jumjum skrev:
Mycket märklig historia !

Jag jobbar som el kalylator dvs jag är anställd på ett större elföretag för att räkna fram offerter när det gäller el arbeten.

Håller på 8 timmar om dan fem dagar i veckan och vi har aldrig tagit betalt för en offert/anbud.

Min lön är inräknad i timdebiteringen/vinst som tas ut av slutkund. Så funkar det på alla seriösa företag, oavsett vilken yrkeskategori det är frågan om.
Lämnar man inga anbud får man inga jobb heller.
Verkar stödja min teori ;)
 
Det är väl klart man inte tar betalt för att säga hur mycket man kostar.....

Ibland dyker det upp resebyråer som tar betalt för sin katalog (även om du hämtar i butik), de försvinner ganska snabbt från marknaden.

 
Får nog säga att jag personligen tycker att det känns fel att betala för en offert men samtidigt ÄR det ett stort problem med alla som vill ha en offert bara för att kunna gotta sig åt hur mycket dom sparar på att göra sitt jobb själva sedan (och samtidigt få tips på hur dom skall gå till väga)
Men rimligt är väl att debitera en kostnad för offerten som man sedan drar av vid ev beställning?
Är såklart beroende på branchen också och på bygg/konstruktion så har man ofta en ganska stor kostnad för att ta fram ett förslag/design till en relativt liten kund..
 
Tossegubbe skrev:
Men rimligt är väl att debitera en kostnad för offerten som man sedan drar av vid ev beställning?
Bara om branchen ser ut som den gör idag. Att man har jobb i överflöd och kan välja och vraka. För om det vore en lite mer balanserad och konkurrensutsatt marknad skulle det nog inte fungera. Skulle i.a.f. mycket till innan jag överväger att anlita någon som tar betalt för offerten.

Om det däremot ingår förslag på lösningar, ritningar e.d. är det naturligtvis rimligt att vilja ha betalt för det. Men inte rena offerter.
 
Nej att ta betalt bara för att kolla i en tabell och skriva ett papper är oseriöst tycker jag med, men som sagt så är det sällan så enkelt i byggbranchen och det är inte ovanligt att det går nästan en arbetsdag för att göra en offert på ett 30tkr jobb.
Självklart får man förstå att 30tkr är mycket för kunden men tyvärr inte mycket att leva på efter material, skatter, löner mm är avdraget.
Man kan ju också tänka på att dom stora firmorna ofta räknar lika länge på ett jobb för 1mkr och dessutom debiterar nästan dubbla timkostnaden som en liten firma så förstår man snart att dom tar ut en saftig kostnad för att räkna på ett jobb i verkligheten.. dessutom är det inte ovanligt åt andra hållet heller, dvs vi får betala beställaren för att ens få ett förfrågningsunderlag.
 
Igår ringde det en från dalarö eller vad det var, 2 mil från haninge i alla fall. Då sa jag att jag ville ha betalt för offerten och då avböjde han.

Finns inte en chans att jag skulle bränna 4 timmar på en sak och så kanske han inte ens vill ha jobbet gjort. Jag gillar mitt jobb men vill gärna ha betalt för det.

Åkte en gång till norrtälje för att räkna på ett hyfsat stort jobb men blev bara förbannad på mig själv och den tid jag lagt ner när jag inte fick det, sen dess tar jag betalt för offerter om jobbet ligger långt ifrån stan.

Han jag pratade med igår lät helt chockad, men om han ringer man någon 6 mil ifrån så borde man förstå tycker jag.
 
Ett annat läge som jag har stött på är när kunden ska köpa/ har köpt ett hus med fuktproblem och vill ha en offert på vad det kostar att åtgärda detta.
Då tar jag betalt för offerten eftersom den har ett värde för kunden när han ska pruta på husköpet, och drar av motsvarande summa på slutfakturan om jag får jobbet.

Apropå att ta in många offerter; Jag fick vid ett tillfälle en anbudsförfrågan via mail och i adressraden såg man att samma mail hade skickats till 63(!!) st olika firmor... Idioter!

Sen finns det vettiga människor också; Jag lämnade pris på en renovering i Åkersberga förra året, och fick jobbet som bl.a. innebar att byta en trappa.
Trappan beställdes och kunden betalade handpenningen på den, men ångrade sig senare och skulle inte ha något arbete gjort.
Då fick jag debitera för nedlagd tid och fick behålla hälften av alla pengar som jag kunde få tillbaka av handpenningen. Heder åt folk som förstår att offererande tar tid, och att det innebär strul i vår planering när dom krånglar.

 
En annan tråkig situation är när kunden vill göra massa ändringar under pågående arbete och inte har någon förståelse för att det medför extrakostnader för reviderade ritningar, väntetider på KA- godkännanden mm, detta är ju faktiskt kostnader som vi faktiskt får betala och inte något vi tjänar på som kunden ofta vill göra gällande.
Är ju inte ovanlligt att en till synes obetydlig ändrig som att göra en balkong 1m2 större än vad som står i ritning/bygglov i slutänden tar kke en vecka av samtal med konstruktörer, komuner mm och ytterligare ändringar i tidsplaner för underentrepenörer mm har vart med om kostnader för detta uppemot 50tkr och tro mig, det är INTE roligt att försöka tala om/förklara detta för en kund som spekulerat om 2tkr vilket vore rimligt för själva byggkostnaden..
 
Offerter kostar alltid pengar. Beror bara på hur man redivosar det. En firma som lägger ner ett antal timmar på en offert gör det ju givetvis inte gratis. Får firman jobbet så finns kostnaden inbakad där. Får firman inte jobbet så måste det läggas på i nästa anbud o.s.v. Precis som en kalkylator skrev i ett tidigare inlägg. Kostnaderna för hans arbete finns inbakat i timrpiset. Så tro inte att offerten är gratis.

Något som blir allt vanligare är att firman tar en kostnad för att lämna en offert. Men den faktureras inte ifall firman får jobbet. Om det är rätt eller fel kan man diskutera om.

Men kom ihåg att större företag, kommuner, landsting och liknande tar ju betalt för att man ska få räkna på deras jobb. Inte ovanligt att det kostar 1000:- för att få handlingarna till jobbet. Det vore väl egentligen lika fel i så fall.

// DeBe
 
Precis det där du ACME snackar om händer hela tiden, en gång i veckan ringer folk och vill att man ska räkna på renoveringar av ej inköpta lägenheter. Man hör ganska fort på den som ringer om den verkligen är intresserad eller bara fönstershoppar.
 
Man önskar ju att dom som gör så kunde tänka efter innan och ha lite respekt för att det är vårat levebröd dom tar av..
Undrar hur dom själva skulle gilla om någon drog bort en dag från deras lön lite då och då?
Nu menar jag inte alla som verkligen är seriöst intresserade av att få ett jobb utfört utan alla som zzzzz sa bara "fönstershoppar" eller vad är meningen med att få en offert på ett jobb för 350tkr utfört på ett hus för 1mkr om man inte ens har möjlighet att köpa huset?
 
Skall väll erkänna att jag själv ringt på det viset någon gång, men då har jag varit tydlig med att det handlat om att få en uppskattning av kostnad, inför ett köp av huset. Och har väl mest bett om att få någon sorts indikation på om det kan handla om 10 000 eller en miljon. Vid ett tillfälle höll jag på att behöva ett mer exakt pris, då erbjöd jag mig att betala för en offfert (sedan behövdes det inte).

Men att betala för en offert när man faktiskt håller på att göra en upphandling skulle jag aldrig acceptera. En förutsättning är ju kanske att om det behövs rena utredningar, konstruktionsarbeten etc. Som man borde tagit fram innan man ber någon räkna så kanske det är rimligt att betala för det jobbet.
 
Bara för att förtydliga så är det ofta så att man redan har haft kostnadem för projektering mm av ett visst arbete med på initialstadiet för ett objekt och problemet blir när sedan kunden vill ändra på detta mitt under pågående entrepenad utan att detta medför extra kostnader för någon av parterna..

Hmm detta blev kanske inte så mycket tydligare iaf?
 
DeBe skrev:
Offerter kostar alltid pengar. Beror bara på hur man redivosar det. En firma som lägger ner ett antal timmar på en offert gör det ju givetvis inte gratis. Får firman jobbet så finns kostnaden inbakad där. Får firman inte jobbet så måste det läggas på i nästa anbud o.s.v. Precis som en kalkylator skrev i ett tidigare inlägg. Kostnaderna för hans arbete finns inbakat i timrpiset. Så tro inte att offerten är gratis.
Visst är det så. Blir bara så förundrad av att såpass många hantverkare verkar helt förfärade av att behöva lägga tid på saker som kundvård, säljarbete och andra runtomkringuppgifter. Sådana saker är ju självklara för de flesta andra företagare.
 
Har inga problem med kundvård så länge kunden inte bor i tjottahejti. Jag driver ett företag, det måste gå med vinst annars kan jag likas gärna vända mig och somna om.

Tiden jag lägger ner måste jag få betalt för på ett eller annat sätt, därför väljer jag de jobben som ligger närmst. Vill dem att jag ska åka 6-7mil för att titta på ett jobb får dem betala.

Jag tar aldrig betalt för en offert i vanliga fall men om jag tycker mig känna att den här kunden bara vill veta vad saker kostar för sitt eget nöjes eller vinnings skull brukar jag säga att jag vill ha betalt för offerten. Om min känsla är sann eller ej vette fan men det känns som jag spar en massa tid på det i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.