thomasx skrev:
Ok, då får vi testa quebracho kol.

Får du upp din weber över 300?

Stenen på från start så klart :)
O yes, utan problem över 300. Har ingen temp som klarar över 300 så vet inte hur varmt det faktiskt blir.
Quebracho har en annan lukt än "vanligt" grillkol, lite fränt om man kan säga så, inget som sätter sig i smaken dock.
Prova och du kommer att bli nöjd. :)
 
Termometern sitter högst upp i locket och det ligger en sten som täcker större delen av ytan, så det är nog ingen fara med lite brinnande ved längs kanterna. Bra idé, det ska vi testa :)
 
  • Gilla
thevidablue
  • Laddar…
Varmluftpistol i en glipa, det blir hett.
Senast jag testade så var lågan vid gallret grönfärgad.

Det var när jag skulle bränna rent grillen.
 
Annars har man 450° i en klassisk pizzaugn. Att pizzabagare i Sverige kör på 350-375° beror på råvarornas tillkortakommanden. Är det färsk deg, färsk tomat och mozzarella är det dryga minuten i 450°.
 
Nja, jag har läst en del om detta sista veckorna. I en vedeldad stenugn har man som regel 4-500 grader, och pizzan gräddas på under 2 minuter. Visst hade jag gärna nått en sådan temperatur, men det känns inte rimligt i en Weber 57'a, så jag nöjer mig med att hålla mig inom termometerskalan på den. Runt 300 håller de pizzeriaugnar jag spanat in sista tiden.

Anledningarna till att man inte har varmare i pizzeriaugnar verkar vara flera, men inte pga råvarorna vad jag sett, annat möjligen än att det ibland är så mycket ingredienser på pizzorna så att tempen måste vara lägre för att den ska bli genomgräddad innan den blir bränd, men däremot bl.a. just för att pizzorna inte ska bli brända till följd av att är det riktigt varmt måste man ha full koll hela tiden så att pizzorna inte bränns av den höga tempen, och i köket är det mycket som händer hela tiden. Med lite längre temp blir tiden i ugnen lite mer flexibel och "förlåtande". Ja, det är i alla fall vad jag läst mig till senaste tiden.
 
Jag kan tänka mig att det också finns brandskyddsskäl till lägre temp. Hur som helst kör man på 450° för en helt vanlig napoletansk pizza. Absoluta majoriteten "pizzabagare" är i händerna på leverantörer av "pizzaost", "pizzaskinka", "tomatsås" och "deg" som för att fungera i prispressad produktion kräver lägre temp. T.o.m. min lokala "pizzabagare" intygar att de inte kan köra med högre temp, trots att ugnen klarar det. Så smakar set skit också. (gör all puzzsa själv nu för tiden). Vännerna i restaurangbranschen kör riktiga grejer och har inga problem rätt temperatur. De förstår faktiskt inte frågan.

Du kan nog hitta 13 på dussinet deklarationer på nätet om rätt temperatur för en pizzaugn. ;)
 
Lite brinnande ved runt kanterna tror jag på, så gör jag när jag bakar pizza i vedugn. Det är ingen längre stund du behöver hålla den höga temperaturen villket borde göra att grillen klarar det och att du inte behöver köpa specialkol. Det som skulle ställa till det för dig är röken, den ligger kvar mycket längre i en klotgrill än i en vedugn. Men om du använder kruttorr björk så går det säkert bra :)
 
Ja, jag ska testa med det kol jag har + ved nästa gång. Får se hur det blir med röken.
 
nanowire skrev:
Latt du inte behöver köpa specialkol.
Fungerar säkert utmärkt med "vanlig" kol, mitt tips var att det finns mer än "skitkolen" från ICA att välja på. Quebracho är ett grymt bra kol som jag verkligen tipsar om att prova, för höga temperaturer som låga. Brinner bra och ger väldigt lite aska. Mitt förråd av kol var slut i helgen och köpte briketter från ICA och efter 5 timmars grillning var askkoppen typ full av askan av briketterna. :/

Kanske fel att citera dig på det där men jaja inget illa menat iaf. :)
 
thomasx skrev:
Termometern sitter högst upp i locket och det ligger en sten som täcker större delen av ytan, så det är nog ingen fara med lite brinnande ved längs kanterna. Bra idé, det ska vi testa :)
Jag lägger locket snett bakåt så att det lutar upp där framme och röken passerar över pizzan.
Torr björkved i små bitar.
 
Tittat lite på olika stenar att grädda pizzan på. Spelar det någon roll om det är en märkessten eller en billigare variant?
 
fubar skrev:
Tittat lite på olika stenar att grädda pizzan på. Spelar det någon roll om det är en märkessten eller en billigare variant?
Det som kan skilja är hur de tar upp värme, avger värme och hållbarhet.
Tjocklek och material har betydelse, inte fabrikat.
 
Vanliga granitplattor för mark med åtminstone en slipad yta, fungerar fint. Jag brukar köpa 3cm tjocka marksten på Hornbach för 60:-/st och kapa ner med diamantskiva på vinkelslipen. Har två av dessa i ugnen vid pizza- och brödbak. När det har blivit för mycket inbränt i dem efter ett par år, byter jag dem.
 
Tänk bara på att vissa stenmaterial kan avge gifter.
 
Jag kör också med granitplatta från hornbach, undersidan är slät :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.