En tillbyggnad som kommer att begränsa en husägares sjöutsikt har lett till upprörda känslor på Grönö.

Du kan läsa artikeln här: Grannar i bråk om sjöutsikt
 
Fairlane
En liten detalj. Kartan i samband med artikeln visar på Grönö vid Köping. Jag skulle tro att det rör sig om Grönö vid Västervik, men tanke på vilken tidning som skriver om det.
 
Fairlane skrev:
En liten detalj. Kartan i samband med artikeln visar på Grönö vid Köping. Jag skulle tro att det rör sig om Grönö vid Västervik, men tanke på vilken tidning som skriver om det.
Ojoj haha, kollar genast, tack för notering!
 
Tyvärr eller turligt nog är utsikten inget man äger eller mänsklig rättighet att ha eller behålla. Det finns en dom om jag kommer ihåg rätt som har godkänt en överklagan , men då skymdes all utsikt.
 
Jag skulle aldrig köpa en fastighet med sjöutsikt där jag har "betalt" för utsikten om den skulle kunna skymmas av nya hus eller träd på granntomter. Sjöutsikt i stockholmsområdet kan höja priset på ett hus med flera miljoner och att då riskera att få en förstörd av en granne som bygger ett hus är en risk jag aldrig skulle vilja ta
 
Även om man håller sig inom ramen för detaljplan (om det finns) så har jag för mig att bygglovsmyndigheten skall göra en värdering av om nyttan för den som bygger överväger olägenheten för den drabbade grannen.

Då kan ex. ett förslag till alternativ, mindre störande utbyggnad vinna i balansen. Dvs. nyttan av att få bygga så mycket som det. planen tillåter värderas väldigt högt, men att tvingas bygga något lite annorlunda än tänkt kan värderas lägre än grannens olägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.