pelen skrev:
Konstigt, när en hantverkare lägger på några % på inköpta varor blir ett jakla liv. Fråga Volvo, Systemet, osv hur många % dom lägger på. En reservdel till en svensk bil i Sverige som kostar 3200kr! Kan man köpa i ett annat land för 385kr , det kallar jag påslag.
Och det är inte ett "jäkla liv" på vad reservdelar till bilar kostar då menar du? Och det finns inte stora kedjor (Biltema, Mekonomen, HCJ osv. osv.) som lever på att sälja billigare delar?

Så du menar alltså att vi hycklar när vi påpekar det absurda i materialprissättningen inom el och rörmokeri, eftersom vi inte skulle göra det när det gäller bilbranschen? Det är inte den värld jag lever i och stämmer inte med mina (och andras) observationer. Långtifrån...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det är ju grundläggande att man behöver visa att man tillför kunden ett mervärde.

Anlitar man en hantverkare är det för att den hantverkaren har kompetens att göra själva arbetet. Den kompetensen är man beredd att betala för. Man är däremot inte lika beredd att betala för att hantverkaren ska göra nåt som man lika gärna kunde gjort själv (ex. åka till Bauhaus och köpa ett vägguttag).

Så när kunden säger "Oj vad dyra påslag du har på materialen" så ska man inte säga "Vill du inte betala vad jag kräver så tar jag inte jobbet" utan man ska förklara att "Det påslaget har jag eftersom...".

Det är det här med att vägra ta jobbet om kunden vill köpa materialen själv som jag menar är "drygt" mot kunden. På vilket sätt skulle en elektriker vara mer kompetent att åka och köpa ett vägguttag än kunden? Kunden kanske är inköpare (i en helt annan branch) och därmed mer kompetens än elektrikern på att göra inköp.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 4 till
  • Laddar…
Här kommer min affärsidé: "elboxen" in.

1) Kunden köper hem en färdigpackad elbox från mitt företag. Boxen innehåller en massa olika material.
2) Kunden tar hem en elektriker och instruerar elektrikern att ta material från boxen.
3) Kunden returnerar boxen till mitt företag som gör en avräkning på hur mycket material som använts, varvid jag fakturerar kunden elbutik.se-priser.

Alla firmor som jobbar med online-däck kör med en variant på denna modell, så det borde funka inom elbranschen också.

Vilka blir vinnare på detta då?

Många elektriker vinner, eftersom de slipper hålla på med en massa materialhantering och tidskrävande administration kring detta. I storstäder kanske de också kan ta bussen/cykeln till kunden istället för att sitta fast i bilköer, leta parkering osv. De kan helt enkelt fokusera på kärnuppgiften.

Kunden vinner eftersom de får ett vettigt materialpris från början, och slipper betala dryga påslag som de inte har kontroll över. Om elektrikernas timpriser höjs så kan en del av detta tas via ROT.

Min arbetskraft, som till största delen kommer att bestå av icke svensktalande, kommer att få tillgång till en arbetsmarknad som inte fanns tidigare.
 
Då kan elektrikerna konkurrera på lika villkor. Och det vill de antagligen inte:)
 
Claes Sörmland
pelpet skrev:
Här kommer min affärsidé: "elboxen" in.
Lägg till en app för inventering, fakturering och elektrikerbokning så låter det ju riktigt samtida.
 
Nerre skrev:
Så när kunden säger "Oj vad dyra påslag du har på materialen" så ska man inte säga "Vill du inte betala vad jag kräver så tar jag inte jobbet" utan man ska förklara att "Det påslaget har jag eftersom...".
Jag kanske är ovanligt naiv men jag tror inte merparten av elektrikerna säger det du skriver. Vi är inte otrevliga gamar som försöker lura alla vi jobbar hos... Själv förklarar jag att det är ok att köpa eget men jag kommer höja mitt timpris eftersom jag behöver sälja för att få det att gå runt. Det är också helt beroende på hur stort arbetet är, pratar vi om 2-3 uttag och några brytare får de gärna handla själva. Är det en villa eller ett garage är jag inte lika tillmötesgående men givetvis trevlig och förklarar varför.
Sen är inte allt svart och vitt. Vill kunden ha ytterlampor brukar jag be dem åka och handla själv eftersom det finns så oändligt många varianter att välja bland.
 
Müssli skrev:
Själv förklarar jag att det är ok att köpa eget men jag kommer höja mitt timpris eftersom jag behöver sälja för att få det att gå runt.
Där har du felet i din prismodell. Ditt timpris ska inte vara beroende av huruvida du får köpa in materialen eller inte. Du erkänner ju alltså rakt av att du tar längre timpris än du borde och räknar med att ta igen det på materialpåslaget. Det är det som är "fult" gjort.

Materialpåslaget ska täcka dina kostnader för att tillhandahålla materialet. Din timpenning ska täcka dina kostnader för att göra själva jobbet. Möjligen kan du säga att jobbet kommer ta fler timmar om det blir strul med materialet.


Min bild är att många hantverkare resonerar så här:

Hur ska jag få ut mest pengar från kunden?
Antalet timmar kan jag inte överdriva, för kunden ser hur mycket jag jobbar.
Timkostnaden kan kunden jämföra med andra elektriker.
Det enda jag kan salta är materialpåslaget.
 
Nerre skrev:
Där har du felet i din prismodell. Ditt timpris ska inte vara beroende av huruvida du får köpa in materialen eller inte. Du erkänner ju alltså rakt av att du tar längre timpris än du borde och räknar med att ta igen det på materialpåslaget. Det är det som är "fult" gjort.

Materialpåslaget ska täcka dina kostnader för att tillhandahålla materialet. Din timpenning ska täcka dina kostnader för att göra själva jobbet. Möjligen kan du säga att jobbet kommer ta fler timmar om det blir strul med materialet.


Min bild är att många hantverkare resonerar så här:

Hur ska jag få ut mest pengar från kunden?
Antalet timmar kan jag inte överdriva, för kunden ser hur mycket jag jobbar.
Timkostnaden kan kunden jämföra med andra elektriker.
Det enda jag kan salta är materialpåslaget.
Klart man kan höja tim-priset och ta bort påslaget. Men då får man nog inga kunder.. Så att det är fult gjort är nog fel ord. Hela konkurrensen är uppbyggd fel.....
 
Varför skulle man inte få kunder om man är ärlig med vad sakerna kostar?
 
tommib
Håller med Ramnemark här.... det blir nog färre kunder till elektrikern som redovisar ett ärligt timpris. Tyvärr är de flesta kunder dåligt pålästa och tittar bara på det. Materielen har man inte samma koll på. Det är trist att det är så.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Nerre skrev:
Hur ska jag få ut mest pengar från kunden?
Antalet timmar kan jag inte överdriva, för kunden ser hur mycket jag jobbar.
Timkostnaden kan kunden jämföra med andra elektriker.
Det enda jag kan salta är materialpåslaget.
Allt du säger är ju fel, du resonerar som om den här världen vore perfekt, det är den inte. Företag har så länge jag kan minnas sänkt sina timpriser och tar igen det på materialet istället. Om jag då skulle driva egen firma och sen tänka "nä fan, jag kör på den ärliga modellen istället" o kör timpris som ligger 100 kronor över mina konkurenter. Då måste ju även du förstå att jag inte kommer få några jobb.

Så nej, det handlar inte om att salta, det handlar i mångt och mycket om att kunna konkurrera, du är så fruktansvärt insöad på att hantverkare ska vilja blåsa dig att du bortser totalt ifrån att det du säger är lögn och påhitt.
 
Det kan knappast vara fel att förorda en perfekt och ärligt värld. Att den är rutten tycker jag likaså inte är ett skäl att fortsätta på denna bana. Det kan heller inte vara fel eller ett problem att ta in de pengar som behövs på arbete och/eller materiel så länge som summan blir rimlig.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Allt du säger är ju fel, du resonerar som om den här världen vore perfekt, det är den inte. Företag har så länge jag kan minnas sänkt sina timpriser och tar igen det på materialet istället.
Problemet är ju att den modellen inte fungerar när kunden kan se vad materialen går att köpa för.
 
Om man har en någorlunda öppen dialog kan man ju diskutera alternativ: "Antingen tar jag 500 kr/h för arbetet och materielen 40% på mitt inköpspris, eller så tar jag 600 kr/h och materielen 10% på mitt inköpspris, alternativt köper du grejerna själv på elbutik.se. Vilket vill du ha?"

En rationell kund väljer rimligtvis det högre timpriset om totalsumman är samma, eftersom han kan utnyttja mer ROT-avdrag. Det borde väl inte vara omöjligt för elfirmorna att lägga fram det så?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
"Ingen annan gör så och då kan jag inte heller göra så".
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.