Hej har en robotklippare och vill slippa klippa gräset intill stammen, min tanke är solcellslampor runt som ett staket och sedan något innanför som stoppar gräset från att växa intill stammen?
Något sådan bör väll fungera tycker jag? Om man tar t.ex täckbark eller någon form av sten?


Vill ha något så underhållsfritt som möjligt men så enkelt som möjligt att fixa då jag inte känner att jag har tid med detta i år..
 
Vi grävde ur ca 20cm runt trädet, ta markduk, la en ring med plattor och fyllde med ca 5cm marmorkross. Runt trädet satte jag ett itusågat dräneringsrör som hålls ihop med två buntband.
 
Jag lägger ett hyfsat tjockt lager med gräsklipp runt buskar och träd, gratis, gödslar och funkar utmärkt.
 
peternicklas
Vi har kantsten runt alla träd, fyller sedan med täckbark.
 
Tobias Pettersson skrev:
Hej har en robotklippare och vill slippa klippa gräset intill stammen, min tanke är solcellslampor runt som ett staket och sedan något innanför som stoppar gräset från att växa intill stammen?
Något sådan bör väll fungera tycker jag? Om man tar t.ex täckbark eller någon form av sten?


Vill ha något så underhållsfritt som möjligt men så enkelt som möjligt att fixa då jag inte känner att jag har tid med detta i år..
Sätter du som ett staket så flyttar du ju bara problemet, klipparen måste ju ha en stenkant i nivå med gräsmattan som den kan köra på för att du ska slippa trimma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.