Installerade min nya klippare i början på veckan, något som jag aldrig tänkt på innan men som slog mig nu är att dom är relativt lättstulna och började därför fundera på hur man bäst skyddar sig?

PIN-kod och larm har den ju redan, men det går ju fortfarande att snabbt plocka med den och bara testa sig fram till rätt kod ("bara" 10 000 kombinationer).

Hur har ni andra gjort?
GPS-tracker? Låst fast laddstationen på något smart sätt? Kameraövervakning? Annat?

Fyll på med era bästa tips o trix!
 
Redigerat:
Som i videon nedan skulle jag vilja ha.

Men det får bli ett enkelt garage med eventuellt en manuellt låsbar port och kameraövervakning. GPS är det redan i eftersom det är en 430X.

Funderar på att göra ett ordentligare hus senare med elektrisk port på tid eller givare. Dom många hus man ser på Youtube där klipparen får pressa på en stängare vill jag inte ha.
[video=youtube;O0lW37EAyvE]https://www.youtube.com/watch?v=O0lW37EAyvE[/video]
 
Det där måste ju kosta mer än klipparen :)

Har en 310a så tyvärr ingen GPS, men har letat lite, skulle vilja ha något enkelt, litet med bra standby-tid så det blir så lite underhåll som möjligt, vill inte koppla den på klipparens batteri utan egen strömkälla/batteri, tipsa gärna!

När klipparen står på laddning är jag inte så orolig då den står väl undangömd lång in på tomten.
 
Lexington skrev:
PIN-kod och larm har den ju redan, men det går ju fortfarande att snabbt plocka med den och bara testa sig fram till rätt kod ("bara" 10 000 kombinationer).
På Husqvarnan jag har så låses panelen i fem minuter efter tre felaktiga försök. Eftersom man måste pröva (i snitt) i runda slängar 5000 koder om vi antar slumpmässig fördelning (vilket man iofs inte skall göra för fyrställiga pin-koder, men jag orkar inte räkna). Tre koder tar (säg) 10 sek, plus fem minuter per var tredje kod, ger ... (ca-värden) 4:30 för att slå koderna och 139 timmar för att vänta... Det är tre och en halv arbetsvecka... :) Och inget roligt arbete. ;) Tjuvar är som regel inte flitiga typer, ja dvs de som inte går på amfetamin då. Då flit brukar ses som en dygd så brukar de flitiga hitta andra försörjningssätt.

Om man jobbar den tiden det tar att slå koden istället, och tjänar medianinkomsten så får jag med snabbt uppslagna siffror att man skulle få ut netto 14000:- vilket gott och väl räcker till att köpa en helt OK robotgräsklippare. Nåja, de som stjäl dem jobbar väl inte med medianlön direkt, men eftersom man ändå måste ha råd med villa eller dylikt för att det skall vara någon mening med att ha en, så skulle det ju i så fall behöva var en andrahandsmarknad med fulköpta gräsklippare (småtjuvar bor sällan i villa, där bor det bara stortjuvar :)), så man lär knappast stjäla en för att ha den själv. Eftersom de dessutom är registrerade, och man inte kan få service på dem om de är stulna, så är det ytterligare ett hinder.

Finns det då någon sådan andrahandsmarknad? Tja, stöldgods säljs som vi alla vet på nätet, så jag kollade Blocket lite snabbt för Göteborg idag. Där fanns precis inga begagnade robotgräsklippare till salu. (Ja dvs, det fanns två, men de var oanvända i kartong, och stöldgods säljs sällan med kartong och manual... :)) Visst, det är en kort titt vid ett tillfälle, men ändå.

Jag sover mao lugnt om natten och det gör gräsklipparen i sitt lilla hus också. Och då bor jag ändå i Partille som är ganska utsatt vad gäller villainbrott osv. Grannen blev av med en Klippo i trädgården för något år sedan. Men vår Husqvarna den står fortsatt kvar.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det lugnar mig :)
Jag tänkte lite som du fast tvärtom, tjuven fattar inte vilken tid det tar med koderna så dom norpar klipparen o försöker, när det inte funkar dumpar dom den i närmsta dike!
 
Gustav E skrev:
Som i videon nedan skulle jag vilja ha.

Men det får bli ett enkelt garage med eventuellt en manuellt låsbar port och kameraövervakning. GPS är det redan i eftersom det är en 430X.

Funderar på att göra ett ordentligare hus senare med elektrisk port på tid eller givare. Dom många hus man ser på Youtube där klipparen får pressa på en stängare vill jag inte ha.
[video=youtube;O0lW37EAyvE]https://www.youtube.com/watch?v=O0lW37EAyvE[/video]



Tyskar!,,,(y)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Lexington skrev:
Det lugnar mig :)
Jag tänkte lite som du fast tvärtom, tjuven fattar inte vilken tid det tar med koderna så dom norpar klipparen o försöker, när det inte funkar dumpar dom den i närmsta dike!
Visst kan det hända. Om du exv. har problem med ungar/tonåringar som så smått börjar försöka sig på småtjuveriets bana. Men de professionella tjuvarna, som ändå står för de större skadorna, de vet mycket väl vad som går att avyttra och för hur mycket, och vad som inte gör det.

Dessutom så finns ju larm, vilket ju kan fungera avskräckande på de mindre framstående. Så de släpper nog klipparen snarare än senare, eftersom det inte är så roligt att kuta omkring i grannskapet med en tjutande gräsklippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.