Någon som vill rekommendera ett märke? NitroMors har jag läst var bra tidigare men efter en ny omformulering så är det lika effektivt som vatten. Jag har inte varit så vidare impad av den burk jag köpte för många år sen, en grön gelé var det, vilket är den nya formuleringen.

Så finns det någon borttagare som tar bort färg och lack från trä? Har en gammal hyvelbänk som blivit målad och det är inte fint. Tar man med värmepistol så bubblar färgen och kan skrapas bort men det är lite slött och man får inte bort den ur alla hörn och skrymslen...

På något vis ska färgen bort......
 
Microkatten
Jag har använt utspädd ammoniaklösning för att ta fram originalfärgen på övermålade möbler. Fungerar bra, men kräver en del fingertoppskänsla med rätt utspädningshalt och god ventilation.
 
Om du ska använda den som hyvelbänk fortsättningsvis vill du ju att den ska vara slät också, då skulle du kunna bygga en frässläde och köra över hela ytan och fräsa bort både färg och lite av träet så att den blir rak, så blir du av med en stor mängd färg åtminstone... typ såhär http://lumberjocks.com/projects/83518
 
Jo men jag har redan handhyvlat ytan med en 7a och 5a och det är liksom en del av problemet. Nu är ytan plan samt ljus i färgen och sidorna och alla skrymslen är typ rödbruna.
 
Läge att köpa några extra hyvlar som har möjlighet att komma åt i hörnen? :)
 
Jag vet nog inte vad för sorts hyvlar det skulle vara.... Det är också en fråga om att det ojämnt på flera ställen och man kan inte hyvla ner så långt, så något kemiskt vore bra. Kanske måste prova NitroMors ändå. Ev. någon stålborste kunde man komma in i hörn och sånt...
 
DennisCA skrev:
Jag vet nog inte vad för sorts hyvlar det skulle vara.... Det är också en fråga om att det ojämnt på flera ställen och man kan inte hyvla ner så långt, så något kemiskt vore bra. Kanske måste prova NitroMors ändå. Ev. någon stålborste kunde man komma in i hörn och sånt...

Bild?
 
Innan jag började jobba på den
27295614956_c85025cd3b_b.jpg
 
Tänkte mer på hörnen där du inte kommer åt, eller är det liksom ner i hålen?
 
Underredet hade jag struntat i. Vad gäller skivan, är inte utstickande delar bultade så du kan skruva loss dom och köra det mesta på rikthyveln? Du får ett inre hörn vid sidospänntången (vet inte hur det hänger ihop vid framtången) men den känns nästa enklare att klyva bänken där, hyvla delarna och sen limma ihop igen. Så gjorde jag med min bänk.
 
Ja det är nog både hålen och andra märken. Och det är t.ex. svårt att komma åy på insidan av framtvingan och få bort där, eller nere i verktygs"brunnen" (vadenu heter på svenska). Om man inte demonterar bänken helt. Nu är jag kanske halvägs påväg där...

Kan hända jag får ge allting en brun bets så det inte blir så stora skillnader mellan ljust trä och små områden man inte kommit åt annars. Måste pröva mig fram med olika metoder helt enkelt...
 
Såg nyss ditt svar Ola C, att ta till så drastiska saker som att klyva bänken hade jag inte tänkt på... allt går att ta isär verkar det som då det är hud eller benlim, så fogarna släpper om man går på dom med denaturerad alkohol. Jag har dock så liten rikthyvel att det inte är värt besväret, kör likaväl med mina handhyvlar. Ändå kört i spikar och metallbitar, vissa vet jag inte hur jag ska få bort.
 
Jag menade för att hyvla lång och kortsidor och komma in i hörnen på sido och framtång. Toppen har du ju redan handhyvlat. Brunnens botten borde va enkelt att byta mot en ny skiva.

..känner igen det här, halvvägs in i min bänkrenovering konstaterade jag att det nog varit enklare att bygga en ny topp...
 
På bandsågen körde jag tapetklister+bensin. Luktade inte så gott men löste effektivt upp det mesta..
 
Tapetklistretsfunktion i det hela? Var det att hålla det tjockt? Ska köpa bensin senare idag till röjsågen, kan testa...

Annars fick jag isär den bakre skivan och fick lös brunnens botten så där har jag flera ytor jag nu kommer lite enklare åt. Jag ska försöka rädda skivan för jag vill behålla så många orginaldelar som jag kan på bänken.

Om jag verkligen vill ha en ny kant på bänkens framsida så tror jag man kunde fräsa bort den övre kanten och topparna av bänkhakshålen, sen laminera dit en ny björkskiva. Men jag prova såhär först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.