Jag köpte en begagnad Stiga garden med en Tecumseh sidventilsmotor på på 6 hästkrafter. Ibland går maskinen skitbra hur länge som helst men helt plötsligt så blir den helt orkeslös och stannar.
Precis när man märker att den håller på att stanna så kan man ibland lyckas "rädda den" genom att vara snabb att trycka ner kopplingen och ställa gasreglaget i chokeläge. Oftast så storknar motorn i detta läge så man får ta ur choken (fullgas) men då håller den på att dö igen så man får choka igen osv.
Oftast så hämtar den sig inte alls igen i detta läget, det är som att hålla på med konstgjord andning ungefär men ibland så går det att få den att gå ordentligt (varvar som en glödstiftsmotor) i chokeläget men dör så fort man tar ur choken.

Däremot så brukar den vara rätt lättstartad efter detta om man lägger i choken och drar i snöret två gånger, därefter drar man ner gasen på tomgång och drar i snöret så startar den oftast direkt.
Problemet är bara att den gärna vill dö om man drar upp den på fullgas direkt nu men om man pillar lite på armen till varvtalsregulatorn och pillar på den lite grann, lite mer och ytterliggare lite grann så kan man på så sätt lirka upp den i varv så man kan ställa gasreglaget på lagom mycket varv.
Dock är man ganska snart tillbaka på ruta ett igen, så fort det går lite tungt och regulatorn försöker kompensera genom att ge mer gas så blir den orkeslös och håller på att stanna igen.

Det är precis som att förgasaren inte hinner med att ge bränsle i rätt takt vid snabba gaspådrag (som t.ex när regulatorn försöker ge järnet). (Jämför med att låta bilen ligga på tomgång och sen STAMPAR man gasen i botten).

Har försökt att justera på nålarna lite men det verkar inte ha så stor betydelse hur dessa står, motorn är som en långsint åsna i alla fall.
 
Redigerat:
Hur ser förgasaren ut är den helt ren.
Hur ser det ut om du tar bort förgasarskålen rör sig flottören fritt?
Som en nödlösning kan du prova att köra med en mängd etanol det gör rent tank, förgasare och munstycken.
 
peternicklas
Prova med att öppna tanklocket lite.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A
God morgon.
Kan luftfiltret vara täppt?
 
Jag har haft isär förknasaren och tvättat den någorlunda ren med typ fotogen eller liknande och sen har jag blåst ur alla kanaler med tryckluft. Jag har även sköljt ur tanken.
Flottören vet jag att den rör sig fritt eftersom att jag bytte ut denna mot en som jag fick från en kompis reservdelsmotor då det verkade som att det var ett litet hål i den gamla (det var vätska inuti den när jag tog bort den och skakade på den). Eftersom att den gamla flottören var full med vätska så var ju flytförmågan klart försämrad vilket medförde att förgasaren flödade över hela tiden och bensinen rann ut genom luftfiltret och ut på gräset.

Jag har testat att köra utan luftfilter, det är ingen större skillnad.
Men jag ska testa att köra med tanklocket inte helt åtskruvat så får vi se om det är nån skillnad.
 
Känns som att du har dålig tillrinning på soppa från tank till förgasare som andra sagt. Standardlösningen brukar ju vara att rensa allt men det har du redan gjort...
 
Jag böjde till blecket på flottören lite (den som styr "reglerventilen" så att det kommer ner bränsle i koppen) för att jag misstänkte att det var detta som gjorde att förgasaren flödade över när motorn inte var igång. Jag kanske böjde lite för mycket så att flottören ligger och reglerar på en för låg nivå så att "bufferten" blir tom ibland.

Jag kanske antingen ska försöka att pula dit en bränslekran istället eller så får jag se till att bara tanka lite åt gången.
Så att jag kan böja tillbaka blecket igen menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.