även med ett fönster i slutet ), utan den stjäl utrymme. Du har redan närmare 25 kvm entre & korridor, och ännu mer om du förlänger korridoren med fönster. Du kunde fått ett fint stort rum till på de kvm, alternativt gjort huset 20 kvm mindre och sparat 400000 kr.

Det komb kök och vardagsrum kommer att kännas väldigt långt och stort. Det blir knappt någon kontakt mellan personer i soffan och personer i köket, med 10-12 m emellan. Ni får antingen skrika till varandra eller prata via mobilen! :)

Prova att göra olika planförslag som inte liknar varandra alls, fundera på för och nackdelar med varje och lär dig allt eftersom. Men tänk då också på husets hela utformning och konstruktion, placering på tomten, och dylikt. Titta på många planlösningar, läs böcker etc.

Vill du istället anlita en arkitekt så brukar de flesta av dem inte diskutera konkreta planlösningsdetaljer utifrån er skiss, utan hellre utgå från era behov, vad ni gillar och inte gillar osv.
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Är det ca 155m2 boyta ni behöver? Hur många barn har ni och planerar ni? Jag har en bra planlösning att bjuda på om du är snäll. Var kommer altan/altaner ligga?
Runt 155m2 är det vi har tittat på, vi har inga barn idag men vi är båda runt 30 så det börjar väl närma sig. :) Att det blir två stycken är väl inte omöjligt men det får tiden utvisa.

Det skulle vara jätteintressant att se vad du har för förslag. :)

På den planlösningen jag lagt upp var tanken att altanen hamnar utanför köket och runt mot ytterdörren, lägger till en bild till min beskrivningen också.

planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu skall jag vara "lite negativ" (som vanligt :p )

Ett av de största felen med den föreslagna planlösningen tycker jag är att all kommunikation mellan vardagsrum och sovrum/bad går via entréhallen.

Entrén är väl oftast husets mest försummade utrymme, där allt möjligt ligger och skräpar och spåren efter leriga och regnvåta kläder finns över allt. Det dräller av kängor, stövlar och foppatofflor för att inte tala om trasiga paraplyer, mobilladdare och golfbagar.

Så hela tanken med planen borde göras om. Entrén skall fungera som ingång till huset och förvaring av utekläder och -skor, inte som kommunikationscentral mellan de vitala innerdelarna.

Att utgå från planlösningarna i hustillverkarnas kataloger, ändra och finslipa detaljerna, för att sedan med hjälp av en arkitekt fullända planen tycker jag är ett mycket bra förslag.
Så gjorde vi själva, och efter snart sex år finns det inget vi skulle vilja ändra på här hemma (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.