Har ett (för mig) stort problem med en kallvattenkran i källaren.
Bor i egen villa, version äldre. Är ganska ny husägare och har inte brytt mig om VVS-delen ännu. Allt har funkat jättebra så jag har haft fokus på att ordna med andra saker.

Huset har ingen utekran installerad, så vi brukar dra vattenslang från kranen i källaren. Har som sagt fungerat jättebra, inga konstigheter alls. Men så igår så gick det plötsligt inte att stänga av kranen. Vred och vred men den ville inte. Vredet sitter inte löst utan man får kämpa för att vrida den. Har kämpat med att vrida den åt båda håll, men det gör ingen skillnad.

Som tur är sitter det en slang i kranen nu, så det läcker inget, men kan inte tänka mig att det är bra att ha det så i långa loppet. Innan jag gav upp sent igårkväll testade jag kranen utan slangen och det var väldigt högt tryck.

Ska också nämna att jag inte har någon Ballofix vid eller i närheten av kranen, utan får stänga av vattnet i huset helt om jag ska pilla med detta.

Så här ser åbäket ut.
20160603_224707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör man? Går det att byta/laga blandaren själv? Det är ju en ganska gammal version, och vet inte om jag vågar på mig det om det är en alltför krånglig process. Sen är det långhelg just nu och omöjligt att få tag på VVS:are ifall nåt skulle gå fel.

Blev lite långdraget det här. Uppskattar all feedback och alla tips jag kan få!
 
  • 20160603_224747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av vattnet på huvudkranen och skruva ut hela blandaren. Den är ju gängad så det är lugnt. Sen mäter du gängan och åker på jula/classe/motsv och köper en plugg som du skruvar i hålet så kan du sätta på vattnet i huset. Sen kan du se om du vill laga eller köpa en ny.
 
OK, bra tips! Låter som något jag kan fixa själv.

Jättedum nybörjarfråga på det: jag skruvar alltså av hela kranen, och mäter gängan, dvs den röda/bruna delen allra närmast kranen? Eller ja, det bör väl vara en gänga på kranen också som man kan mäta.

Som sagt, bra tips och satsar nog på den lösningen, vill bara får det bra och tätt direkt, utan strul.
 
På en del ställen (vet jula har det iaf) brukar det finnas en hylla med testgängor så enklast är att ta med kranen och provskruva. Annars är det bara att mäta. Lycka till!

Edit: försök fixera böjen som sitter på utgående rör när du skruvar ur kranen för säkerhets skull. En polygrip funkar bra.
 
Redigerat:
Observera att du kommer att behöva täta gängan på proppen. Man kan täta med gängtape eller lin.

Min erfarenhet är att lin brukar fungera bäst. Tape blir tätt också, men jag brukar misslyckas 2 - 3 ggr, och få göra om.

Det finns kit med lin och den pasta som också skall användas på de flesta byggmarknader (kanske även hos Jula). Tape brukar finnas överallt där de säljer ngn. sorts rördelar.

Oavsett vilken tätning du använder så är det inget farligt, är kopplingen tät direkt när du har skruvat ihop det, så förblir den tät.

Lin har fördelen att om den läcker något lite så självtätar den när linet sväller.
 
  • Gilla
erderuft
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
erderuft
  • Laddar…
Inne i kranen sitter det en packning (krankägla) som troligen är orsaken att det inte går att stänga av vattnet. Öppna kranen genom att skruva av den större sexkantsmuttern på kranen, så finner du krankäglan.
2721_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köp en ny på bygvaruhus eller Jula, Biltema mm och sätt dit den, så skall kranen återigen fungera igen. Kostar knappt 50 Kr!
Givetvis skall vattnet vara avstängt!!!
 
Okej! Tack för alla tips! Då vet jag hur jag ska göra! Ska ta tag i detta i eftermiddag. Uppdaterar den här tråden sen om hur det blev. Tack än en gång.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Krilleman
Och hur blev det?
 
Kom på att jag glömt uppdatera den här tråden. Det slutade med att jag skruvade av hela kranen och köpte en ny. Mycket riktigt var det en 15-gänga. Använde lin och pasta för att täta gängan och lyckades på första försöket.

Fotor_146822444865072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotor_146822456364227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det hela var mycket enklare än jag trodde! Svåraste momentet var att få av den gamla kranen -- satt riktigt hårt, har väl säkert suttit där sen huset byggdes i slutet på 60-talet. Som ni kan se på bilderna så böjde sig röret något när jag kämpade med att få bort kranen. Så det är verkligen inte snyggt, men det håller tätt, så jag är nöjd. Har tvättat huset, vattnat lite osv, så jag har använt tappventilen en hel del -- fungerar felfritt.

Tack för all hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.