Behöver sätta in ett eller två källarfönster i en gjuten vägg. Har fått kontakt med ett företag som kan göra hålet men funderar på själva fönstret. Hur går man tillväga, köper lämpligt fönster först och ber håltagaren gör ett hål som matchar fönstret, eller tar upp hålet först och beställer sedan ett fönster som passar? Var först inne på att anlita någon som fixar allt men då det krävs olika kompetenser och olika maskiner kanske det inte är så vanligt att samma företag gör båda?

Tacksam för alla tips och råd. Är det någon som vet vad det kan tänkas kosta är det också välkommet. Eftersom företaget behöver åka en bit funderar jag på om det är lika bra att de får ta upp två fönster eftersom den största kostnaden antagligen blir resan?
 
Billigast lär det ju bli om du köper ett standardfönster först och sen tar hålet och då båda hålen på en gång...
 
Håller med, standard fönster först.

En hint om kostnader > Diamantsågning är dyrare än hål. 50 mm tjock vägg kostar runt 1500:- ex moms metern, det är bara för snittet. Sen tillkommer timpris på gubben också. Så en vägg med tjocklek 300 mm kan bli saftigt meter pris.

Billigare att be dem borra några bra starthål till dig och sen fixar du öppningen själv. Jag har öppnat upp 2 källarfönster till dörröppningar med en meec vinkelkap med diamantskiva. Gick gallant då jag hade redan "starten" i form av fönster "hålet"

Diamantborrning kostar runt 10:- cm el moms dia 100 mm. Så 4 sådana starthål på ett fönster skulle kosta dig 1200:- plus timpris gubbe.

Har du koll på väggen/väggarna att det är lungt att öppna upp dem?
 
Det borde inte vara så svårt att såga själv. Borra hål rakt igenom i fönsteröppningens fyra hörn och såga med stor. vinkelslip mellan dem.

Har du funderat på om du behöver en balk ovanför öppningen? Kan vara bra att tänka igenom.

Fönster numera har standardmått i hela decimeter. Man pratar om modulmått där siffrorna står för decimeter öppning. Om man köper ett fönster med modulmåtten 7x7 så ska de alltså passa i en öppning som är 70x70 cm stor. För att man ska kunna justera in, montera och peta in drevremsor så är fönstret då 68x68 cm stort.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Fick betala ca 20k ink moms för att såga upp en dörr 2*1 meter i 30 cm vägg, vid två olika tillfällen. Det behövs även en elektriker som tillfälligt kunde säkra upp från 16A till många ampere (35-40A, om jag minns rätt).

Den ena leverantören sågade det till mindre bitar, medan den andre lämnade en det utsågade i ett stycke.
 
verkar med stor sannolikhet bara vara leca-block, förhoppningsvis är detta inte någon nackdel..?
 
Nej det är ju en fördel då det går att såga genom hela väggen med tigersåg eller vajersåg utan större problem
 
Fördel för sågning. det gör du själv rätt enkelt.
Nyfiken bara. Har du koll på att det går att öppna upp? Ännu viktigare nu när det är leca i väggen.
 
noll koll just nu är väl rätt svar, var börjar jag, är det bärigheten som kan försämras? på framsidan av huset sitter det 4 sådana fönster jag tänker mig, på baksidan inget. Hur tar jag reda på detta? Försöker bara genomföra det andra önskar...
 
Har börjat leta runt efter någon som kan göra jobbet, någon som har några fler bra tips att tänka på innan det är försent..? Hur vet jag t.ex. om det är ok att ta upp för fönster? Eller är det alltid ok, men ibland behövs en balk? Eftersom det verkar vara leca nu, innebär detta en svagare konstruktion? Om det finns fönster på framsidan, borde det då också vara ok med fönster på baksidan?
 
Beror lite på hur bjälklaget är uppbyggt. Har du betong eller träbjälklag ovan källaren?
Lecan kräver längre upplagslängd för balkar. Leca klarar inte så bra med punktlaster.
Kan du trycka dit en balk som är rätt dimensionerad samt med rätt upplagslängd så då är du safe med fönster.
Nej, man kan inte säga att det är okej med fönster på den "andra" sidan bara för det finns motgående sida.


Har du ritningar, snittvyer på bjälklaget grundmur etc så kan du nog få bra med svar här om du postar dem.

Annars tycker jag att ni ska ta dit en konstruktör. Ta pengarna för håltagningen och ta dit en konstruktör, sen om det är okej med ett fönster så hyr du en alligatorsåg och en borrhammare och sågar upp hålet själv.
 
Hörde av mig till en hantverkare som är expert på håltagning och betong som kom på besök för att kunna lämna offert. Han lät kunnig och var förtroendeingivande. Tror att det är enklast, snabbast och kanske till och med billigast i slutändan att han både tar upp hål och sätter dit fönstret på en dag. Enligt honom låg det med största säkerhet en balk ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.