I höstas anlitade jag en firma som lade ut matjord på hela min tomt och sådde gräs. Tyvärr sådde vi lite för sent och gräset hann inte ta sig lite. Nu till våren har det tagit sig bra på vissa ställen, men andra är fortfarande kala. Firman var här för ca en månad sedan och gödslade och lade på mer gräsfrön. Dock är det fortfarande väldigt mycket kala områden på gräsmatta. Jag hade hoppats på en heltäckande gräsmatta. Bifogar lite bilder.

Är det normalt att det ser ut såhär i början? Kommer det ordna sig med tiden eller ska man reklamera jobbet?

IMG_5742.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5743.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5744.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
nog kan det se ut så där en stund. fråga firman
fåglar äter ju gärna gräsfrö
 
T
Vad är det för gräsfrö ni använt?

Jag blir skeptisk över hur regelbundet det verkar ha tagit sig, eller är bara jord. Hur fördelades jord, frön och gödsel?
 
S
gjorde en gräsmatta för några år sen med bara jord och gräsfrö. skit fin efter 2år.
grönare än grannes som gödslar
 
Vet inte vad gräsfröna heter, men ska enligt firman vara riktigt bra frön. Har ingen anledning att misstro det.

Dock undrar jag om det är normalt utseende på en nylagd gräsmatta? Har det tagit sig dåligt och måste sås om, eller ser det ut som det brukar i början? Eftersom det har varit så varmt så borde det ha börjar växa överallt tycker jag.
 
SBH skrev:
gjorde en gräsmatta för några år sen med bara jord och gräsfrö. skit fin efter 2år.
grönare än grannes som gödslar
Ok den såg ut som min i början och tog sig andra året eller?
 
peternicklas
Gör du vad du kan för att hjälpa gräset att växa så fixar det sig. Min gräsmatta så än värre ut, bara en massa ogräs. Stroller på, ogräset bort men många kala fläckar. Tog inte lång tid innan den var grön och fin. Glöm inte bort att vattna rikligt när det är så här vamt.
 
peternicklas skrev:
Gör du vad du kan för att hjälpa gräset att växa så fixar det sig. Min gräsmatta så än värre ut, bara en massa ogräs. Stroller på, ogräset bort men många kala fläckar. Tog inte lång tid innan den var grön och fin. Glöm inte bort att vattna rikligt när det är så här vamt.
Togs gräset på de kala fläckarna automatiskt, eller sådde du nytt gräs där?

Körde du stroller över hela gräsmattan eller endast på ogräset? Vilket sorts ogräs biter stroller på?
 
harry73
Gräset har tagit sig i strängar, så antagligen sådde de i strängar. Ser väldigt konstig ut
 
När man klipper gräset och låter det ligga kvar, kan det göra att gräset kan ta sig på nya ställen?
 
Gräs sprider sig med rötterna, så i slutet av sommaren kommer du knappt kunna se några fläckar. Jag sår aldrig gräs när Karlsson letat efter genvägen till kina (husky), det lagar sig självt.
 
T
MissAnpassad skrev:
Gräs sprider sig med rötterna, så i slutet av sommaren kommer du knappt kunna se några fläckar. Jag sår aldrig gräs när Karlsson letat efter genvägen till kina (husky), det lagar sig självt.
Nja, det beror ju mycket på vilket grässort det är, samt att inget annat hinner etablera sig där, som ogräs. Jag hade jobbat igenom alla ställen där det inte tagit sig, ruggat upp marken, lagt på dressjord på säck och sått i det, då får gräsfröna en bra gödslad start. Sen vatten i lagom mängd.

Det måste ju finnas en anledning att det inte tar sig på vissa ställen.
 
Jag tycker inte du kan ha några mer krav än så, det tar tid för en gräsmatta att etablera sig. Om du ville ha grönt direkt skulle du köpt gräs på rulle och rullat ut. Det du kan göra är att ge gräsmattan bra förutsättningar att etablera sig, se till att vattna om det inte kommer regn på länge. Du kan hoppa över gödning tills gräsmattan har kommit längre i sin etablering. Jag skulle inte lägga ut något ogräsmedel alls på en så nyetablerad matta, du får peta bort lite ogräs manuellt.
 
peternicklas
Anna1984 skrev:
Togs gräset på de kala fläckarna automatiskt, eller sådde du nytt gräs där?

Körde du stroller över hela gräsmattan eller endast på ogräset? Vilket sorts ogräs biter stroller på?
Gräset växte även på de kala fläckarna utan att så om. Stroller på de område med mycket ogräs.
 
Vattnar du ordentligt? Jorden måste vara mer eller mindre fuktig hela tiden direkt efter nysådd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.