arneri68 skrev:
Ähm, det är väl stekos du beskriver? Se t.ex [länk]

Vi har en fristående hörnkupa från Fjäråskupan som suger ca 850 m3/h på max, men steker vi något hårt hinner fläkten ej med och stekfett sätter sig på utsidan av fläkten. Jag tror inte att du kommer runt problemet bara genom att använda en 70-fläkt till en 60 häll, men kanske blir det mindre.
Intresant, ska ta en titt på länken!

Hur står är er häll? Hur stor är kupan? Hur högt upp sitter kupan? Har ni kontrollerat att er ventilation faktiskt kan leverera 850 m3/h?
 
Vill inflika att om du har gasspis måste du höja fläkten så att det är 70 cm från häll till fläkt om jag inte minns fel.
 
Det är fläkttillverkaren som bestämmer höjden mellan fläkt och ex. gashäll... finns inget bestämt mått. När det gäller Fjäråskupan så är det 65cm
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
LI48932SD från Siemens som förmodligen bytt namn eller håller på är en utdragbar 90cm fläkt som har en motor anpassad för 60skåp. Kommer utan front men går att köpa rostfri alternativt använda sig av ljusrampslisten om man valt att använda det i övriga köket. Dock ser så inte ut på ritningen. Nu tror jag själv det är overkill och en 60 räcker nog gått och väl. Men som du nämnde i trådstarten, mycket tilluft, gärna ett fönster som öppnas i närliggande rum och starta fläkten 10 minuter innan matlagning för att få igång cirkulationen. Gör jag det själv? Aldrig, jag står oxå o svär :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS
snowjim skrev:
Du har helt rätt, allt jag vet att den ser väldigt lik ut, troligen identisk förutom märke och modell beteckning som saknas helt på vår.



Det finns ett par avgörande parametrar här, de viktiga skulle jag säga är sugeffekt och uppfågning. Om vi börjar titta på bara uppfång så kan vi konstatera att har vi ett rör som ligger 10 cm från hällen och direkt över kokande vatten så kommer en stor del av ången hamna i röret. Höjer vi röret till 60 cm över hällen så kommer väldigt liten andel ånga hamna i röret. Sätter vi en effektfull sugmotor i röret så kommer vi öka ångan som går i röret en hel del men vi kommer fortfarande ha en del ånga som letar sig för långt ut för att röret ska lyckas fånga in det. Så om vi då lägger en platta över som leder ångan mot röret och som har samma storlek som hällen, då kommer vi lyckas komma åt en hel del mer ånga, dock fortfarande inte allt troligen. Så det vi slutligen kan göra är att öka storleken ytterligare på plattan som leder ången till låt säga 90 cm istället för 60 cm, detta kommer helt klart att öka andelen ånga som leds av plattan mot fläkthålet.

Så jag tror absolut att det inte endast är sufeffekten som avgör utan även utformningen av det som leder ångan. Hade vi taget bort plattan helt så kan vi garantera att en hel del ånga hade slickat luckorna ovan för röret.

Det är helt enkelt en avvägd kombo som gäller och självklart handlar det ofta om utseende också.



Detta är en mycket bra kommentar! Jag ska titta på det. Det låter som att du inte är så mycket för Thermex, vad skulle u rekommendera?
Jag har inget emot Thermex utan bara reagerade på att du tyckte din nuvarande fläkt var besvärlig och den du länkade till har tre knappar medan Thermex Steel har fem så jag tänkte bara jag skulle se om de använt de fem knapparna för att göra det lättanvänt eller besvärligt eftersom min svägerska har en fläkt som jag har svårt att förstå mig på, medan jag inte haft något problem med gamla fläktar från Futurum, Franke och Electolux/Husqvarna hemma eller hos andra. Själv har jag haft 2-3 Futurum, 1 Franke (fast egentligen bara namnbytt från Futurum) och 1 Husqvarna och inte märkt någon större skillnad på dem. Antagligen rätt lika din nuvarande i prestanda.

Vi har 70 cm bred spis och fläkt och det är definitivt stor skillnad på hur ångan från pastakoket beter sig beroende på vilken fläkthastighet vi ställer in, med högsta hastigheten av tre är det inte mycket som går utanför fläkten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hur står är er häll? Hur stor är kupan? Hur högt upp sitter kupan? Har ni kontrollerat att er ventilation faktiskt kan leverera 850 m3/h?
En 60 häll. Fettfiltrerna täcker hällen på bredden, men kupan är betydligt bredare. Kupan sticker ut 45 cm från vägg. Kupan är måttanpassad för vårt kök och sitter 65 cm ovan hällen. Det är raka rör från fläkten upp till utloppet, så jag tror inte att förlusterna är stora. Om fettfiltrerna är smutsiga är säkert flödet lägre, men de tvättas regelbundet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
Det är fläkttillverkaren som bestämmer höjden mellan fläkt och ex. gashäll... finns inget bestämt mått. När det gäller Fjäråskupan så är det 65cm
Och så här säger de (Fjäråskupan) om avstånd till induktionshäll:
"det är ok att montera den 50 cm ovan spis om man har en vanliga Induktion/Elspis. "
 
De tillverkare jag tittat på säger 50 cm för el och 65 för gas. I vårt fall kommer det bli 60 även om vi valt el(induktion).
 
BirgitS skrev:
Jag har inget emot Thermex utan bara reagerade på att du tyckte din nuvarande fläkt var besvärlig och den du länkade till har tre knappar medan Thermex Steel har fem...
Tittade närmare på detta och den har faktiskt 6 knappar till och med :):

1. Lampa
2. Stänga av fläkt
3. Min läge på fläkt
4. Max läge på fläkt
5. Turbo läge på fläkt
6. Timer på 15 min tills fläkt stänger av sig

Känns faktiskt ganska klockren i styrningen om än kanske lite många variationer på hastigheten, troligen hade 2 räckt ;)

BirgitS skrev:
Vi har 70 cm bred spis och fläkt och det är definitivt stor skillnad på hur ångan från pastakoket beter sig beroende på vilken fläkthastighet vi ställer in, med högsta hastigheten av tre är det inte mycket som går utanför fläkten.
Jo, motorn kan säkert få bra ordning på röken. Jag är som sagt ingen expert men på något vis vill man ändå tro att större platta ger större möjligheter att leda röken på rätt håll oavsett hur mycket drag det är i fläkten.
 
arneri68 skrev:
Ähm, det är väl stekos du beskriver? Se t.ex [länk]

Vi har en fristående hörnkupa från Fjäråskupan som suger ca 850 m3/h på max, men steker vi något hårt hinner fläkten ej med och stekfett sätter sig på utsidan av fläkten. Jag tror inte att du kommer runt problemet bara genom att använda en 70-fläkt till en 60 häll, men kanske blir det mindre.
Nu har jag läst artikeln, helt klart intressant. Rökätarna lät intressanta, de är monterade i höjd med hällen och direkt i väggen. Misstänker dock att deras omfång är högst begränsad, troligen är det sådant man använder i automatiserade grillar ex som på MAX. Det intressanta var att man har stora kåpor i "standard" kök, så det bör betyda att kåpans storlek har en betydelse, iallafall om det sitter över stekbordet. Självklart spelar fläkten också roll uppenbarligen men med rätt kåpa kan man upp nå bättre resultat så som jag läser det.

Man undrar lite hur effektiva de där snedställda vägghängda fläktarna verkligen är? Om de verkligen ska lyckas få lika bra effekt som en fläkt som sitter över så känns det som att de måste generera en orkan och då är från om peruk stannar kvar? Har en kompis som har en snedställd vägghängd fläkt faktiskt och han låter inte vidare imponerad.
 
arneri68 skrev:
En 60 häll. Fettfiltrerna täcker hällen på bredden, men kupan är betydligt bredare. Kupan sticker ut 45 cm från vägg. Kupan är måttanpassad för vårt kök och sitter 65 cm ovan hällen. Det är raka rör från fläkten upp till utloppet, så jag tror inte att förlusterna är stora. Om fettfiltrerna är smutsiga är säkert flödet lägre, men de tvättas regelbundet.
Aha det låter som en bra lösning så länge som att det finns tillgång till luft i rummet. Men om inte en fläkt med väl tilltagen kåpa som dessutom kan flytta 850 m3/h luft inte klarar trycket, vad ska man då ha? Eller det är kanske inte möjligt att stoppa tillräckligt för att slippa torka av skåpen hela tiden? Såfall kanske man inte skulle valt vita luckor ändå ...
 
ccf skrev:
Och så här säger de (Fjäråskupan) om avstånd till induktionshäll:
"det är ok att montera den 50 cm ovan spis om man har en vanliga Induktion/Elspis. "
Ja och ovanför vedspis förmodligen 1 meter, vad menar du?
 
Bora fungerar långt över förväntan men du behöver då välja alternativet med ugnen i högskåp borta vid kyl o frysen
 
snowjim skrev:
Aha det låter som en bra lösning så länge som att det finns tillgång till luft i rummet.
Jo, tillflödet kan vara ett problem. Vi har självdrag så huset "läcker" ganska bra. Har ett par fönster ovan diskbänken som enkelt kan ställas på glänt för att inte suga ut all luft ur huset med köksfläkten.

Det krävs mindre sug för att evakuera vattenånga från en kokande kastrull än stekos från en stekpanna. T.ex läggs stekfett i en lite för varm stekpanna osar det mycket och rummet fylls snabbt med stekos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.