Får satsa på att vattna mer till att börja med låter det som. Gräsmattan är ca 2100 kvm stor, så det tar ett tag att komma igenom allt.
 
T
mg765 skrev:
Om du inte redan har så köp och seriekoppla ett par sådana här vattenspridare så får du en rejält bättre räckvidd vid vattningen.

[länk]

Då slipper du flytta vattenspridaren hundra gånger för att vattna hela tomten. Den i plast är bäst.
Den i plast är väldigt bra, håller typ bara en säsong men då är ju gräsmattan klar. Dock behövs det bra tryck för att driva runt dom, jag fick problem att de fastade i vändläget och det blev ingen gräsmatta alls där vattenstrålen dammade på för länge. Jag tycker det är bättre att strö ut mer mullbaserad jord överst, för då finns det material som dels hållet fukten, dels ofta mörkare vilket skapar ett varmare klimat.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Gräs sprider sig med rötterna, så i slutet av sommaren kommer du knappt kunna se några fläckar. Jag sår aldrig gräs när Karlsson letat efter genvägen till kina (husky), det lagar sig självt.
Så om gräset sprider sig med rötterna så behöver jag alltså inte så om, utan de kala fläckarna tar sig automatiskt när resten av gräsmattan etablerar sig?
 
Anna1984 skrev:
Så om gräset sprider sig med rötterna så behöver jag alltså inte så om, utan de kala fläckarna tar sig automatiskt när resten av gräsmattan etablerar sig?
Ja. Vill du även att de ska sprida sig med fröer, så låter du gräset växa i smala band här och där utan att klippa det, så fröar det av sig också.
 
T
Anna1984 skrev:
Så om gräset sprider sig med rötterna så behöver jag alltså inte så om, utan de kala fläckarna tar sig automatiskt när resten av gräsmattan etablerar sig?
Framgången med detta beror dels vilken frösort du använt, dels om annat tar ytan i anspråk, typ ogräs. Jag hade inte väntat på att det ska sprida sig utan kompletteringssått.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
TreeView skrev:
Framgången med detta beror dels vilken frösort du använt, dels om annat tar ytan i anspråk, typ ogräs. Jag hade inte väntat på att det ska sprida sig utan kompletteringssått.
Håller med TreeView! Väntar du för länge finns betyande risk att ogräs eller ännu värre att vitgröe etablerar sig i gräsmattan. Sprid ut ett kvalitetsfrö tillsammand med lite toppdress där mattan inte är tät så kommer det ta sig.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Gräsmattan har tagit sig ganska bra nu. Dock återstår en hel del fläckar utan eller med lite gräs. Jag funderar på att vertikalskära gräsmattan. Tror ni det kan vara en bra idé? När ska man i sånt fall göra det?

Så här ser gräsmattan ut idag:

En gräsmatta med ojämn grästillväxt och fläckar av mindre vegetation sett från en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gräsmatta med ojämn gräsbevuxenhet, vissa delar tätare och andra med knapphändigt gräs, sedd från en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska absolut inte vertikalköra mattan än. När den är såpass nysådd kommer du bara dra upp dom små gräsrötterna vilket kommer ge mer plats åt ogräs utan kör på toppdress och lägg på mer frön. Sen skulle jag kört på gödsel en långtidsverkande i slutet på augusti med lite kväve. Sen till våren vertikalkör du mattan och på med dressjord plus frön och göslar med något med mycket kväve. Gör du detta så har du en matta helt utan ogräs eller mossa.
 
Exxi skrev:
Du ska absolut inte vertikalköra mattan än. När den är såpass nysådd kommer du bara dra upp dom små gräsrötterna vilket kommer ge mer plats åt ogräs utan kör på toppdress och lägg på mer frön. Sen skulle jag kört på gödsel en långtidsverkande i slutet på augusti med lite kväve. Sen till våren vertikalkör du mattan och på med dressjord plus frön och göslar med något med mycket kväve. Gör du detta så har du en matta helt utan ogräs eller mossa.
Ok, låter som en plan. Jag gödslade för någon månad sedan med Weibulls gräsmattegödsel. Kan jag köra med den i slutet av augusti också?
 
Titta på påsen och kolla kvävehalten det bör inte vara mer än 10 annars stressar man gräset in på vintern
 
Jag anlade en gräsmatta förra året och nu är den kanonfin.
I höstas så såg den lite halvdan ut men kom igång bra till våren. en annan matta vi sådde i våras är faktiskt ganska fin nu. Gödslat en gång strax efter sådd. Vattnat tidig morgon eller sen kväll för att slippa att vattnet avdunstar i den heta solen.

Jag tycker inte du skall gödsla mer i år. Låt gräsmattan växa långsamt, vattna när det blir riktigt varmt så den håller sig lite fuktig så ska du se att den är fin till nästa år!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
S
brodern har en ogödslad gräsmatta( eller ja, gödslad med gräsklipp då) den vart mycket fin på 2 året.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.