Som jag skrivit i tidigare inlägg kommer jag under våren att försöka bygga ett garage med carport. De moment jag känner att jag inte klarar själv har jag begärt in priser på.
Nr 1: Takstolar
Jag har begärt in priser från flera leverantörer och alla har lämnat pris på W-stol utom en som bara har med ett stag i mitten från överram till underram. Spännvidden är ca 7,2 m. Jag frågade dem om det verkligen håller, vad tror ni? Kan tillägga att det är råspont, takpannor och dubbelgips invändigt. Snözon 2,0
Nr2: grund
Garagetaket förlängs för att få en carport. Carporten kommer att lastas av via fyra takstolar till en limträ (som är beräknad av leverantör ovan) ner till 4st pelare/plint (2st på varje sida) en av markentreprenörerna menar att det räcker med den största färdiga plinten med justerbar stolsko för ändamålet. Gräva ner och ställa på avvägt grus duger. Vad säger ni? Jag är rädd för att carporten kan "lyfta" vid kraftig blåst, eller?
Ritning nedan.


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas_Evelina skrev:
Nr 1: Takstolar
… en som bara har med ett stag i mitten från överram till underram. Spännvidden är ca 7,2 m. Jag frågade dem om det verkligen håller, vad tror ni?
7,2 m är väl på eller lite över gränsen för en sådan takstol. Men det beror naturligtvis också på hur den är dimensionerad …
 
Redigerat:
45*145 c24 har jag för mig
 
Ingen som har något svar på detta?
Plintarna har jag bestämt mig för att gjuta med hjälp att de största rören som finns och ganska djupt, för att vara på säkra sidan.
 
Om konstruktören säger att takstolen håller så stämmer det säkert. Det är inte svårt att dimensionera detta för den som gör det hela dagarna.

Jag skulle själv känna mig tryggare med en W-stöttad takstol, har aldrig sett någon annan tror jag, på dessa spännvidder.

Här är ett exempel på 27gr vinkel:

http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-27.pdf

http://www.lundqvisttakstolar.se/takstolar

Där har du förövrigt en bra ritning att bygga efter, så varför inte köra på själv......!
 
Andreas_Evelina skrev:
Ingen som har något svar på detta?
Plintarna har jag bestämt mig för att gjuta med hjälp att de största rören som finns och ganska djupt, för att vara på säkra sidan.
Annars kan du kolla på plintar av denna typ: http://www.blixbocement.se/produkter/plintarfundament/
Sådana använde jag när jag byggde en takkupa med förlängt tak, perfekt att gjuta fast ställbara stolpskor i.
 
Gizer skrev:
Annars kan du kolla på plintar av denna typ: [länk]
Sådana använde jag när jag byggde en takkupa med förlängt tak, perfekt att gjuta fast ställbara stolpskor i.
Du, dessa var inte dumma! De måste ju stå kvar, t.o.m för Gudrun
 
Gizer skrev:
Annars kan du kolla på plintar av denna typ: [länk]
Sådana använde jag när jag byggde en takkupa med förlängt tak, perfekt att gjuta fast ställbara stolpskor i.
Du, dessa var inte dumma! De måste ju stå kvar, t.o.m för Gudrun
 
Kolla de gamla takstolarna, ha de som mall och gör själv likadana. Använd konstruktionsvirke.
 
olotor skrev:
Kolla de gamla takstolarna, ha de som mall och gör själv likadana. Använd konstruktionsvirke.
Vad menar du med "de gamla takstolar a"?
 
Fick du till takstolarna? Jag har takstolsbokens programvara om du vill att jag ska beräkna något.
 
Garaget står på plats (finns en tråd om hela bygget) så nu är det bara att hålla tummarna.
Jag valde fackverkstakstol då jag fick ett riktigt bra pris.
Angående plintarna så blev det färdiggjutna plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.