Ja, de går att ladda dem. Men köper man en Indego behöver man inte det för de går sönder innan batteriet är slut och de brukar ladda dem på servicen... :D
 
  • Gilla
Mittbygg och 1 till
  • Laddar…
Allt beror väl på hur man sköter det. Gör man rent den ibland och då inte med högtryckstvätt och tar in laddstationen i värmen under vintern så håller nog prylarna ganska länge. Men en robot kräver service för att hålla i det långa loppet precis som alla andra maskiner.
 
Ni som bytt batterier på era robotklippare, vad har ni för märke/modell och vad kostade batteriet?
 
Redigerat:
Min G1 köpte jag - 00 så den är inne på sextonde säsongen nu. Har bytt det mesta förutom en hjulmotor och lagren i höger framhjul. Men jag har gjort allt själv och aldrig varit till återförsäljaren med den. Laddstation har stått ute hela tiden under sitt lilla tak.
 
bruka skrev:
Min G1 köpte jag - 00 så den är inne på sextonde säsongen nu. Har bytt det mesta förutom en hjulmotor och lagren i höger framhjul. Men jag har gjort allt själv och aldrig varit till återförsäljaren med den. Laddstation har stått ute hela tiden under sitt lilla tak.
Hade varit väldigt intressant med en ihop räkning på totalkostnaden för klipparen. Borde ju ändå vara ganska billigt när man kan slå ut det på 16 år.
 
Våran Husqvarna g1 är från 1999 och rullar på än, visst har vissa saker fått byts men inte merparten än.. :)
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
jonasba skrev:
Min inköptes 2005, har gått 10.000 timmar och går bra än. Har köpt lite småsaker under åren (ngt nytt batteri, ett lager, någon plastdetalj... Kanske lagt ut en 1-2000 kr på reservdelar förutom knivar). Ett år gick laddstationen sönder pga åskan som kosta destor mer men knappast förslitningsskada.

Fördelen med HQ är att de har väldigt detaljerad skiss på vilka reservdelar som finns och dess artikelnr så man kan mecka själv.
Imponerande!

Min fördomar mot robotklippare minskar :) Har tänkt mig att med tanke på hur mycket de går så skulle allt blir rappligt och slut efter max 10år om ens det.
 
ranzor skrev:
Våran Husqvarna g1 är från 1999 och rullar på än, visst har vissa saker fått byts men inte merparten än.. :)
Får man fråga vad den kostade då? Ni måste ha varit väldigt ensamma om att ha robot.
 
Suhagg skrev:
Får man fråga vad den kostade då? Ni måste ha varit väldigt ensamma om att ha robot.
Vet tyvärr inte, den är övertagen efter svärfar som va den som köpte den från början..
 
quick skrev:
Hade varit väldigt intressant med en ihop räkning på totalkostnaden för klipparen. Borde ju ändå vara ganska billigt när man kan slå ut det på 16 år.
Nu minns jag inte vad ett batteri kostade, kanske 2000 och motorerna gick väl på ca 1500 st, kretskortet ca 2000 så det blir kanske uppåt 7000 för delar. Ja några lager då men det var bara nån hundralapp.
Hela klipparen kostade 14900kr
 
bruka skrev:
Nu minns jag inte vad ett batteri kostade, kanske 2000 och motorerna gick väl på ca 1500 st, kretskortet ca 2000 så det blir kanske uppåt 7000 för delar. Ja några lager då men det var bara nån hundralapp.
Hela klipparen kostade 14900kr
Så det kan jämnföras med vad man lägger ut på bensin och reservdelar på sin bensinklippare. Arbetstid för att klippa inte inräknat :)
 
Suhagg skrev:
Så det kan jämnföras med vad man lägger ut på bensin och reservdelar på sin bensinklippare. Arbetstid för att klippa inte inräknat :)
För att göra den jämförelsen måste strömförbrukningen på robotgräsklipparen läggas till för den.
Jag hoppas att någon kommer med en kalkyl.
 
En automover 310 gör maximalt av med 7kWh/månad vid 1000 kvm gräsmatta, det motsvarar lite drygt 0,5 liter bensin i kostnad.
 
mexitegel skrev:
En automover 310 gör maximalt av med 7kWh/månad vid 1000 kvm gräsmatta, det motsvarar lite drygt 0,5 liter bensin i kostnad.
Jag trodde de gjorde av med mer, det glädjer mig att de är såpass energisnåla.
 
Har en automower från 08. Den låter likvärdigt med grannens bensindrivna. Positiva är att den klarar att klippa ett pass om dagen 6 dagar i veckan(går ej ställa på oftare) för att klippa ytan den är gjord för (inte som dagens som måste köra hela dagar för att hinna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.