elmont skrev:
Och vart handlar man i övrigt och får förklarat för sig hur stora påslagen är och varför ???
Nu gäller det ju elektrikers arbete och tillhörande material, inte så gynnsamt att försöka bygga sitt skydd på andras ev tvivelaktigheter. Se det som att läget ändrats på ett mer genomgripande sätt där kunderna som nämnts har helt annan insyn och tillgänglig info på ett mycket enkelt sätt. Detta gäller alla verksamheter och man får söka sätt att agera i den miljön. Att peka på andra är värdelöst tillför värde och flytta inte runt "luft", någonstans vägs realia in även i vridna ekonomiska system det är där det är lätt att leva.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och vad skulle elföretagen tjäna på att anamma ett system som dom var ensam om och alla andra skulle skratta åt?
Nu tror jag inte att alla landets elföretagare är dummare än några "förståsigpåare" i ett nätforum som "vet" hur det ska vara för att alla ska bli glada.
Det system som vi har har vi haft under lång tid och jag är helt övertygad om att det kommer att bestå under överskådlig tid. Och då kommer i alla fall dom som har det som levebröd knappast att införa nått som i första hand skulle gynna kunden på företaget bekostnad. Den företagare som i första hand ser till kundens bästa och företagets i andra hand kommer inte att överleva länge. Varför, jo kunden kommer alltid att tycka att han får betala på tok för mycket för nått som han i princip (bara han visste hur) kunde göra själv.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Nu är dom inte ensamma på något sätt som sagt gäller det i stort all verksamhet, kanske bara lite trögare i att agera och göra något positivt av en förändring likt mycket inom bygg. Att flytta kring luft är knappast något som gynnar någon det kan du väl hålla med om elmont?

Jag skulle gärna se att du beskriver vad du menar med det system som förevarit under lång tid och vad du menar med tjäna? Varför behöver du använda en massa värdeladdade ord och satta inom citattecken, finns ingen anledning till att ta det personligt eller i affekt.
 
tommib
elmont skrev:
Och vart handlar man i övrigt och får förklarat för sig hur stora påslagen är och varför ???
Du är lite inkonsekvent.... När det gäller löner ska vi absolut inte jämföra med andra. När det kommer till affärsmodell ska vi plötsligt göra det.

Just sayin'..... :)


Sen håller jag med dig om mycket du säger, bl.a. att företagare måste göra vinst mm. Jag menar bara på att prismodellen är medvetet obfuskerad för att göra det svårare för kunden. Detta är bakgrunden till många av trådstarterna på temat, detta med att elektrikern tar tre gånger så mycket för samma vägguttag som bauhaus (och nu menar jag verkligen samma, identiska vägguttag).
 
Jag måste leva i en annan verklighet. Vem tar 3x så mycket som Bauhaus för ett identiskt vägguttag? Antingen är jag ovanligt korkad som inte gör det eftersom jag skulle bli rik på riktigt eller så stämmer det inte att det är vanligt att göra så.

Sökte på vägguttag på Bauhaus och det första som kom upp som jag känner igen är Eljo Trend jordat. De tar 159 kr för det. Jag kanske ska börja debitera 477 kr som "alla andra"? Eller 687 kr för ett jordat Renova?

Jag tror att de allra flesta elektriker har humana priser men det är tyvärr rötäggen som märks mest. Tänk hur många eljobb som utförs varje dag som INTE tas upp eftersom alla är nöjda. Det är lätt att glömma i en sån här tråd.
 
tommib
Du har helt rätt. De flesta är nog åtminstone någorlunda rimliga. Precis som du säger så är det avarterna man ser här.

Men TS råkade bevisligen ut för det....
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du elmont, detta har du och jag diskuterat i åratal nu här på forumet. Och ingen av oss lär ju ändra sig, vare sig jag av ditt inlägg, eller du av detta inlägg. Jag antar att vi egentligen skriver för alla andras skull, på något skruvat vis. :D :cool:

elmont skrev:
Och vart handlar man i övrigt och får förklarat för sig hur stora påslagen är och varför ???
Nej det får man ju inte redovisat eller förklarat, vare sig på ICA eller av elektrikern.

Men det går ju ändå att räkna ut, om mjölklitern kostar 13 spänn på Statoil men 9 spänn på ICA så är det ju inte så svår matematik att räkna ut att Statoil antagligen har ca 4 kronor mer vinst.
På samma sätt går det ju att jämföra priset på ett ELKO-uttag på Jula och priset som står på elektrikerns faktura.

Men det som är den springande punkten är ju förädlingsvärdet eller mervärdet.
Varför betalar en del idioter 4 kr mer för mjölken på Statoil? Ja det bör ju vara mervärdet att kunna köpa den mellan kl 22 och 08, eller att det är korta köer, eller att man slipper åka in på ett ställe till för endast en liter mjölk som man kan handla då man ändå var tvungen att tanka.

Debatten handlar egentligen om att det är många kunder som inte ser mervärdet i att elektrikern köper ut uttaget (ofta på av kunden betald arbetstid) för 100 spänn extra per uttag.
För vissa kunder är det säkert ett helt tillräckligt mervärde, men inte för alla, det borde vara valbart.
Vill jag inte köpa 10 liter mjölk till mina 3 tonårsgrabbar för 14:-/liter så har jag ett val. Jag kan åka till ICA istället.

Men från elektrikerhåll låter det såhär:
msv skrev:
Om jag som elektriker kommer till en kund som varit och handlat materialet själv, så brukar jag försöka tacka för mig.
(citatet är nedkortat, för att illustrera själva kärnbudskapet jag vill åt, läs gärna ursprungligt inlägg #66, det var inte fullt såhär svartvitt!)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Müssli skrev:
Anders_Nilsson, jag hade gärna höjt timpengen för att kompensera mindre påslag på priserna. Problemet är bara att jag hade blivit klart dyrast i kommunen, troligtvis hela regionen. Jag tror faktiskt inte jag har fått frågan om hur stort materialpåslag jag har av en kund men frågan om hur mycket jag tar i timmen dyker upp ett par gånger i veckan.
Hur ofta händer det att kunder ringer och påpekar att materialet är lite för dyrt efter att ha jämfört priset med "billiga" näthandlare???
 
Mikael_L
Müssli skrev:
Jag måste leva i en annan verklighet. Vem tar 3x så mycket som Bauhaus för ett identiskt vägguttag? Antingen är jag ovanligt korkad som inte gör det eftersom jag skulle bli rik på riktigt eller så stämmer det inte att det är vanligt att göra så.

Sökte på vägguttag på Bauhaus och det första som kom upp som jag känner igen är Eljo Trend jordat. De tar 159 kr för det. Jag kanske ska börja debitera 477 kr som "alla andra"? Eller 687 kr för ett jordat Renova?

Jag tror att de allra flesta elektriker har humana priser men det är tyvärr rötäggen som märks mest. Tänk hur många eljobb som utförs varje dag som INTE tas upp eftersom alla är nöjda. Det är lätt att glömma i en sån här tråd.
Själv går jag nog mest igång på när det ska försvaras, det som inte egentligen går att försvara.

Det kommer en massa sanslösa argument om kostnader för reklamationer, att sakerna i bilen kostar, att försäkringar inte gäller, att man inte får jobba med material man inte köpt själv, och en massa andra riktigt skruvade anledningar.


Täpp till truten på mig med att berätta att det bara beror på att ni älskar de extra pengarna det genererar och hatar att det börjar bli allt svårare att få ut dessa härliga extraslantar.
Då kommer jag stå totalt svarslös, inte alls veta hur jag ska bemöta det. :D
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Zixten skrev:
Hur ofta händer det att kunder ringer och påpekar att materialet är lite för dyrt efter att ha jämfört priset med "billiga" näthandlare???
Det har aldrig hänt mig.

Mikael_L skrev:
Täpp till truten på mig med att berätta att det bara beror på att ni älskar de extra pengarna det genererar och hatar att det börjar bli allt svårare att få ut dessa härliga extraslantar.
Då kommer jag stå totalt svarslös, inte alls veta hur jag ska bemöta det.
Jag har ju skrivit flera gånger att jag vill få så mycket betalt för mina tjänster som möjligt. Jag är en av dem som kan tacka nej till jobb där kunden har köpt eget material. Dels pga mindre förtjänst men även för att det är lätt att det blir fel. Då står man där och kan inte göra färdigt och har inte tid att komma tillbaka på ett par veckor. Kunden blir missnöjd eftersom jag inte blir klar och tycker jag är arrogant som inte kan göra färdigt dagen efter. Fråga mina andra kunder vad de skulle tycka om jag ringde och gav återbud för att en annan kund har klantat sig.

Jag vänder på frågan. Tycker du det är dumt av mig att tacka nej till jobb som genererar lägre vinst när det finns andra jobb som ger mig högre vinst? På riktigt?
Det kommer alltid finnas missnöjda kunder, oavsett hur snäll eller billig man är. Det har jag lärt mig. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Müssli skrev:
Det har aldrig hänt mig.
Då ligger du rätt i pris, för sannolikt har någon kollat och jämfört dina fakturerade priser och varit nöjd.

Müssli skrev:
Jag har ju skrivit flera gånger att jag vill få så mycket betalt för mina tjänster som möjligt. Jag är en av dem som kan tacka nej till jobb där kunden har köpt eget material.......
Om du vid det första besöket där du kollar på jobbet får frågan från kunden om du kan använda något av det materialet han har hemma, enbart av bra kvalitet och kända märken tackar du då nej?

Müssli skrev:
......Jag vänder på frågan. Tycker du det är dumt av mig att tacka nej till jobb som genererar lägre vinst när det finns andra jobb som ger mig högre vinst? På riktigt?
Det kommer alltid finnas missnöjda kunder, oavsett hur snäll eller billig man är. Det har jag lärt mig. :)
Dumt eller ej, genom att tacka nej kan du förlora ett kommande större jobb, eller gå miste om en rekommendation från en nöjd kund, anser du att du har så mycket jobb att du har råd med detta är det väl smart att tacka nej.

Om det är "billig skit" som kunden vill att du skall installera så är du inte alls dum.
 
Zixten skrev:
Hur ofta händer det att kunder ringer och påpekar att materialet är lite för dyrt efter att ha jämfört priset med "billiga" näthandlare???
Det händer. Jag gjorde det mot rörläggaren senast i måndags. Det var inget stort jobb så vi bestämde inte priser på material innan. Men när fakturan kom och allt låg på 100-300% mer än vad en snabb googling gav på samma varor så tvekade jag inte på att skälla ut dem. 356% materialvinst är inte ok. Har inte fått svar än....
 
elmont skrev:
Och vart handlar man i övrigt och får förklarat för sig hur stora påslagen är och varför ???
Nu missförstår du mig. Du behöver inte beskriva hur stora påslagen är, du behöver förklara vad som kostar.

Det handlar helt enkelt om psykologi och pedagogik. Om kunden ser att du tar 500 spänn för nåt som Bauhaus tar 200 spänn för så anser kunden att du skinnar dem.

Tar du istället 250 spänn för det som Bauhaus tar 200 spänn för så tycker kunden att det är rimligare. Sen om du betalar 100 spänn (så påslaget är 150%) eller 200 spänn (så påslaget är 25%) bryr sig inte kunden om.

(Och om du menar att det kostar dig 400 spänn att köpa in den så du måste ta 500, så är tipset att köpa den för 200 spänn på Bauhaus.)

Tycker du att du behöver mer betalt för jobbet med att åka och köpa grejerna så lägg det som en egen post: Materialhanteringskostnader eller nåt liknande.

Då ger du i princip kunden möjlighet att välja. Antingen köper du in grejerna, utan att gå back på det, eller så köper kunden in grejerna och du gör bara jobbet.

Om din prissättning är sån att du inte vill göra jobbet om du inte också får köpa in grejerna så har du fel prismodell.

Du ska inte utpressa kunden att köpa grejena av dig, du ska locka kunden att göra det. Kunden ska uppleva att det blir enklare och inte särskilt mycket dyrare att köpa grejerna av dig.


När det gäller argumentet att det blir problem om kunden har köpt in grejerna så är lösningen enkel: Specificera vad kund ska köpa för märke och modell och säg att du inte kan ge slutligt pris innan du sett vad kunden köpt in för grejer.


Påslagets exakt storlek är ju också en sak man kan diskutera. Är det rimligt med 30%? Generellt? Om kund ska ha 10 meter kabel a 70 spänn meter så tar du 910 spänn, d.v.s. du får 210 spänn för "besväret".

Men om kund ska ha 100 meter, är det rätt att ta 9100 spänn för kabeln? 2100 spänn för "besväret"?

I mina ögon borde det finnas en övre gräns.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Konstigt, när en hantverkare lägger på några % på inköpta varor blir ett jakla liv. Fråga Volvo, Systemet, osv hur många % dom lägger på. En reservdel till en svensk bil i Sverige som kostar 3200kr! Kan man köpa i ett annat land för 385kr , det kallar jag påslag.
 
pelen skrev:
Konstigt, när en hantverkare lägger på några % på inköpta varor blir ett jakla liv. Fråga Volvo, Systemet, osv hur många % dom lägger på. En reservdel till en svensk bil i Sverige som kostar 3200kr! Kan man köpa i ett annat land för 385kr , det kallar jag påslag.
Och för att de gör fel i en branch så är det ok att göra samma fel i en annan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.