largab skrev:
Varför vill man ha diffusionsöppet ? Asfaltstätade källare har fungerat helt felfritt i många decennier. Man vill inte ha in vatten/fukt utifrån.Det viktigaste är väl att väggarna är diffusionsöppna inåt då de lättast torkar den vägen genom den vanliga ventilationen. Jag tror mera på asfaltstätad vägg + billigaste EPSen på utsidan. Där utanför kan man ha dränerande material ned till dränrören. Eller sätta typ platonmatta utanpå allt.
Att montera isodrän känns lite konstigt då man stänger in en fuktig luftvolym utanför väggen som knappast kan torka ut då den volymen inte är ventilerad.
Mmm, och allt Byggdes så bra då när tex plattorna gjöts direkt på sandbädd, isoleringen man la mot husen bestod av nåt rockwoolliknande material som låg kroniskt blöta mot källarväggarna.. Utveckla gärna det sista du skrev om fuktig luftvolym utanför väggen med isodrän. För där menar jag att du e ute och snedseglar..endast om du har starkt utsatta områden är kallasfaltboch befogad. Som tex vid hålkärl vid sula ovan dränering.

Att tro att en isodränskiva och en frigolitskiva har samma egenskaper är befängt. Det räcker ju att titta på skivorna och jämföra. Isodrän har håligheter för att tillåta fuktvandring i ång eller vätskeform. Jag har i mitt arbete plockat upp många blöta eps och xps-skivor under mark. (Dock ej under betongplatta)Det ligger nog ganska många plaskvåta cellplastskivor under betongplattor med ett starkt försämrat isolervärde skulle jag tro. Men under markisoleringen i plattan har du också makadam som hindrar fuktvandring och under denna på sidorna en ännu lägre dränering som skyddar markskivorna. i väggen vill man ha en möjlig fuktvandring åt båda håll. Du vill inte att fukten ska stanna innanför tätskiktet vilket är vad den gör med yttre tätskikt. Allt för ett bättre inomhusklimat och skydda väggen. Och en eps-skiva tillåter inte fuktvandring på samma sätt som ISO/pordrän.
 
Vanlig EPS cellplast är totalt värdelös i marken. Efter 5-10 år är skivan dyngsur och torkar aldrig upp mera. Isoleringsvärdet är då en bråkdel av vad det var från början. Många byggfirmor kör med vanlig cellplast under plattan men det är ren och skär lurendrejeri för att få ner kostnaden. Kunden fattar ju ingenting och det som är nedgrävt under huset kan man inte heller kontrollera.

Luft har ett U-värde på 0,026 medan vatten har 0,6 (23ggr sämre). Hur mycket isolerar en skiva full med vatten?
Undvik att kombinera skräpet frigolit med markisolering.
 
Kör inte alla byggfirmor med vanlig cellplast under plattan om det inte krävs annat pga trycket tex vid lite högre byggnader ?
 
smurfen72 skrev:
Kör inte alla byggfirmor med vanlig cellplast under plattan om det inte krävs annat pga trycket tex vid lite högre byggnader ?
De flesta åtminstone. Ganska fult gjort egentligen, de kunde också informera kunden att plattans isolering kommer att va lika med noll om tio år.
 
Det används kapillärbrytande massor under cellplasten så den kommer inte bli blött du vet helt enkelt inte hur det funkar. Vanlig frigolit suger inte vatten så lätt brukar funka ok till flyt block till bryggor om den tas upp på vintern för annars blir den blöt med tiden men så blött har man knappast i marken om det är rätt utfört.
 
smurfen72 skrev:
Det används kapillärbrytande massor under cellplasten så den kommer inte bli blött du vet helt enkelt inte hur det funkar. Vanlig frigolit suger inte vatten så lätt brukar funka ok till flyt block till bryggor om den tas upp på vintern för annars blir den blöt med tiden men så blött har man knappast i marken om det är rätt utfört.
Känn efter vikten på en blöt och en torr skiva så får du se hur mycket vatten den suger åt sig. Du gör som du vill, men det kan vara bra att ha denna tråd i minnet när uppvärmningskostnaderna stegrar med tiden.
 
Jag skulle nog nästan säga att ingen callplastskiva klarar att stå mot vattentryck i långa perioder. Xps kan också bli rejält vattenmättade, vilket tar väldigt lång tid att släppa ifrån sig. Men hålls vattennivån nere på trygg nivå genom dränering så är det en helt annan femma . tyvärr fuskas/ misslyckas byggare ganska ofta med detta. Man tänker att det räcker med att dräneringen verkar under u.k platta...
 
Finndjävel skrev:
Känn efter vikten på en blöt och en torr skiva så får du se hur mycket vatten den suger åt sig. Du gör som du vill, men det kan vara bra att ha denna tråd i minnet när uppvärmningskostnaderna stegrar med tiden.
Klart vikten skiljer på en torr och en blöt skiva konstigt vore det annars och jag påstår inte att inte cellplast inte skulle bli blöt men den blir inte det om den används rätt.
 
pette skrev:
Jag skulle nog nästan säga att ingen callplastskiva klarar att stå mot vattentryck i långa perioder. Xps kan också bli rejält vattenmättade, vilket tar väldigt lång tid att släppa ifrån sig. Men hålls vattennivån nere på trygg nivå genom dränering så är det en helt annan femma . tyvärr fuskas/ misslyckas byggare ganska ofta med detta. Man tänker att det räcker med att dräneringen verkar under u.k platta...
Används inte kapillärbrytande massor kan säkert skivan bli blöt med tiden det finns ju en anledning att det ska användas.
 
Så är det, den bör användas rätt. Och rätt är att inte ha den marken för där blir det aldrig helt torrt hur mycket man än dränerar.
 
I så fall har du annan uppfattning än samtliga tillverkare och antagligen de flesta byggnormer jag vet inte vem som har rätt men lägger nog en peng på att dom har lite mera kunskaper. Frågan är ju också hur mycket sämre en lite fuktig cellplast skiva isolerar jämfört med en torrare isodrän som har sämre isolervärde från början och med en billigare isolering kan man om plats finns lägga betydligt mycket tjockare lager.
 
Isodrän och cellplast har likvärdiga isolervärden...
För att återknyta till tråden: anledningen att jag skulle sätta isodränet närmst väggen är skivans egenskaper kontra frigg vad gäller transport att fukt/ångutbyte överlägsna. Detta är de flesta som sysslar med mark rätt eniga om..
 
Likvärdiga ? Bewi cellplast S80 av billigaste typen har den Byggmax säljer har lamba 0,38 isodrän har 0,42 går man på lite hårdare cellplast så har den ännu bättre lamba. Jag skulle lagt cellplasten närmast väggen och isodrän + markduk utanför då bör man kunna skippa singlet och återfylla med befintliga massor är isodränet så bra som vissa påstår kommer cellplasten inte få mycket fukt på sig.
 
Man får ju fråga sig vilka problem som är absolut vanligast när det gäller hus? Min tippning är att det är problem med dränering och tätskikt i våtutrymmen. I båda fallen garanterar tillverkarna att det ska fungera, ändå blir det oftast problem. Jag hade inte satt en isolering som suger i sig fukt som en svamp på ett ställe där det nästan garanterat blir problem med fukten.

OT: EPS och Isodrän har samma cellstruktur och därför samma u-värde. Att byggmax väljer att skarva på sin isolering för att få den att se bättre ut än den är hör inte hit.
 
Du har nog provat fel svamp om du tycker cellpladt suger vatten som en svamp prova bygg en flytbrygga av svampar och kolla hur länge den flyter. Byggmax säljer även pordrän och uppgifterna finns på Bewis hemsida och liknande uppgifter finns hos andra tillverkare men du litar kanske inte på dom heller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.