Hej,

sitter och funderar på om det ska byggas trädäck då jag har lite virke över.

Den totala ytan är 84m2 (ungefär) och går längs uterummet och sedan längs huset, men jag vill inte fästa trädäcket i varken uterum eller hus.

Här är en (otroligt dålig) bild som förklarar hur jag tänkt att det eventuellt kan se ut. Det mörkgråa är uterummet.

Virket jag ska använda är 28x120. Vad gäller reglar etc vad jag inte vad som är bäst?


altan.jpg
 
Jag har byggt ett liknande trädäck (lite annan form)
Bärlinan gick då utifrån huset och sen tvärregela på dessa.

Bärlinorna satte jag med cc 120. Plintarna på bärlinan också 120 cm isär - så kan man räkna ut hur många man behöver genom att rita in det i din ritning :)
Orkar inte räkna exakt men får bredden till ca 7,3 +7,3 + två "slattar" (2+2m???) = 18,6 m => 16 rader med bärlinor, och beroende på djupet på aktuell bärlina ett antal plintar (blir ju 5 st på 5,5 m...)

Så säg dryga 80 plintar ?

Med det cc avståndet räcker nog 45x145 som bärlina, och sen regla med 45x70 eller 45x95

/K
 
Redigerat:
Och alternativ till plintar är ju markskruv eller plattor med plastfot...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Jag har byggt ett liknande trädäck (lite annan form)
Bärlinan gick då utifrån huset och sen tvärregela på dessa.

Bärlinorna satte jag med cc 120. Plintarna på bärlinan också 120 cm isär - så kan man räkna ut hur många man behöver genom att rita in det i din ritning :)
Orkar inte räkna exakt men får bredden till ca 7,3 +7,3 + två "slattar" (2+2m???) = 18,6 m => 16 rader med bärlinor, och beroende på djupet på aktuell bärlina ett antal plintar (blir ju 5 st på 5,5 m...)

Så säg dryga 80 plintar ?

Med det cc avståndet räcker nog 45x145 som bärlina, och sen regla med 45x70 eller 45x95

/K
Tack för hjälpen, det var dock en hel del plintar!



anders07 skrev:
Och alternativ till plintar är ju markskruv eller plattor med plastfot...
Markskruv hade varit bra, men enligt vad jag kunde hitta på internet så kostar det ca 290kr per skruv efter ROT. Med 80 plintar hade det landat på över 23000! Galet.

Hur menar du med plattor med plast fot? Lägga en vanlig platta och sedan en justerbar plastfot som man låter vila mot plattan?
 
Peter2400 skrev:
Om du orkar skruva själv, så har jula markskruvar runt 100:-.
Ska använda det till vår altanutbyggnad
Tänkte förborra med ett borr som är 30x920 för att få ner dom rakt och lättare komma förbi sten och annat skräp.
[länk]
[länk]
Ja det hade varit ett alternativ, men läste någonstans här att det skulle vara dåligt stål/järn i Julas markskruvar så de rekommenderades inte.
 
Om du sätter plintar i ändarna av bärlinorna så borde du kunna använda vanliga plattor (stenplattor) och sen papp på det och tryckat virke för att stötta bärlinorna mellan plintarna (på ca 120 cm avstånd)

Det förutsätter förstås att altanen inte är alltför högt upp från marken :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.