Köpte en ny gräsklippare igår. Den kom i låda, således helt omonterad. Jag skruvar ihop den, och tänker fylla på olja.
Ser då att stickan är full av klägg, det ut som vanligt fett? Är detta nåt som tillverkarna gör med nya maskiner som levereras utan olja? För jag antar att detta fett inte är nåt som används istället för olja?
Det är en AL-KO 51.5 SP A förresten...

Sen undrar jag en annan sak med den här maskinen... När jag använder spaken för att justera klipphöjden så är det bara den bakre ändan som lyfts upp/ner. De främre hjulen och främre chassit har samma avstånd till marken. Det blir som att man lutar maskinen, men har svårt att se att klipphöjden ändras. Knivarna borde fortfarande vara lika nära marken i fronten?
 
Redigerat:
Det är troligtvis fett som skydd så att det inte rostar i motorn ( den kan ju stå på lager i flera månader).
Bara att fylla på olja och köra men man kan ju göra ett oljebyte ganska tidigt om man vill .
Är det inget stag som går mellan fram & bakhjul på ena sidan karossen från handtaget som du ställer höjden med?
Tror det brukar vara så på dom flesta klipparna , det gör att klipparen lyfter max någon/några cm fram men ser ut att lyfta massor bak.
På våran klippare så justerar man också höjden på bakhjulen och det fungerar faktiskt.
Fast min klippare är blå och fabrikatet är en svordom här. :D
 
Ja, du har rätt nu när jag kikar lite närmare. Ett stag som lyfter även fram... Men det ser verkligen ut som att den lyfter mycket mera baktill.
Vad gäller fettet vete fan vad jag ska tro? Har googlat men inga resultat, man tycker ju att fler borde undrat. Har också frågat nån kompis som är mer haj på motorer än mig och de har heller aldrig hört talas om det.

Kanske lämnar tillbaka den här och satsar nån krona mer istället. Inte för fettet, men när man byggt ihop den märker man hur plastig den är. Hjul, front och t.o.m höjdjustering helt i plast. Jag har en hyfsat fin gräsmatta men på nåt ställe är den lite knölig och jag har också några trånga ställen mellan byggnader så det händer att man stöter i saker.
Har kört med en urgammal Klippo tills nu så jag kanske är gammalmodig som vill ha metalldelar på en gräsklippare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.