Vad kan man räkna med att en robotklippare av lite mer kvalitet typ Husqvarna kan tänkas hänga med?
Batteri slut efter 5år? Vad kostar nytt?
Rätt stor investering på 20.000kr tycker jag när det är väldigt oklart när denna pryl är nere på 0kr.
Ingen lär väl vilja köpa en beg robotklippare med 5-10år på nacken så det lär bli till att ha den tills den är slut och ska skrotas.
 
jag tror att det är lite av "bakmaskin" över det där.............skitkul ett tag, Sen börjar allt krångla och allt blir dyrt och sen börjar vitala delar utgå och man är tvungen att köpa en helt ny osv osv........
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Vad kan man räkna med att en robotklippare av lite mer kvalitet typ Husqvarna kan tänkas hänga med?
Batteri slut efter 5år? Vad kostar nytt?
Rätt stor investering på 20.000kr tycker jag när det är väldigt oklart när denna pryl är nere på 0kr.
Ingen lär väl vilja köpa en beg robotklippare med 5-10år på nacken så det lär bli till att ha den tills den är slut och ska skrotas.
Många HQ av första generationen rullar än och de kan ju vara så gamla som 15-20 år nu vilket säger en del om kvalitén. Givetvis måste en del bytas under åren, batterier givetvis men även lager, hjul och kanske nån motor.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
jag tror att det är lite av "bakmaskin" över det där.............skitkul ett tag, Sen börjar allt krångla och allt blir dyrt och sen börjar vitala delar utgå och man är tvungen att köpa en helt ny osv osv........
För vissa lågprismärken verkar det vara så ja. HQ och kanske nån mer är undantaget.
 
Jag gissar 15 år och 2-3 batteribyten samt service/reparation.
Jag tror att det kommer bli som med diskmaskinen, d.v.s. att "alla" kommer att ha en.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag gissar 15 år och 2-3 batteribyten samt service/reparation.
Jag tror att det kommer bli som med diskmaskinen, d.v.s. att "alla" kommer att ha en.
nä där har du fel, jag har ingen diskmaskin och inte tänker jag köpa en heller och ingen robotklippare heller för den delen. En massa skit som går sönder och kostar pengar?.......:)
 
Stefan1972 skrev:
nä där har du fel, jag har ingen diskmaskin och inte tänker jag köpa en heller och ingen robotklippare heller för den delen. En massa skit som går sönder och kostar pengar?.......:)
När han menade alla så tror jag han menade större delen av befolkningen, som nu behöver en gräsklippare.
Skulle alla köpa skulle det bli jobbigt i lägenheterna :p
 
  • Gilla
Toomaster och 1 till
  • Laddar…
robban22 skrev:
När han menade alla så tror jag han menade större delen av befolkningen, som nu behöver en gräsklippare.
Skulle alla köpa skulle det bli jobbigt i lägenheterna :p
ja det är sant, personligen har jag dock hus.........(y)
 
Stefan1972 skrev:
ja det är sant, personligen har jag dock hus.........(y)
För att vara tydlig gav jag exemplet med diskmaskinen och det verkar stämma på dig ;)
 
Min inköptes 2005, har gått 10.000 timmar och går bra än. Har köpt lite småsaker under åren (ngt nytt batteri, ett lager, någon plastdetalj... Kanske lagt ut en 1-2000 kr på reservdelar förutom knivar). Ett år gick laddstationen sönder pga åskan som kosta destor mer men knappast förslitningsskada.

Fördelen med HQ är att de har väldigt detaljerad skiss på vilka reservdelar som finns och dess artikelnr så man kan mecka själv.
 
Vår Landroid M, 3 år och going strong.. orginalbatteri..
Hoppas på 6-8 år.

Grannens HQ är ca 7 år.. Bytt batteri en gång.
 
Stefan1972 skrev:
jag tror att det är lite av "bakmaskin" över det där.............skitkul ett tag, Sen börjar allt krångla och allt blir dyrt och sen börjar vitala delar utgå och man är tvungen att köpa en helt ny osv osv........
"Skitkul" att tag kanske, men det bästa är att man kan göra annat än att klippa gräset de få soliga/torra sommardagar som vi har här i Sverige. Tycker det är jätteskönt att hitta på annat och ändå ha en ännu finare gräsmatta :)
 
Jag var och köpte remmar till åkklipparen och det stod en hel drös med robbotklippare där som var inlämnad för något. De var även en farbror inne som var arg för han hade den inlämnad för fjärde gången för samma fel så jag själv blev lite skeptisk mot robbotklippare.
 
Ja robotgräsklipparna är nog, precis som internet en fluga!

Jag är inne på min 3:e sommar med min Worx Landroid. Den går i snitt 12 timmar per dag, 7 dagar i veckan. Från tidig vår till sen höst. Skulle detta visa sig vara sista sommaren (vilket inte är troligt då den fungerar mycket bra) så skulle jag gladeligen lägga 6 - 7000 och köpa en ny utan och blinka. Drygt två tusen per år för att ha en gräsmatta som ser ut, och känns som en heltäckningsmatta, helt utan arbetsinsats och några direkta driftskostnader. Bästa av allt, när klipparen går så mycket så blir det inte grässklipp som barn och hundar drar in i huset. Gödsla behöver jag inte heller då den får gott om gröngödsling. Lite roligt, min gräsmatta är ca 15 år gammal, ALDRIG fått en droppe gödning och har aldrig varis så fin som den är nu.

Robotgräsklipparen ihop med min Roomba damsugare inne är nog tveklöst de bästa inversteringarna till hushållet.
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Aha!
Går det att ladda dem?
Tyckte att det blev dyrt!
Snart fyllt ett förråd med små döda gröna robotar.
Tror att jag måste ringa och be återförsäljaren att sluta med veckoabonnemanget, det kommer två till i veckan, hinner knappt arbeta ihop till förra räkningen.
Tur att jag arbetar som hantverkare, skall höja priset lite.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.