Hej!

Jag har en tid funderat och planerat att bygga ett torn på mitt hus.
Jag har fått ok från byggnadsnämnden att bygga ett 3 våningar högt torn på 5,25m*5,25m 24kvm/plan (35kvm på nedersta planet). Jag räknar med att tornet kommer att bli ca 13 meter högt.

Längst ner vill jag ha som ett uterum, så jag tänker att ca hälften av alla väggar är skjutdörrar av glas.

Hur fasen ska man räkna bärighet på reglar osv i ett sånt här bygge? Hur fäster man det med övriga huset?

Tanken är att jag ska ta in snickare på grund, regelverk och tak men att jag själv ska göra det mesta övriga själv.

Vad tror ni gissningsvis att priset skulle kunna bli på grund, regelverk och tak. Material+arbete?

Jag har ritat upp en slarvig skiss i sketchup. Jag började sedan att testa att rita upp regelverket men känner att här behöver jag hjälp med hur man ska tänka när det är 3 våningar och vilka dimensioner av reglar jag kan tänkas behöva ha. Kanske HEA-balkar någonstans för att stötta upp alla 3 våningar?

Bifogar ett par bilder för att ni ska förstå hur jag menar.

http://s33.postimg.org/vq0fhhxin/tornet1.png

http://s33.postimg.org/68kbmrshb/tornet1_reglar.png
 
Gissar att du behöver hjälp av en kontruktör / konsult för att räkna ut detta. Du är nog ganska ensam om den där utbyggnaden. Ser lite ut som ett fyrtorn med terassen runt översta våningen. Lycka till!
 
Prismässigt för grund och stomme borde hamna på 500-700 tkr
 
Din utkragning av nedre våningen gör konstruktionen komplicerad så det bör nog konstruktör som gäller.
Jag skulle valt att göra hela stommen i limträ.

Men stål är förstås också ett bra alternativ.
 
Redigerat:
Haha ja jag vet att det ser ut lite som en fyr, eller kyrka..
Vad är "listan"?
 
Slarren skrev:
Haha ja jag vet att det ser ut lite som en fyr, eller kyrka..
Vad är "listan"?
Mobilens rättelse av limträ. :)
 
men 500-700, vad är det jag betalar för då? Känns ju som en rätt hög summa att betala för en platta på 35 och sen en regelstomme?
 
Vad finns det för firmor som kan ta fram en seriös ritning utifrån en sån där tafflig bild? Vad brukar man kunna få pröjsa för det?
 
Slarren skrev:
men 500-700, vad är det jag betalar för då? Känns ju som en rätt hög summa att betala för en platta på 35 och sen en regelstomme?
Utgick från att ett pris för färdig byggnad troligen skulle vara 1600-2000 tkr. Alltså drygt 20000/m2
Och tänkte att en platta som behöver vara rejält förstärkt, plus en krånglig stomme borde kunna hamna där någon stans.
Men det är inget annat än att ta offert för att få veta.
 
Slarren skrev:
Vad finns det för firmor som kan ta fram en seriös ritning utifrån en sån där tafflig bild? Vad brukar man kunna få pröjsa för det?
Skulle tro mellan 50-100 för ritningar och konstruktion.
 
2 miljoner? Hujedamej..
 
Det blir inte billigt, hoppas du har räknat noga på allt annat?
 
Först å främst skulle jag vilja säga att det skulle bli ett riktigt grymt utbygge! Om din sketchup modell stämmer(dvs om skala, alla mått samt att bef. hus är korrekt modellerat) så skulle jag tro att de flesta konstruktörer skulle spara tid och du spara pengar genom att utgå från den som referens.

Som svar på dina frågor så bör du absolut inte räkna på detta själv utan anlita en erfaren konstruktör för att verkligen försäkra dig om att ALLT dimensioneras med hänsyn till Eurocode (vind, snö, nyttiga, egentyngd laster, nedböjning, osv). Varje enskild del är inte jättesvårt att dimensionera men att ta hänsyn till 3 våningar med som sagt utkragande väggar och balkong/ terrassen högst upp gör det hela lite mer komplicerat.

Själva grundtanken är nog att inte ”fästa” det rent konstruktionsmässigt i befintligt hus utan låta det stå på en egen grund. Helt klart så skulle jag köra på limträ så långt det går och komplettera med stål på vissa ställen om det skulle behövas. När det gäller priset så passar jag! ;)
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
Ja dimensionerna är rätt på bilden. Ja, jag får kontakta en konstruktör och se vad dom tror..
 
larsbj skrev:
Din utkragning av nedre våningen gör konstruktionen komplicerad så det bör nog konstruktör som gäller.
Jag skulle valt att göra hela stommen i limträ.

Men stål är förstås också ett bra alternativ.
Jag tror det blir svårt att lösa utkragningen utan någon form av stålkonstruktion, i alla fall just i övergången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.