Hej!

Har en 5 år gammal Klippo Comet S (Briggsmotor) som börjar bli jobbig att starta. Problemet är att när man drar i startsnöret så tar det tvärstopp hälften av gångerna. Ibland blir det nästan som en rekyl i snöret. De gånger det går bra så är det knappt något motstånd i snöret, som när den var ny, och den startar utan problem och går sedan felfritt. Det spelar ingen roll om gräsklipparen är kall eller varm.

Kärvande startmekanism?
 
Den tänder kanske lite tidigt, så att den slår tillbaka när den tänder första gången. Prova att justera tändspolen en aning åt rotationshållet, så den tänder lite senare.
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Hm. Tändspolen går inte att justera i sidled. Upptäckte dock att den inte hade samma avstånd till svänghjulet på de två sidorna. Fixade detta, men det avhjälpte ej problemet.

Här är tändspolen lösgjord:
tändspole.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en broms på svänghjulet, men mekanismen för den fungerar och den ligger inte emot hjulet när dödmansgreppet är intryckt.

Om jag vrider svänghjulet för hand så blir det ju märkbart trögare i ett läge. Antar att det är under kompressions- och expansionstakten och det är väl bara som det ska vara. Men frågan är om det är det motståndet jag känner och det borde väl inte vara så starkt att det tar tvärstopp.
 
Själva delen som dragsnöret sitter i kan ju bli slitet med åldern.
Drar du snöret rakt ut från klipparen eller sitter snöret så att du drar det upp mot handtaget ?
Tänkte om du kanske ändrade vinkel ibland på något sätt när du startar klipparen och den kanske kärvade då.
 
Snöret sitter strax nedanför handtaget. Fast är nog inget problem med det. Provade att skruva ut tändstiftet och då går det att dra runt motorn utan problem.

Surfade runt och hittade ett par trådar på engelskspråkiga forum där folk beskrev liknande problem. Det vanligaste felet med detta symptom verkar vara att kniven är lös eller saknas eller att kilen till svänghjulet (flywheel key på engelska) är trasig vilket gör att motorn tänder vid fel tidpunkt.

Jag har kniven monterad och den sitter fast! Så det lutar åt kilen, men det jag inte får ihop är att när jag väl får igång klipparen så går den fint utan tecken på misständning.
 
Tror inte på kilen , vissa gånger startar ju maskinen utan att startsnöret (tar i) tror inte ett svänghjul kan flytta sig fram och tillbaka utan flyttar den på sig blir det ett permanent fel.
 
Jo, det är just det jag inte får ihop. Men kan det finnas situationer där den bara är lite skadad så att när maskinen väl är igång så fukngerar det? Kanske långsökt, men den har levt ett rätt hårt liv och den har kört in i många stenar så att motorn tvärstannat. Och det talar ju för att kilen kan ha fått sig en knäck.
 
Nej, det är inte så långsökt faktiskt. det har med rotationshastigheter, tändpunkt osv att göra. När du drar i snöret är rotationshastigheten kanske inte alls lika hög som när motorn går, och då kan det hända att gnistan kommer innan kolven hunnit hela vägen upp, vilket den hade hunnit om varvtalet varit högre.

Om kilen gått eller blivit skadad kanske svänghjulet flyttat sig bara en liten liten bit och gett denna effekt.
Kanske lite långsökt, men inte alls omöjligt.
 
Knackar eller låter det annorlunda i motorn utöver det vanliga motorljuden ?
Tänkte på om vevstaken eller vevaxeln har fått så mycket stryk av dina tvärstopp att det glappar o hamnar fel på något sätt ?
Vet att min far hade sönder en klippare på grund av stenar och att det tog tvärstopp och det var vevstaken eller vevaxeln som gick sönder i hans fall.:)
 
Ok. Då låter det ändå som att det kan vara kilen eller i värsta fall motoraxeln/vevaxel. Börjar med kilen... Tack för svaren.
 
Ok, då var kilen utbytt.

Ett par bilder.

Svänghjul:
DSC_0383_resultat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var tvungen att gänga hålen som man fäster svänghjulsavtagaren i då detta inte var gjort.
DSC_0386_resultat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avtagaren. Ej original,,,
DSC_0388_resultat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kil:
DSC_0391_resultat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kilen verkade oskadd, men jag bytte den ändå. Och resultatet? Bättre, men inte bra. Tar fortfarande stopp ibland, men den har i alla fall inte baktänt. Misstänker att svänghjulet är boven. När jag tryckte ned den nya kilen så låste inte svänghjulet helt utan det var ett litet spel kvar. Ja, ja. Om den börjar baktända igen så får jag väl byta svänghjulet också.
 
Rostig Tecumseh HM80 8hp motor med synlig axel och komponenter, tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig Tecumseh HM80 8hp motor med fokus på dess axel och rostiga komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryter in med fråga i samma ämne men annan motor. Tecumseh HM80 8hp.

Den hugger axeln ur led på mej..
Vad kan jag då göra? Är rosten ett problem?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.