Hej!

Nu tänkte vi börja dela med oss av vårat husbygge som drar igång under våren. Det är ett enplanshus på 165 kvm som ska byggas på Alnö utanför Sundsvall. Just nu har vi gjort klart med entreprenören om pris och innehåll och känner att vi har hittat en prisvärd lösning för våra krav.

Nybyggnadskarta beställde vi för lite mer än en vecka sedan. Så när den är på plats kommer vi att söka bygglov. Besluten som ska fattas innan vi skickar in det är garage/carports utformning, grovplaneringen av tomten och placeringen av huset + garage.

Här kommer lite bilder från tomt och hur vi planerar att placera huset:

Tomtens mått och höjdskillnader idag:
mått tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vi tänkt planera tomten:
Planerad tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en verklig bild från "ovansidan" tomten:
8d79f3bf-2229-4a15-abc5-bab9c6603af5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas detta känns intressant att följa då vi båda är noviser kommer säkert många frågor från oss :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Lite info om huset då,

Vi kommer bygga på platta med golvvärme och bergvärmepump (CTC 400-serien). Fasaden kommer vara liggande limträpanel 300mm som monteras grundmålad och målad en gång. Vi kommer också att ha gängade stänger för altanen ingjutna i plattan.

Vi kommer gjuta platta med golvvärme för garaget också. Är osäker på storleken men garagedel på typ 6x6 meter och dubbelcarport framför på 6x6 meter. Vi har inte riktigt bestämt måtten. Har ni någon input på det? Det blir ju ett jäkligt långt bygge men vill gärna ha dubbelcarport. Garaget ska användas till ölbryggning och förvaring, så jag vill slippa köra in bilarna.

Kommer väl på mer eftersom. Planlösning kommer när vi gjort klart bygglovshandlingarna (y)
 
Kör på med ingjuten golvvärme, inget att oroa sig över.

//AA
 
Ja, jag känner mig lugn med det. Visst finns det nackdelar men fördelarna för oss väger över :) Nu är kontraktet skrivet så kommer gå igenom det i helgen och förmodligen skriva på måndag. ABS 09, så om någon har tips på vad man ska vara uppmärksam på så är allt välkommet :D
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu har prel. nybyggnadskarta kommit, så den är skickad till vatten, el och tele för utritning av ledningar. Så under påskhelgen har jag pysslat med bygglovsritningar för garaget. Hur ser de ut tycker ni? Något jag har missat? (Första gången jag ritar bygglovshandlingar....) Tackar CIW för bygglovsritningar att titta på som stöd :)

Bygglov v1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du ha en eller två bilar i garaget?
6m bredd blir väldigt lite för 2 bilar, jag har 6,8m bredd och det är knappt så det är tillräckligt alla gånger när saker och ting ska ur bilen.
 
Jag kan inte ABS09, men om den är som AB & ABT, så ska ni ha koll på ÄTA. Enl AB & ABT så får entreprenören endast ta ut SJÄLVKOSTNADSPRIS för dessa arbeten, alltså INTE normal timdeb.
 
Tanken är nog att inte ha någon bil i garaget utom vid kanske däckbyten eller annat småpill. Därav dubbelcarport. Garaget kommer i första hand vara förvaring och plats för hemsnickeri. Jag har ju inte lagt in några fönster, tror ni det är något jag kommer ångra?
 
Fönster är alltid trevligt att ha, det finns ju även garageportar med fönster, men varför köra på så stor port om du ändå inte ska ha bilarna där inne?
 
Ja, det är ju faktiskt ett bra alternativ. Anledningen är väl 99% estetisk då jag gillar hur det ser ut, speciellt med en lite flackare takvinkel. Fördelen som jag försöker motivera det med är väl att kunna få in och ut saker även om bilen skulle stå i garaget. Men 3 meter kanske skulle räcka ändå, jag får ju lite mer väggyta då att utnyttja.
 
En 5 x 2.33 meter stor port är inget man ångrar. Det ser snyggt ut också. Prisskillnaden är inte avgörande heller.

Tycker för övrigt att planen ser bra ut, du har gott om plats även om du parkerar en bil i garaget.
 
Redigerat:
Tack för era inspel! Låter det stå som planerat :) Vi har dock valt att vrida på huset då det ger oss bättre placering av sovrumen, och ingången till huset :D

Jag har fått nybyggnadskartan och en situationsplan. Min entreprenör föreslog en FG (Färdigt golv) höjd på 29.15 för huset. Vad tror ni om det? Jag tycker det känns högt i förhållande till resten av tomten, som att det skulle krävas mycket fyll på tomten för att få den plan. Samtidigt blir utsikten mot vattnet bättre desto högre vi ställer huset.

Vad tycker ni?

IMG_0366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Bygglov, startbesked och entreprenörer på plats, nu är vi igång :)

image.jpg
 
Dag tre på tomten och vi stöter på alla husbyggares mardröm, berg! Men ibland kan karmakontot betala ut :) Fick med hjälp av vänner tag i en kille som kommer ut och spränger dem imorgon bitti, då han ändå skulle på ett jobb nästgårds.. Hur stor är chansen?

Aja, hoppas att det flyter på och tackar R&R för hjälp 😊
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.