Jag hjälper min son att renovera köket.

När jag skulle tillfälligt plocka bort ett uttag, så hade jag dels en uttagsprovare i uttaget, dels en lampa. Ser att båda slocknar när rätt säkring bryts.

Precis när jag skall börja skruva bort trådarna så gör jag min slentrianmässiga test med testpenna (phasen).

Den visar att det finns spänning, både på fasledaren och på nollan!!!

Jag hade inget bättre att mäta med på plats. Så det blev lite funderande, kan det vara en (felaktigt) tvåfasmatat uttag, fast uttaget har fungerat utan att bränna några apparater, så det lär inte vara 400V i uttaget? Valde dock att inte röra mer i uttaget utan ordentlig mätning.

Efter lite mer kontroll upptäckte jag att pennan ger utslag om jag håller den mot väggen, oavsett var på väggen. Väggen är putsad med någon form av "lättbetong" från 40 talet. Men pennan ger bara utslag på den väggen, inte på andra väggar.

Jag skall dit och mäta lite mer i helgen, det jag funderar på är om det kan finnas armeringsmatta i väggen som kan vara strömförande (skruv genom elrör eller ngt.).

Jag har aldrig varit med om att pennan givit falskt utslag tidigare. Dock inget att lita på som ensam kontroll.
 
Jag tror det är tvärt om, det är du som är strömförande och väggen som är jordad.
Din kropp är en stor antenn som ger potential mot den armerade/lätt ledande väggen.

Inget att hala upp sig på

Protte
 
Den teorin är ju iaf lätt att testa.
 
prototypen skrev:
Jag tror det är tvärt om, det är du som är strömförande och väggen som är jordad.
Din kropp är en stor antenn som ger potential mot den armerade/lätt ledande väggen.

Inget att hala upp sig på

Protte
Jo har funderat på det också, men jag borde vara lika mycket antenn mot andra väggen, det är ett väldigt litet kök.
 
tommib
Släck huvudbrytaren för lägenheten och testa igen.

Det kan i och för sig vara någon annan ledning som är genomborrad men det är väldigt osannolikt. Är den köksväggen en yttervägg mot granne?

Bättre mätinstrument som lastar ner lite är ju bra ochså, så får du veta om det faktiskt är ström...
 
hempularen skrev:
Jo har funderat på det också, men jag borde vara lika mycket antenn mot andra väggen, det är ett väldigt litet kök.
Andra väggar kanske inte är lika bra jord.

Protte
 
"mysteriet" löst.

Uttaget ifråga var till kylskåpet, som var tillfälligt omkopplat via en skarvsladd till rummet bredvid (aja baja...). Det rummet är ojordat.

Resultatet blir att hela kylskåpets yta blir spänningsförande via avstörningsfilter (vilket är ofarligt eftersom det är så låg drivförmåga via filtret), detta gjorde att alla ytor i närheten av kylen verkade ha potential när man satte dit testpennan.

Så med korrekt jordat kylskåp försvann alla konstiga mätresultat.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.