Jag är ny här och hoppas nu på goda råd från alla glada proffs och amatörer. Har beställt ett växthus på 11 kvm som skall monteras på mur. Jag har en förberedd yta för det, förra året grävdes det ur till frostfritt djup, lades markduk och fylldes upp med makadam. Har frågat runt lite och flera personer i byggbranschen har sagt att det funkar att först lägga marksten (inkl stenmjöl) på ytan och sen mura upp lecasten ovanpå markstenen. Vad säger ni kloka här inne? Måste man inte gräva ner muren? Hoppas förstås slippa det, men vill fråga så många som möjligt. Tacksam för svar.
 
Du skall väl ha någon beläggning inne i växthuset och inte ha makadamemn som yta utanför utan fylla upp med någon vacker utfyllnad? Dår räcker det nog med att lägga marlksten på makadammen!
 
Du förstod nog inte hur jag menade. Det skall läggas marksten på HELA ytan som är större än själva växthuset. Sen skall växthuset stå ovanpå allt är det tänkt.
 
Ingen mer som kan bidra med råd?
 
Gräva ner muren ska man väl inte göra? Man brukar väl mura ovanpå en gjuten platta.

Jag hade nog valt att gjuta en tunn platta under där växthuset ska stå och sen lägga sten på hela ytan.

Speciellt om du ska putsa på lecan. Det kan ju finnas en liten risk att markstenarna annars rör sig och att putsen kan börja spricka som följd.
 
Jag skulle gjuta en sula under muren, säg 50% bredare än muren. Armera ordentligt och gör den ca 15cm tjock. Sten läggningen inne som du tänkt ungefär, lättare att få jämt om du lägger i sand. Ingen platta inne i huset så rinner vatten ut av sig självt.
Amatör på områder. ...
 
Ja det var en bättre ide och man kan blanda betongen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.