Hej.

Har en Albinpanna från 80-talet som jag har problem med. Vi var bortresta en vecka och när vi kom hem hade vi inget varmvatten. En fassäkring till pannan hade gått, men när jag bytte den hände ingenting. Har två patroner i pannan, och de matas via en box som sitter utanpå pannan. Jag lossade locket till den, och såg att den magiska röken hade smitit ut därifrån. Ett par kablar var svarta och sotiga. Jag antar att boxen innehåller kontaktorer till patronerna och någon form av termostat (?), men hur jag än söker på nätet kan jag inte hitta något om två patroner som styrs via en gemensam separat box. Alla patroner verkar ha inbyggd termostat. Jag kan heller inte hitta bilder på en gammal Albinpanna som ser ut, och är kopplad som min. Finns det någon här som kanske har en aning om vad jag pratar om? Och skriv inte att jag ska lägga ner, och byta panna istället. Det ska jag, fast inte riktigt ännu om jag kan undvika...
 
Hej! Tror att du får bättre hjälp om du tar några bilder och lägger upp.
 
Så var det kopplat hemma innan jag rev/bytte anläggning. Jag har den kvar men vad det nåt särskilt du undrar över, typ funktion eller hur man kopplar runt?
 
IMG_20160531_070318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är kopplingsboxen på pannan. Som man kan se, har det varit varmt vid plintarna uppe till vänster. Antar att det är en kontaktor, men resten? Det borde ju finnas en termostat någonstans också...

IMG_20160531_070259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hela installationen. Patronerna är på 4,5kW var enligt märkskylten.

Det jag vill, är att få igång skiten igen. Klart det går att vedelda för varmvatten, men så småningom blir det vinter också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.