Har en Stiga Villa årsmodell 2002 där motorn en B&S 12,5 hk har gett upp. Någon som har tips på var man kan köpa ersättningsmotor till vettigt pris?
Behöver ej vara Briggs..
 
M
Du är helt säker på att hela motorn är slut?

Kolla på denna sidan, där kan du typ plocka ihop en egen gräsklippare på egen hand :)

http://www.briggsparts.se
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är ett ventilsäte som har lossnat. Ska plocka av topplocket och kolla det. Efter vad jag har hört så ska det vara svårt att få det att sitta kvar på plats om det en gång har lossnat.
 
M
Ja det är nog lite över min kunskap om dessa motorer, men som sagt, den sidan verkar ha allt du någon sin kommer behöva inklusive ny motor.

Har för mig att Villa från 2002 även fanns med Honda-motor? Men jag kan minnas fel.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
M
Fan, sätt på en 20hk Vanguard så blir det nog åka av 😀
 
Köpte en 13hp lifan till min snöslunga från tyska ebay för något år sedan. Tror jag betalade ca 2500:- för den och den hade identiska infästningar med briggsmotorn som satt där innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Du tror inte att det är ventilspelet som är noll, ventil och säte slits mer än skaftet så till slut tätar det inte.

Protte
 
Nja, felet kom ju plötsligt. Det smällde till några gånger och sen var orken i motorn helt borta. Nu kan den bara gå på tomgång även om jag försöker gasa. Trodde ju först att det var knivarna som hade smällt i något men sån tur var det ju inte.
 
F
Går den på tomgång, så låter det inte som vare sig ventilsäte eller dylikt i motorn. Du kanske bara fått skit i huvudmunstycket, eller nån plåt har lossnat i ljuddämparen och blockerar (hänt mig)
 
Ja, ingen aning men jag har just haft av toppen och det fanns inget onormalt där vare sig med topplockspackning eller ventiler. Efter det så plockade jag bort hela motorn då jag antar att något värre har hänt, motorn behöver förmodligen delas om den ska lagas men jag försöker nog hitta en annan som fungerar att sätta dit.
 
Ventilsäten på briggs går vanligtvis att återmontera och sätta fast med många körnslag.
 
F
Jag förstår inte att du vill skruva isär motorn, går den på tomgång utan att du har höjt tomgången så har den normal kompression och det betyder att ventilsätena är någorlunda täta. första jag hade gjort är att göra ren förgasaren och se efter att bränslefiltret är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.