Hej!
Har kopplat ihop min festool sänksåg med min Alto grovdammsugare och festools slang med strömkabel i hölje. Problemet är att det bildas mycket statisk elektricitet så det knappast går att hålla i slang och såg när man sågar. Är det någon som har samma problem. Har provat ett ojordat och ett jordat uttag i huset men samma problem. Är dock lite osäker på hur jorden är kopplad i och med att det är ett gammalt hus. Finns det någon enkel lösning? Har läst att man kan vira koppartråd runt slangen på något sätt. Mvh Joakim
 
  • DSC_0733[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar byta till en treledar kabel och ansluta jordledaren till maskinens metall del. Och det har funkat fint all statisk elektricitet försvinner.
En tunn wire längs slangen som fästs i godset funkar också.
 
  • Gilla
Jessse
  • Laddar…
Ska prova det. Tack för svaret
 
Orsaken till den statiska uppladdningen är dammet som susar förbi i dammsugarröret.
Tänk på den klassiska laborationen i skolan, kattskinn och plaststav.

Bättre (dyrare) slangar ska ju klara detta.
Men jag har inte grottat i det på hur de klarar det.
Om de är ledande och jordade eller om de är utförda i någon annan plastblandning som inte laddas så lätt.
 
JOW skrev:
Bättre (dyrare) slangar ska ju klara detta.
Men jag har inte grottat i det på hur de klarar det.
Om de är ledande och jordade eller om de är utförda i någon annan plastblandning som inte laddas så lätt.
Det är mycket enkelt - de har vävt in kolfiber i plasten som leder ström tillräckligt för leda bort ev statisk elektricitet. TS ser ju ut att ha en Festool-slang, så jag tror inte slangen är problemet, snarare dammsugaren som troligen inte jordar slangen ordentligt. Jag skulle inte köra med den där setup:en utan att jorda slangen ordentligt vid dammsugaren.
 
Är det rimligt at tänka att den antistatiska slangen gör det värre eftersom att den statiska elektriciteten inte har någonstans att ta vägen mer än när man tar i den men ändå kan ledas genom hela slangen och då kan man få hela slangens laddning I en vanlig slang så försvinner mest laddningen lokalt, kanske
 
Redigerat:
Vilken är den viktigaste anledningen till att ha antistatslang? Att det är obehagligt med stötar förstår jag att man kan tycka men är det risk för dammexplosion som är det viktiga skälet?
 
Från början använde jag dammsugaslang och separat elsladd. Kände inte samma fenomen då. Anledningen till att jag köpte festoolslangen var att det skulle vara smidigt att byta olika maskiner. Funderar hur jag kan göra som agehall föreslår. Altodammsugaren består mest av plast. Hade heller inte en tanke på dammexplosion innan jag bytte slang men det är också en risk och variabel att ta hänsyn till.
 
Är det bara plast i slang anslutnings hålet på dammsugarn? Brukar sitta ett jordat Metalklips där! Har jag för mig.
 
Bara plast i min. Alto nilfisk aero 26
 
Många dammsugare har inte jordad anslutning mot elnätet och jag upplever att problemet blir värre då.
 
Har TS fått någon lösning på denna? Jag har Fein multimaster och Kärcher WD 6 P Premium och vid slipning får jag fruktansvärda smällar på armarna. Som från baseballträ ... nästan släpper maskinen. Är kanske inte så bra till hjärtat men måste ju slutföra ... :rolleyes:

Har provat två olika jordade uttag och 2 olika jordade förlängningssladdar med samma resultat.
 
Jag har läst på olika håll att en dammexplosion kräver rätt så speciella förutsättningar som är svåra att skapa. Det handlar ju om att det ska vara en optimal blandning av luft och väldigt fin damm i kombination med någon form av gnistbildning för att det ska kunna ske.

Med tanke på hur mycket slipdamm som alstras av alla hobbysnickare världen över med eller utan spån-/dammhantering i alla tänkbara storlekar på utrymmen tycker jag nog att man borde läsa om fenomenet då och då. Men det gör man ju inte.
Jag tolkar det som att det är i teorin möjligt men i praktiken osannolikt så det är inget jag oroar mig för.

Däremot är det otroligt irriterande med det fina slipdammet som lägger sig över allting i verkstaden. Ska köpa luftrenare av den anledningen förutom hälsoaspekten.

//Ronnie
 
Näe jordningen är inte för att det eventuellt skulle bli en explosion på grund av dammet. Utan det är för att man inte skall få en statisk stöt enligt Festool själva.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det köper jag. Och i så fall — pratar vi obehag (=kissa på kostängsel) eller pratar vi fara för liv (= slutsnickrat)?

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.