Vad är bäst när det kommer till att sätta in en altandörr. I dagsläget finns ingen dörr men väl ett fönster som är ca 233 cm brett. Vi kikar efter en så billig, snygg och praktisk lösning som möjligt :)

En dubbel altandörr skall in på plats och vi önskar att den är av glas hela vägen. Det knepiga är att veta om vi skall sätta in fönster på sidorna eller försöka mura igen? huset är som synes av tegel och jag vet inte hur svårt det är att mura igen den remsan på ca 70 cm som blir om man exempelvis sätter in dörr som är 160 cm. Totalpriset är jätteviktigt och jag är inställd på att försöka fixa detta själv - eventuellt med lite hjälp från nån snickarbekanting vid behov.

Vad skulle du gjort?
 
  • Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du minskar hålet med tegel så är det nästan säkert att det kommer bli en nyansskillnad mellan det gamla och nya teglet/bruket under lång tid framöver.

Kan ett alternativ vara att du kombinerar pardörrarna med sidoljus?
 
Tänk på att sätta in dörrar/ändra på fasaden normalt kräver bygglov. Du bör också kontrollera så befintliga fönster inte är en del av den bärande konstruktionen innan du börjar riva. Det är inte vanligt, men det förekommer.
 
Skulle det bli nyansskillnad så gör det inget då vi planerat en ommålning av fasaden.. Kan aldrig tänka mej att fönstret är bärande som det ser ut.. och eftersom jag vet att fönstret sattes in av förra ägaren..
Hur svårt är det att mura 70 centimeter i ena sidan på en skala?
Sidoljus/fönster kan jag absolut tänka mej (men frugan vill dock helst ha lite mer vägg då det blir bättre möbleringmöjligheter invändigt då)...
 
Bygglov - det är så hål i huvet ibland när det kommer till dessa regler att jag känner ett behov av att sjukskriva mej ett par veckor bara jag tänker på det....
 
Om detta med billig lösning prioriteras vill jag rekommendera en enkeldörr istället för en pardörr.
Detta kan innebära en så låg kostnad som en tredjedel av priset för en pardörr.
 
tack Sune, men det är inte bara priset som styr, en pardörr blir minst 4 ggr så trevlig där - därför mer prisvärd :)
 
Jag skulle sätta fönster från golv till tak där bredvid altandörren, så dörr samt fönster blev en enhet.
 
  • Gilla
Cnall
  • Laddar…
Ja missanpassad det skulle va snyggt men inte lika möblervänligt invändigt.
 
morion skrev:
Ja missanpassad det skulle va snyggt men inte lika möblervänligt invändigt.
Då skulle jag mura igen öppningen med något som inte matchade alls, som ett "statement", typ be en keramiker göra ett konstverk eller liknande. Eller kanske glasblock (och putsa invändigt?)?
 
Det är synd att måla en tegelfasad, den förlorar då sin främsta egenskap; att den är underhållsfri.

Måhända att det kanske inte är mest moderna och snyggaste men en målad tegelfasad som inte sköts, dvs. tvättas och målas om regelbundet är betydligt mindre vacker.

Just my five cents :)
 
mexitegel - jag håller i grunden med.... men ta en titt på bilden igen ;)
 
Ja? Måla/byt fönster och dörrar i lämplig kulör (vit?) och sätt in dubbeldörrarna som du tänkt. Ersätt den gröna panelen med tex järnvitriolbehandlad gran eller lärk. ;). Bara ett snabbt förslag :)

Eventuellt skulle en balkong göra sig där de två stora fönstren sitter på övervåningen idag. Det skulle ge lite ner liv till fasaden.
 
mexi, jag ska på riktigt överväga järnvitriolträvarianten - tycker det är lite coolt.

Någon som har bra tips påvar man köper billiga/prisvärda dörrar?
(Skall vara vit, utåtgående, 140 eller 150 bred, låsbar inifrån o ut, handtag inne och ute, helglasad eller möjligen någon decimeter täckt nertill.)
Vill man ha PVC eller trä eller annat och isåfall varför?
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ta så breda dörrar som möjligt, 140 är väldigt smalt om man inte öppnar båda. Jag har 140 och det är ganska ofta man väljer att bara öppna ena och så kommer man med brickan med fika, det blir trångt!. 160 gör stor skillnad. (all extra bredd kommer ju i dörren, karmen är ju lika bred oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.