Har noen erfaring med Röjsåg från Biltema (BC43) eller Clas Ohlsson/Cotech??
 
Jag skulle vilja avråda från dessa. Trots att de är billiga och i vissa fall funkar hyfsat ett tag.
Problemet kommer när du behöver service och reservdelar. Sen är kvaliteten och konstruktionen betydligt sämre än "riktiga" maskiner.
Jag skulle lägga till lite och köpa ett känt märke.
 
Jag köpte Julas större röjsåg för 999 spänn i somras, osäker på exakt vilken,men det bör vara någon av dessa:
http://www.jula.se/bensindriven-rojsag-42-7cc-723077
http://www.jula.se/rojsag-42-7cc-o480mm-723087

Då jag enbart kör några timmar 3-4 gånger per där hemma år hade jag ingen lust att lägga 5000 spänn på en märkesgrej just då.

Jag kör annars Husqvarnas dyrare modeller när jag hjälper svärfar på gården, och jämfört med dom är det självklart skillnad i hantering och ergonomi, framför allt är selen som följer med Julas såg helt värdelös, remmarna glider loss jättelätt så att sågen hamnar snett och till och med lossnat helt.

Sen har den klart mer vibrationer i handtagen vilket jag personligen är rätt känslig för, speciellt i kombination med att fingergasen var rätt trög (I jämförelse med HQ) gjorde det att jag fick domningar i gasfingret efter någon timmes körning. Men den är kraftfull och räcker gott för mina behov så länge den nu fungerar, ska se om man kan mjuka upp och vaddera gasreglaget lite...
 
Kör man bara några timmar/år så är det förkastligt att köpa en "riktig märkes" röjsåg.
Jag känner en hel del som köpt billigt "skit", som funkat i flera år prickfritt.
Har haft en " riktig" Huskvarna....En skitsåg rent ut sagt.
 
Jag har en McCulloch som bara går och går... det är ju Husqvarnas "billighetsmärke" och finns på bl.a. Bauhaus och Hornbach...
 
Det där med tillgång till reservdelar hör man ju ofta som argument för att undvika billighetsmaskiner. Jag fick överta en kina-röjsåg eftersom den plötsligt bara dog och inte ville starta (skuren motor).

Efter sökande på aliexpress klickade jag hem cylinder/kolv sats för $15, fri frakt. Sågen går perfekt igen...
 
Nej nej nej. Köp ingen kinaskit när det gäller röjsåg/trimmers. Vissa billigmaskiner kan fungera riktigt bra men maskiner som är gjorda för att gå på höga varvtal håller inte om de är gjorda av billiga delar. Den kommer att skära efter max två somrar.
Alla jag känner som har prövat köpa kinaskiten har fått erfara detta. Jag trodde naturligtvis inte på dom utan envis som jag var så köpte jag en egen kinatrimmer. Den skar ganska omgående.
 
henriks1 skrev:
Det där med tillgång till reservdelar hör man ju ofta som argument för att undvika billighetsmaskiner. Jag fick överta en kina-röjsåg eftersom den plötsligt bara dog och inte ville starta (skuren motor).

Efter sökande på aliexpress klickade jag hem cylinder/kolv sats för $15, fri frakt. Sågen går perfekt igen...
Den skar för att det är det dom gör. Din nya kolv kommer också att skära.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Micro skrev:
Det måste vara tråkigt att köpa en dyr Husqvarna maskin om den nu råkar vara gjord i kina. ;)
Mycket av det som tillverkas i Husqvarnas namn är gjort utomlands och då bland annat i Kina.
[länk]
Det är ju inte var den är tillverkad som är problemet, det finns mycket bra som tillverkas i Kina. De billiga röjsågarna/trimrarna hör inte dit. Det finns nog "kvalitets"delar i Kina också men de används inte till grejer som det står Biltema eller Cotech på (som förövrigt är samma trimmer tillverkad på samma fabrik men med olika märkeslogo på).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det var hur jag tolkade din text (Nej nej nej. Köp ingen kinaskit när det gäller röjsåg/trimmers)
Och då tyckte jag lite synd om folk som kanske går och köper maskiner med svenskt företagsnamn och den förhoppningen att det är svenskbyggd kvalitet utan att veta att det lika gärna kan vara kinesiskt.:)
 
Jaja, jag kanske var lite otydlig. Jag syftade främst på billiga knockoffs byggda av kinesiskt stål ifrån det stora språnget.

Att Husqvarna tillverkar sina maskiner i Kina är kanske inte så märkvärdigt, det finns väl ingen som håller produktionen kvar i Europa mera och finns det så ligger dom helt fel i pris.
 
Ja det är nog så att alla stora kända tillverkare har produktion i billigare länder tyvärr.
Kan vara jag som är känslig ...men tycker ofta man läser rent allmänt (köp inget kina skit) och tyvärr är ju massor av bra saker tillverkade där också av stora välkända företag, fast folk kanske inte vet om det.:confused:
 
Finndjävel skrev:
Den skar för att det är det dom gör. Din nya kolv kommer också att skära.
Den skar för att förgasaren vibrerat lös och drog in tjuvluft,för mager blandning = överhettning. Visst är det möjligt att den skär igen men den hade gått flera år innan detta och förgasaren är nu fäst med loctite. Och en röjsåg för 15 dollar var ju inte fel?
 
Denna sommaren är nu tredje med biltemas röjsåg, köpte den när vi flyttade till gård och hade då inte råd med en husqvarna.
Har kört ca 50-60 timmar om året och ingenting har hänt. Den har startat alltid och har alltid gått som en klocka.

Dock bytade jag ut spolhuvudet och tråden till ett alternativ med fast kevlarförstärkt tråd istället.
Klingar använde jag bara första året när jag rensade bland en massa buskar och sly. Den är ganska värdelös mot gräs.

Dock när denna går itu beyond räddning köper jag en husqvarna eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.