Jag tvivlar starkt på att det kan klassas som dolt. Jag kan ha fel, men som många andra skriver så var det vanligt att släppa gråvattnet direkt i en stenkista, rakt ut eller via en enkel sandfiltrering. Jag vet att fritidshuset far min byggde under 70-talet hade denna lösning och det var helt ok med kommunen då till och med.

Kolla med kommunen om det var ok med den lösningen när huset byggdes. Svaret från kommunen ger förutsättningarna för hur samtalet med köparen ska föras.
 
Det ska jag absolut göra, stort tack.
 
Som vissa redan påpekat så var det vanligt att BDT-avloppet (bad,disk,tvätt) som det heter var kopplat till en stenkista eller en enkel infiltration.
Så börja med kommunen och se vad det finns registrerat på fastigheten för det finns fastigheter som har dispens eller godkännande för avlopp med denna lösning. Och skulle det finnas en sådan anteckning att huset har BDT-avlopp för tvättstuga så är det ju inget fel

Om det mot förmodan skulle ända upp och sluta med ett dolt fel så är nog den billigaste lösningen att koppla in en avloppspump vid tvättmaskinen och skicka vattnet upp i avloppsrören ovanför tvättstugan. En sån här lösning tex

http://www.saniflo.se/products/index/show-product/lang/sv/type/all/id/16

Lägga nya avlopp ute i berg kan ju bli hur dyrt som helst så se i så fall till att inte ta på dig dyrare lösning än nödvändigt.
 
Dont worry be happy! En köpare som är så säker på en sådan sak vet nog inte så mycket! Be honom återkomma med ett krav innan du agerar och koppla då in ditt försäkringsbolag och jurist så kommer han tystna lika snabbt som han...
 
Ja det känns verkligen så och detta är inte det första han försöker med. Tack för bra råd.
 
Mikael_L
En variant som jag ibland har hört förslag på är att förlikas på en godtagbar lågt satt ersättning och villkora med att det tillsammans med denna ersättning så är samtliga ersättningsanspråk avklarade, både nuvarande och kända brister och ev framtida ej ännu upptäckta brister i fastigheten. Dvs en total friskrivning.

Hur en sådan ska utformas för att vara vattentät vet jag inte på rak arm.

Fördelen skulle kunna tänkas vara att få stopp och tyst på en jobbig köpare som annars kommer störa i åratal för att be er komma och byta trasiga glödlampor, typ.
 
Stort Tack, och det följer ju det som de flesta har varit inne på här. Jag ska kontakta kommunen och se vad de kan ha att säga men huset är som sagt byggt 1943. Därefter ska jag låta honom driva vad han än vill.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du bör vara medveten om att ägaren till din förra fastighet förhoppningsvis (för att lära sig ta hand om sin fastighet) läser på byggahusforumet. Det kan vara både en fördel och en nackdel. :)
 
Absolut, samtidigt så är det ju enkla frågeställningar då jag ställer mig väldigt fundersam till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.