Det är precis som Rip skriver att det är meningen att spegeln ska kunna röra sig, man kan till och med förstöra luckor och spegeldörrar om man målar fast spegeln med för många lager färg. Vad man bör göra är att ta isär luckorna och måla spegeln för sig och sedan montera ihop igen men det är förmodligen inte möjligt på köksluckor.

Håller också med om att köket verkligen blev jättetrevligt jämfört med tidigare.
 
Det är så pinsamt mycket man inte vet som ny "hemmafixare". Ska ta med mig tipsen om elastisk färg och ritsa i kanterna när han ringer nu efter helgerna.

Och tack för komplimangen om lyft på köket. Det tycker vi med. Känns som det passar mycket bättre in i husets utsida som är från 1863. Fler bilder finns på
http://anno1863.blogspot.com
 
Tack, vi e själva nöjda med resultatet och trivs jättebra!

Ska säga dessa två möjligheter till honom när han ringer igen (om att rista i skarven på färgen samt elastisk färg ).
 
Lite sent svar. Men såhär e det.

Spegelluckor ska dom alltid informera om att det finns en betydande risk med att det spricker i skarvarna. Själv har jag jobbat som lackerare i 25 år nu och visst jag har målat om luckor som som jag lackerat för 10-15 år sen som fortfarande inte spruckit. Men jag har åxå lackerat spegeldörrar som spruckit innan kunden komm it och hämtat dom. Saken är den att dom flesta av oss använder 2K industilack vilket gör ytan extremt hård och reptålig. Väldigt bra till bord och släta köksluckor men inte alls bra till sammanfogade spegelluckor. En tummregel är ju fler lager färg där är ju lättare spricker det och ju mjukare trä ju lättare spricker det. Så bäst är ju då Ek luckor som bara klarlackats där skulle jag nästan kunna lämna garanti. Och penselmålade furuspegelluckor skulle jag inte ens ta in för omlackering.

mvh Niels
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.