Hej

Jag ska bygga staket som blir ca 1m högt. Tänker mig jordankare med 70x70mm stolpar på ca 100cm avstånd. Mellan stolparna tänker jag mig 3st 28x45mm och 3st 28x120mm horisontellt. Skruva med 4,2x55 A2 trallskruv. Allt virke tryckimpregnerat.

Blir detta ostabilt?

Tacksam för tips
 
Det kommer säkert inte att bli ostabilt, du kan säkert sätta stolparna lite längre isär utan problem.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag hade tänkt bygga liknande.

70x70mm stolpar på 900mm stolpspjut. 0.9-1.0m högt staket med 28x45 alt 45x45 ribbor. Avståndet tänkte jag köra på 1800mm för då passar 3600mm-ribbor perfekt. Det borde väl inte vara några problem med ett sådant avstånd?
 
Jag ska göra ett med 90x90 stolpar tryckade limträ, med runt 2m imellan. 2tum3 tryckat. Sedan har jag delat 28mm tjockt trallvirke som jag delat och snyggat till sidorna så de blir 'fyrkantiga', torkade över vintern så de går o måla snart.
 
Stabiliteten beror främst på hur väl dina jordankare sitter. Ju större ankare (och djupare) desto bättre. Du får platsbygga varje sektion. Ankarna driver gärna iväg lite, så det blir aldrig exakt det cc avstånd du vill ha. Så det är riskabelt att tillverka sektioner först och sedan konstatera att de inte passar mellan stolparna......
 
Bra poänger!
Markskruven är ju dock mer än dubbelt så dyr som ett stolpspjut. Borde man inte kunna med hjälp av någon "jigg" få till så att avståndet blir tillräckligt exakt?

Tanken är att staketet ska hålla i ~10år innan häcken vuxit upp.
 
Köpte färdigt staket förra sommaren, Jabo 115, 60 cm högt. Sektioner om 2m. (Jag använde stolpspjut 70x70 i skarvarna, alltså stolpe varannan meter. Det känns inte ostabilt. Så min oprofesionella bedömning är att det absolut borde bli stabilt. Men det beror väl också på hur marken är beskaffad.
 
Jag tycker det är snyggast när staketsektionerna sitter emellan stolparna. Då måste de ju sitta "exakt" om man har prefabriserade staketsektioner. Men om man sätter staketet på insidan eller utsidan av stolparna spelar cc avståndet inte lika stor roll (inte lika snyggt dock). Med staketstolpen mellan sektionerna sätter man med fördel någon snygg stolphatt (knopp, fasad fyrkant eller liknande). Med staketet på in/utsida av stolpen vill man att stolpen inte ska synas och kapar bara den lite snett upptill och i jämnhöjd med staketet. Men det är ju bara ett staket, finns inget rätt eller fel. Det kommer bli bra hur du än gör.
 
Hur blev det? Funderar själv på stolpspjut för staket mellan vår och grannens tomt. Funderar på avstånd mellan stolpspjuten? Tänkt höjd är 110cm.

velar mellan plint och stolpspjut. Stolpspjut verkar smidigt och billigt men vill inte ha ett rangligt staket som välter när ett barn hänger på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.