Hej!
Jag vänder mig till er på detta eminenta forum då jag inte hittar något svar på mitt problem.....

jag har byggt ut stugan med 15kvm och denna del hamnade i vinkel mot den "gamla" kåken. Både den gamla och den nya utbyggnaden har ryggåstak men vi har lämnat kvar det gamla taket och dess takfot. Och som jag har fått lära mig så skall "friskluft/uteluft" kunna transporteras från takfoten via luftspalten upp till nock för att där vädras ut.
Mitt problem nu är att jag har ju byggt så att ca. 4m. takfot numera är inomhus. Hur gör man då? skall jag bygga en "rejäl vent-kanal" längs med takfoten och dra ut ändarna till fasaden för att
på så sätt få in friskluft till luftspalten? eller räcker det kanske att borra hål i tassarna på takstolarna som är "inbyggda" med en hålsåg (borde gå att få till nånstans runt ca. 60mm hål) så att det kan "sugas" luft, jag tänkte att hålet tas precis där luftspalten börjar/vid insektsnätet, eller är det bortkastat? lägger man bara igen det hela?

Ursäkta om förklaringen är lite sisådär men hoppas ni förstår vad jag menar?

tyvärr så hade jag inga bättre bilder i telefonen.....
Bild_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hej.

Om jag förstått det rätt så är det ju så att din utbyggnad då hindrar luftgenomströmningen i 3-4 fack, beroende på CC avståndet på huvudbyggnadens takstolar.
Då borde du ju kunna göra som du säger, borra några hål för genomströmning i sidorna på takstolarna vars fack har hindrad ventilation.

Så här vill man ju ha:
ventilerat_vindsutrymme.gif
Jag är absolut ingen expert men vi kanske kan resonera tillsammans:wow:
Har ett liknande problem med min tilltänkta utbyggnad, skillnaden för mig är att då kommer nocken på utbyggnaden gå ända upp till nock på huvudbyggnaden.

Jag skulle göra små hål i avståndet som utgör luftspalten idag på varje takstol som är hindrad, typ som pilarna beskriver. kanske inte för stora hål och inte för tätt för att strula till det med hållfastheten, du får gå på känsla :)
Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som blir då är ju att man måste lyfta bort råsponten för att komma åt eller göra det inifrån, men där har man ju innertak, så lite meckigt blir det ju.
Hur tänkte du?
Det som jag har också är ju att jag inte har någon takfot idag, så jag vet inte var luften kommer in till under råsponten, antar att det kommer luft innanför ytterpanelen idag.
 
Hej Jonas, tack för inlägget :) det du skriver stämmer ganska bra med mina funderingar förutom att jag tänkte borra ventilationshålen i den utstickande delen på takstolen som inte "gör någon nytta".

Ungefär så här ser det ut i nuläget:
takfot_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa ner takfoten till kortaste möjligt och borra ventilationshål och bräda in takfoten och isolera med 2 eller 5cm frigolit (det gröna)
takfot_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med min variant är att takfoten kommer att "skjuta ut i rummet" om jag inte gör väggen ca. 20cm tjock. :( Men jag får väl bygga in takfoten i nån form av "hatthylla så borde det inte synas så mycket :)
 
hot rod Kjelle skrev:
Nackdelen med min variant är att takfoten kommer att "skjuta ut i rummet" om jag inte gör väggen ca. 20cm tjock. :( Men jag får väl bygga in takfoten i nån form av "hatthylla så borde det inte synas så mycket :)

Hej,

Jag tror inte det blir så tokigt med en liggande låda längs taket!
Jag får se hur jag löser min luftning, mitt tak blir inte lika stort som ditt så jag kanske klarar mig.
Har inte börjat riva mitt tak ännu så jag vetefan hur det kommer se ut :)
lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.