big mike skrev:
138 000 är ett bra pris på anslutningsavgiften. Däremot grävning 42m på din tomt för 200 000 är ju totalt oskäligt.
Det är naturligtvis inte ett bra pris för något man varken behöver eller vill ha.
 
OM jag har tolkat lagen rätt så skall kommunen dra fram till tomtgräns, därefter är det ditt eget ansvar att ansluta. Dessutom kan inte kommunen tvinga dig till att ansluta vattnet, men då kräver de att du sätter en av deras vattenmätare på ditt eget vatten (och så får du ca 15% billigare avgift för VA-tjänsten). Läs VA-domarna i MÖD (ca 100 st) och lagen som refererades tidigare för att få hela bilden av läget.

I min kommun kostar en anslutning till tomtgräns ca 300 000 kr och det är till tomter som är mindre än din (några 42m finns inte någonstans på min tomt). 138 000 kr är jättebilligt! Om några år kommer anslutningen i min kommun troligen att ligga på ca 500 000 kr.
 
Korta svaret är Ja.

Huddinge kommun är riktigt duktiga på detta.

Dock skall ni som förening nagelfara varenda dokument som går ut.

Tex huddinge kommun hade initialt en kostnad som inte baserades på offentlig upphandling...

Tror kostnaden sjönk från 150 miljoner till 100 miljoner på ett område..
 
Jepp, de har rätt att tvinga på dig avlopp... 240.000 kr fick vi betala för vår tomt på ca. 2500 m2 här i Ekerö kommun.
 
Det är ett bra system 😉, jag kunde köpa en begagnad bara ett år gammal trekammarbrunn för nästan ingenting tack vare nån kommun som byggt avloppsnät....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.