Hej

Detaljplanen för området jag bor i har vunnit laga kraft. Det ska nu byggas vägar, vatten, avlopp och bredband. Det görs inte av kommunen utan i enskilt huvudmannaskap (de största tomtägarna inom detaljplanen sköter detta).

Hur fördelas kostnaden för vatten, avlopp resp väg på fastigheterna? Det kommer att bli ett 70-tal fastigheter efter avstyckningar från idag cirka 10.

Blir anslutningsavgiften för kommunalt VA annorlunda när det sker i enskilt huvudmannaskap eller är det en avtalsfråga mellan exploatörerna och kommunen?
 
Det kommer med stor sannolikhet att bildas en samfällighetsförening, vid bildandet fastställer Lantmäteriet andelstal för resp. fastighet, det styr kostnadsfördelningen i all framtid.
 
Enligt plan- och bygglagen ska detaljplan med enskilt huvudmannaskap ordnas genom att det bildas gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. I bildandet av gemensamhetsanläggningen beslutas av lantmäteriet andelstal som styr kostnadsfördelning osv så som hempularen påpekar. En samfällighetsföreningen är en förvaltare av en gemensamhetsanläggning. Det är alltså två skilda saker. Det är mest troligt att någon (ev. exploatören medan denne fortfarande är fastighetsägare i området) yrkar om att det ska bildas samfällighetsförening, vilket så blir fallet. Alternativet till samfällighetsförening är delägarförvaltning. Det senare är inte särskilt lämpligt då alla beslut kräver koncensus, är mest kanske för 3-5 deltagande fastigheter som delägarförvaltning kan fungera någorlunda okej. Kanske tom i överkant på antal delägande fastigheter.

Ville med inlägget mest flagga för att man ska skilja på begreppen samfällighetsförening och gemensamhetsanläggning. Har man någon gång funderingar kring vad som gäller för en gemensamhetsanläggning så kolla vad som står i anläggningsbeslutet från lantmäteriförrättningen. Samfällighetsföreningen och dess stadgar har inga bestämmelser om vad som gäller kring kostnader etc, utan är alltid anläggningsbeslutet. Därför kan det vara viktigt att ha koll på begreppen och skillnaderna :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
HerrOso skrev:
Enligt plan- och bygglagen ska detaljplan med enskilt huvudmannaskap ordnas genom att det bildas gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. I bildandet av gemensamhetsanläggningen beslutas av lantmäteriet andelstal som styr kostnadsfördelning osv så som hempularen påpekar. En samfällighetsföreningen är en förvaltare av en gemensamhetsanläggning. Det är alltså två skilda saker. Det är mest troligt att någon (ev. exploatören medan denne fortfarande är fastighetsägare i området) yrkar om att det ska bildas samfällighetsförening, vilket så blir fallet. Alternativet till samfällighetsförening är delägarförvaltning. Det senare är inte särskilt lämpligt då alla beslut kräver koncensus, är mest kanske för 3-5 deltagande fastigheter som delägarförvaltning kan fungera någorlunda okej. Kanske tom i överkant på antal delägande fastigheter.

Ville med inlägget mest flagga för att man ska skilja på begreppen samfällighetsförening och gemensamhetsanläggning. Har man någon gång funderingar kring vad som gäller för en gemensamhetsanläggning så kolla vad som står i anläggningsbeslutet från lantmäteriförrättningen. Samfällighetsföreningen och dess stadgar har inga bestämmelser om vad som gäller kring kostnader etc, utan är alltid anläggningsbeslutet. Därför kan det vara viktigt att ha koll på begreppen och skillnaderna :)
Hur blir det med kostnader för anslutning till kommunalt VA? Blir det fördelat efter exploatörens nedlagda kostnader eller kommunens standardtaxa för anslutning till kommunalt VA?
 
Som jag tolkar ditt inlägg så ska det vara "enskild" VA-lösning för området som ansluter till en kommunal anslutningspunkt (enskild i bemärkelsen att det inte är kommunalt, inte att vardera fastighet ska egen VA-lösning)? Jag känner inte till någon specifikt lagparagraf eller dylikt som anger att anslutningsavgiften ska beräknas på det ena eller andra sättet. Aktuell kommun kanske har uppgifter på sin hemsida kring hur mycket anslutningsavgift till kommunalt VA-nät ligger på, och om det är någon skillnad om det är en gemensamhetsanläggning som ansluter till kommunalt VA eller om det är en enskild fastighet.

Om jag spånar fritt så kan väl kommunen som mest begära ordinarie anslutningsavgift * antal fastigheter i gemensamhetsanläggningen som nyttjar det gemensamma "enskilda" VA-systemet. Det låter visserligen osannolikt att man skulle begära ett sådant högt pris. Ett av huvudsyftena med att ordna VA-enskilt, genom gemensamhetsanläggning, (när inte det inte föreligger detaljplan som tvingar en till det) är oftast att blir en billigare lösning än att varje fastighet själv ska ansluta sig till det kommunala VA-systemet.


Är det en stor exploatör som bygger ut området så är det inte heller omöjligt att anslutningen av det "enskilda" va-systemet till det kommunala är reglerat i ett exploateringsavtal/markanvisningsavtal. Bägge dessa bör vara allmänna handlingar som man kan begära ut om man är intresserad.
 
Nu är det en del år sedan. Men vårt första hus ingick i en grupp med 18 hus. När det byggdes på 80 talet så ordnade kommunen med en gemensam ansl. punkt. Och vi hade en liten samfällighet som stod för ledningar sista biten.

Detta gav avsevärt lägre ansl. avgift (enl. vad jag hörde, vi var inte första ägare), men också lägre fast avgift.

Kommunen passade på det viset också på att ordna ansl. punkten nedanför den kulle som husen låg på. Med resultat att vi hade för lågt tryck, det var OK vid anslutningen, men sjönk i ledningarna upp för kullen. Samfälligheten fick därför stå för drift och underhåll av en tryckstegringspump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.